Най-богатият китаец сподели тайната за успехите си
Джак Ма е основател и председател на китайския гигант в онлайн търговията Alibaba, която има пазарна капитализация от около 420 млрд. долара. В момента състоението на Ма се оценява на 36.5 млрд. долара, според Forbes, което го прави и най-богатия китаец.
Според самия Ма обаче, неговите успехи нямат нищо общо с неговите технически или бизнес умения.
“Не разбирам нищо от технологии, не разбирам нищо от маркетинг, не разбирам нищо и от правните неща,” заяви Ма по време на конференция в Париж.
И така, от какво обаче разбира той, което го е направило толкова успял? “Разбирам от хора”, казва Ма.
“Всичко, което трябва да прави един основател на компания, е следното: Направи клиента си щастлив. Събери екипа си. Направи екипа си щастлив. И ти ще бъдеш щастлив,” заяви Ма.
Всъщност Ма, който първоначално планирал да бъде учител, решава да основе технологична компания, след като се докосва до интерент през 1995 г. при първото си посещение в САЩ, пише CNBC.
”Моят приятел ми каза: ‘Джак, това е интернет.’ Попитах, ‘Какво е интернет.’ Той каза, ‘Потърси каквото искаш.’”
Първоначално, “не исках да докосвам компютъра, защото компютрите бяха много скъпи в Китай. Страх ме беше, че ако го счупя, няма да мога да го платя,” казва Ма. След това обаче Ма “потърсил думата ‘бира.’ Не зная. Лесна е за писане,” разказва той. След това потърсил думата “Китай.” “Нямаше никаква информация за Китай,” казва Ма.
“Затова казах на моя приятел: Защо да не направя нещо за Китай? Така направихме малка и много грозно изглеждаща страница на име ‘Китай’”. Това е началото на създаването на Alibaba, която започва като “електронен пазар за информация,” разказва Ма.
Въпреки липсата му на технически познания, с разрастването на компанията Ма твърди, че знаел едно нещо: “Познавам хората. Учил съм за учител,” казва той. “Като учител искаш учениците да станат по-добри от теб. Най-добрият ти продукт са твоите ученици.”
Това умение помага на Ма да вдъхновява и окуражава своите служители и това води до огромните успехи на неговата компания.
“Трябва да ги изслушвате … Трябва да правите всичко, за да сте сигурни, че им предоставяте възможности, че ги карате да постигат резултати, екипна работа, след това можете да си сътрудничите. Така, че това са нещата, които ние правим,” каза още Ма.
“Открих, че колкото повече се грижите за вашия екип, толкова повече той ще се грижи за вас и за своите клиенти,” казва Ма.
Клиентът е в основата на всичко: “Още от първите дни на компанията казвам следното на всичките си служители: ‘Не правете мен щастлив, не обичайте мен. Правете клиентите щастливи, правете така, че клиентите да ви обичат и аз ще ви обичам във всяка една минута.’”