Пет важни факта за IPO-то на Levi's
Американската компания Levi Strauss & Co. започва съществуването си като магазин за битови стоки в Сан Франциско през 1853 г., изобретява култовите сини дънки 20 години по-късно, а днес се подготвя за второто си IPO, от което планира да набере 620 млн. долара, пише Marketwatch.
Вчера от Levi's обявиха, че ще пуснат на пазара 36.7 млн. акции на цена от 17 долара за брой, или общо 623.3 млн. долара. Така пазарната оценка на компанията ще достигне 6.5 млрд. долара. Книжата на модния гигант ще започнат да се търгуват от днес на фондовата борса в Ню Йорк с код “LEVI”.
Любопитното е, че това не е първото публично предлагане на американската компания. Levi’s осъществява борсовия си дебют още през 1971 г., но през 1985 г. отново става частна фирма, а акциите ѝ са свалени от търговия.
Макар че е известна най-вече със своите дънки, Levi’s произвежда и дамско облекло, обувки и други аксесоари. Компанията притежава и марките Dockers, Signature by Levi Strauss & Co. и Denizen.
Приходите на Levi’s за 2018 г. възлизат на 5.6 млрд. долара, като 55% от тях са реализирани в Северна и Южна Америка, 29% - в Европа и 16% - в Азия и Африка. Нетната печалба за миналата година е на стойност 285 млн. долара.
IPO-то на Levi's идва в труден момент от гледна точка на макроикономическите фактори, отбелязва Marketwatch. Продажбите на дребно в САЩ отчетоха спад от 1.2% през декември, търговският конфликт между САЩ и Китай все още е на дневен ред, а потребителските навици се променят все по-бързо в полза на онлайн пазаруването, което доведе до затваряне на много физически търговски обекти.
Ръководството на Levi's обаче смята, че компанията разполага с достатъчно силен бранд, за да се справи с предизвикателствата. В проспекта към IPO-то се посочва, че маркетинговите инициативи са се разширили значително през последните години.
Музикалните звезди Бионсе и Джъстин Тимбърлейк са само част от знаменитостите, които промотират продуктите на компанията. През лятото на 2018 г. Levi's обяви и сътрудничеството си с Nike.
Marketwatch обобщава пет важни факта за Levi's, които инвеститорите трябва да имат предвид преди първичното публично предлагане:
Акциите са от два различни класа
Акционерната структура на компанията включва два различни класа. Акциите, които се предлагат на IPO-то, са от клас "А", като всяка една дава право на един глас в общото събрание. Книжата от клас "Б" дават право на 10 гласа и са собственост на наследниците на основателя на компанията Леви Щраус.
Тази подробност обаче е важна за инвеститорите, които имат намерение да участват в публичното предлагане.
Levi’s иска да разшири бизнеса си отвъд дънките
От Levi's изтъкват, че мъжките панталони винаги са били и ще продължат да бъдат ключов двигател на растежа за компанията. Приходите от този сегмент нарастват с 3% за 2018 г.
Но в същото време Levi's искат да се фокусират върху разчупването на тази рамка и да се превърнат във водещ производител на други артикули, включително горни дрехи и дамски облекла, като това ще бъде приоритет през следващите няколко години.
Компанията иска да засили пазарното присъствие и на другите си марки, като Signature by Levi Strauss & Co. и Denizen, които са насочени към по-заможните клиенти.
Търговията на едро - ключ към успеха
Levi’s вече има добре изградени взаимоотношения с водещи търговски вериги, като Target и Walmart. Отчетите на компанията показват, че продажбите за 10-те водещи търговски партньори през 2016, 2017 и 2018 г. заемат дял съответно от 30%, 28% и 27%.
Тя обаче няма сключени дългосрочни договори с тях, а разчита на постоянния поток от поръчки. Това означава, че взаимоотношенията могат да бъдат прекратени по всяко време и от двете страни.
"Ако някой от нашите големи търговски партньори намали или прекрати поръчките си от нас, ограничи търговските си площи или асортимента на предлаганите продукти, това може да се отрази негативно и върху нашия бизнес", се посочва в проспекта на Levi’s.
Въвеждане на нови технологии
Компанията имплементира нова система за управление на ресурсите си, която трябва да повиши ефективността. В краткосрочен план обаче този "ъпгрейд" може да доведе до проблеми с доставките или временни забавяния.
Преди десетина години компанията се сблъска именно с подобен казус, докато въвеждаше нова електронна система за управление на производствените процеси.
Климатичните промени се превръщат в основна заплаха за бизнеса
В почти всички държави, в които оперира Levi’s, правителствата вземат мерки за ограничаване на вредното въздействие върху околната среда. Тези регулации обаче водят до по-високи изисквания към компанията и към нейните партньори.
"Може да се очаква увеличение в цената на енергията, транспорта и суровините, както и на капиталовите разходи и застрахователните премии. Честите промени в законодателството и правната рамка също могат да окажат натиск върху бизнеса", предупреждават от Levi's.