Нивото на река Рейн може отново да падне и да блокира транспорта
Германската река Рейн това лято може отново да стане недостъпна за кораби, ако в Европа има ново засушаване, някога рядък метеорологичен феномен, който става все по-вероятен с увеличението на температурите.
Това смятат германски и швейцарски учени, които твърдят, че големите снеговалежи в алпийските райони при началото на реката не гарантират, че няма да има повторение на ниските й нива, които блокираха трафика за около месец при една от най-плитките й точки при Кауб през октомври. Това бе достатъчно, за да се отрази на икономическия растеж на Германия и бе пример за това как дори и развитите икономики усещат ефекта от глобалното затопляне.
Валежите през зимата позволиха преминаването през март на най-тежко натоварените кораби, но нивото на реката край Кауб, е с 20% по-ниско отколкото при началото на сухия сезон през миналата година. Освен това, подпочвените води все още се възстановяват от засушаването в Германия през 2018 г., а глетчерите, които захранват реката намаляват. Всичко това сочи към повторение на миналогодишните условия, ако има ново засушаване.
“Глетчерите вече са прекалено малки, за да компенсират липсата на валежи,” казва пред Bloomberg Вилфрид Хаг, експерт по глетчерите от Мюнхенския университет. “Иначе казано: Всичко е възможно.”
Може ли да се случи отново?
Учени твърдят, че продължителната гореща вълна през 2018 г. е била изключение, но вероятността за поредно засушаване се увеличава и това не може да бъде изключено и за тази година. Компаниите, които бяха засегнати от ниските нива на реката през миналата година, сред които BASF SE и Thyssenkrupp AG, се готвят за най-лошото.
Ниските нива на река Рейн се очаква да са факт все по-често, тъй като глетчерите продължават да намаляват. Според проучване на ETH Zurich, почти всички алпийски глетчери може да са се изчезнали до 2100 г., което ще остави Рейн напълно зависима от дъжда по време на сухите летни месеци. Проучването прогнозира, че половината от алпийските глетчери няма да ги има след около 30 г.
Германските власти започват да се подготвят за този риск. Те планират драгиране на реката, за да увеличат притоците, но инженерните работи, свързани с тези планове може да отнемат 10 години.
Река Рейн тръгва високо от швейцарските Алпи и криволичи в продължение 1 300 км. през някои от най-важните промишлени зони в Европа, преди да се влее в Северно море при Ротердам. Превозването на тежки товари като стомана или петрол с шлепове си остава много по-евтино в сравнение със сухопътните и железопътните алтернативи.
От BASF, която е най-голямата химическа компания в света, обявиха, че ниското ниво на реката й е струвало около 250 млн. евро, след като основния й завод в Лудвигсхафен бе откъснат от експортните пазари по поречието на Рейн и в чужбина.
Нивото на реката намалява, тъй като глетчерите в началото й се топят.
Това притеснява германски метеорологични експерти, според които вероятността от продължително засушаване се увеличава заради климатичните промени. По-високите средни температури в световен мащаб пречат на преобладаващите западни ветрове, които водят до промени във времето в Европа, което означава, че сухите или влажните периоди могат да продължават повече.
Хидролози също така се опасяват, че подпочвените води не са напълно възстановени след миналогодишното засушаване, което означава, че ново засушаване може бързо да доведе до ниски нива на реката, тъй като растенията, дърветата и езерата ще изсмукват валежите от дъжд.
“Определено има тенденция за по-малко валежи през лятото,” казва Андреас Бекер от германската метеорологична служба. “ 2018 г. беше изключение, но вероятността такива изключения да се повтарят нараства.”