Документирали сте последното си зашеметяващо скално катерене в Instagram? Или пък сте се снимали в "почерпено" състояние във Facebook след партито с колегите?

Похвалили сте се в Twitter, че карате мотоциклет без каска? Лошата новина е, че скоро тези "постижения" може да започнат да оказват влияние върху цената на застраховката ви, пише The Wall Street Journal.

През януари Ню Йорк стана първият щат, който изрично регламентира алгоритмите, които застрахователите могат да използват, за да събират информация от социалните мрежи.

Те ще имат правото да ги комбинират с информацията от кредитните досиета и справките в имотните регистри, за да оценят рисковия профил на застрахованите лица.

След няколко години данните от социалните мрежи може да се превърнат в един от основните критерии за ценка при сключването на застраховка живот, ипотека или покупка на автомобил, пише още изданието.

Властите в Ню Йорк поставят високи изисквания към застрахователните компании, които трябва да докажат, че всяко използване на лична информация е оправдано, с оглед оценката на риска, и че няма да бъдат дискриминирани определени социални групи.

"Живеем във време, в което повечето животозастрахователи се опитват да събират информация извън тази, която самите потребители им предоставят. Става въпрос за всяккакви външни източници, включително и соцалните мрежи", твърди юристът Ари Либарикян от консултантската компания McKinsey & Co.

По думите му е напълно реалистично да се очаква, че след няколко години застрахователните компании ще използват автоматизирани системи за оценка на рисковете, а активността в интернет платформите ще бъде един от основните компоненти.

Експертите, цитирани от WSJ, отговарят на някои от най-често срещаните въпроси за бъдещето на застрахователната индустрия.

Ще поскъпне ли застраховката ми, ако публикувам рискови дейности в социалните мрежи?

В момента проследяването на активността на всеки отделен клиент в онлайн пространството отнема твърде много време и усилия, поради което почти няма застрахователи, които да го практикуват в широки мащаби, твърди изпълнителният директор на Wunderman Data Жак ван Никерк.

Неговата компания е част от британския маркетингов холдинг WPP Group.

"Да харчиш средства, за да разбереш дали някой държател на полица е отишъл в Сен Тропе и е карал парапланер без предпазна каска, заради което да повишиш премията по застраховката му, просто не е оправдан разход", казва още той.

Какво трябва да избягвате да публикувате в социалните мрежи?

Имайки предвид, че "историята" на нашата онлайн активност може да бъде много дълга, е добре да избягвате откритата демонстрация на рискови дейности (например пушене и употреба на алкохол), а да наблягате на здравословния лайфстайл.

"Колоезденето, маратоните и пътуванията сред природата винаги помагат", смята Майк Вогт от аналитичната компания SPR. Сред услугите, които тя предлага, е използването на изкуствен интелект и изработката на специализирани "онлайн досиета".

Те помагат на компаниите да обработват много по-ефективно кандидатурите за сключване на животозастрахователни полици.

"Парапланеризмът и скалното катерене се смятат за рискови хобита. Да не говорим за опита да караш мотоциклет, докато пиеш бира. Понякога и аз се изненадвам на нещата, които хората публикуват в интернет. В крайна сметка, това е история, която се запазва, дори да изтриеш публикацията си след няколко часа", казва още Вогт.

Робот оптимизира оперативните дейности в български застрахователВ момента роботът подпомага ежедневните процеса по обработка на данни от сключени полици


Може ли дигиталното ви досие да повиши или да намали цената на полицата?

Някои издатели на животозастрахователни и автомобилни полици вече проучват възможността потребителите да споделят в реално време данни за здравословното си състояние или за шофьорските си навици. Ако застрахователят има достъп до кръвните ви изследвания, например, той вече знае много за здравния ви статус.

Някои компании дори предлагат бонуси на клиентите си, ако използват редовно картата си за фитнес или споделят данни за времето, което прекарват в сън.

"Ако живеете здравословно, може би е добра идея да го споделите с останалите", казва Жак ван Никерк.

Споделянето обаче не е за всеки и някои експерти предупреждават, че размяната на лични данни срещу различни "бонуси" може да бъде опасна.

При автомобилните застраховки също се наблюдават редица нововъведения. Все повече хора използват мобилни приложения, които записват навиците им на пътя, например колко често натискат спирачката.

"Колкото повече детайли споделяте със застрахователя, толкова по-добра оферта ще получите", смята Ари Либарикян.

Как застрахователите използват социалните мрежи в момента?

Засега застрахователните компании прибягват до информацията от социалните мрежи основно при изплащането на обезщетения. Те могат да сравнят показанията на клиента при пътнотранспортно произшествие с информацията, която е публикувал във Facebook.

Освен това те могат да откажат претенция за инвалидност, ако застрахованото лице се е похвалило със ски екскурзия, която изключва възможността да страда от определена травма или заболяване.

Защо социалните мрежи не се използват при сключването на застраховки?

Използването на "онлайн историята" за оценка на рисковия профил и изготвянето на условия по застрахователните полици не е толкова добре развито като бизнес, но вероятно е неизбежно, смятат експертите, цитирани от WSJ.

"Това ще е следващото "голямо нещо", смята изпълнителният директор на SPR Майк Вогт.

Но докато новите технологии и алгоритми не бъдат усъвършенствани, за застрахователите просто не е икономически изгодно да харчат ресурси и да назначават служители, които да дебнат за статуси във Facebook, публикации в Twitter и снимки в Instagram.

Освен това застрахователните експерти все още не са убедени, че данните от социалните мрежи са по-полезни от традиционните източници на информация (анкетни карти, медицински досиета и т.н.). В бъдеще обаче тя може да се окаже доста по-достъпна и по-евтина.

Помагат ли настройките за сигурност в онлайн платформите?

Според експертите отговорът е "да". Ако не искате личният ви живот да се превръща в обществено достояние (в това число и за застрахователите), трябва да сте сигурни, че публикациите ви са видими само за определен кръг от хора.

Премахвайте "таговете" към вас от снимките на други хора и помолете приятелите да не ви "тагват" без разрешение.

Но в края на краищата, ако живеете по не особено здравословен начин, застрахователната ви компания рано или късно ще го разбере, дори и без помощта на социалните мрежи.