Ексцентричен японски милиардер изгуби четвърт от състоянието си
Публикуването на най-споделяното съобщение в Twitter за всички времена изглежда не помогна на Юсаку Маедзава - милиардера основател на един от най-популярните сайтове за онлай пазаруване в Япония Zozo.
През януари неговото съобщение бе споделено 4.8 млн. пъти, след като той обяви, че ще дари 100 млн. йени (900 000 долара) на късметлии, които са споделили поста в чест на отчетените от Zozo рекордни продажби.
Акциите на Zozo поевтиняват с 26% през последните 12 месеца, което изтри 700 млн. долара от състоянието на Маедзава. Така той отстъпи с 4 позиции назад - до 22-ро място в тазгодишната класация на най-богатите хора в Япония, с лично състояние, оценявано на 2 млрд. долара.
Маедзава, който притежава 36-процентен дял в Zozo, е милиардер, който е натрупал състоянието си сам. Той започва с продажба по пощата на дискове и албуми на любимите си музикални групи от кухненската си маса в Токио през 90-те години. През 1998 г. Маедзава създава Zozo (първото име на копанията е Start Today) и намира ниша в дистрибуцията на модни марки, които преди това били налични само в луксозните универсални магазини.
Днес притежаваният от компанията Zozotown е един от най-големите онлайн търговци в Япония, като за последно компанията отчита годишни приходи от близо 98 млрд йени.
Twitter не е единственото място, където Маедзава се забавлява. 43-годишният милиардер влезе в новините през септември, когато плати неназована сума за всичките места на първия полет до Луната с ракетата на Илон Мъск SpaceX, който е насрочен за 2023 г.
Маедзава е и запален колекционер на предмети на изкуството, като през 2017 г. похарчи 110 млн. долара за картина на Жан-Мишел Баския.
Според някои анализатори желанието на Маедзава да комуникира с обществеността е навредило на доверието от страна на акционерите. “Доверието в компанията намаля значително,” казва Дайро Мурата, изпълнителен директор в JPMorgan в Токио.
През февруари Маедзава обяви в Twitter, че за известно време ще спре да пише в социалната мрежа, за да може да се концентрира върху управлението на компанията.
Най-голямата грешна стъпка на Zozo може би беше продукта Zozosuit. Той бе пуснат през 2017 г., а клиентите можеха да си го поръчат безплатно, да го облекат и след това да свържат Zozosuit с приложение, което пък да вземе мерки от тялото на клиента и да изпрати на сайта.
С тези данни сайтът пък можеше да избира дрехи за клиентите. Zozosuit бе провал и от Zozo обявиха през октомври 2018 г., че спират производството, след като бяха доставили близо 3 млн. броя.
През януари Zozo занижи прогнозата за нетната си печалба с 12%, до 17.8 млрд. йени за финансовата година до 31 март. Това беше и първият спад в печалбата, откакто Zozo стана публично компания през 2007 г.
Нова програма за отстъпки също създава проблеми на Zozo, а някои производители на дрехи заплашват да напуснат сайта, защото не са доволни от намаленията на цените.
Въпреки всичките тези предизвикателства, от JPMorgan смятат, че Zozo може да се възползва от силната си пазарна позиция, за да тръгне отново нагоре. Zozo все още допринася с близо 22% за модните продажби онлайн в Япония.