Защо авиокомпании все още губят по 25 млн. багажа годишно?
Авиоиндустрията твърди, че става все по-добра в това да не губи багажа на пътниците, което отчасти се дължи на подобряването на технологиите за проследяване.
Все още обаче десетки милиони чанти се губят всяка година. Това поражда въпроса полагат ли достатъчно усилия авиопревозвачите?
Това е най-неутешимото усещане – да чакаш багажа си да се появи на въртележката, след като всички останали пътници са взели своя.
И той да не се появи.
Изнервящо изживяване за милиони пътници всяка година, но защо се случва това?
Как може една индустрия, която използва най-новите технологии в самолетите и системите за контрол на въздушния трафик, все още да бъде толкова изостанала, когато става въпрос за багажа?
Първо, нека започнем с малко добри новини.
Sita, която предоставя международни IT услуги за проследяване на багажа, твърди, че общият брой на "изгубените" чанти е намалял от 46.9 милиона през 2007 г. до 24.8 милиона през 2018 г.
Това също така става в период, в който броят на пътници почти се е удвоил.
Инвестициите в технологиите за проследяване се отплащат, според Sita.
Например, щатската авиокомпания Delta вече използва радиочестотна лента (RFID) в познатата лепенка с баркода, която се слага на багажа на пътниците. Това означава, че всяка чанта може да бъде сканирана автоматично от машините, докато си проправя път през системата на летището.
Така отклонилите се чанти могат да бъдат забелязвани по-лесно от централната мониторингова система.
"Можете да вярвате, че от 150-те милиона багажа, които придвижваме всяка година, всяка една получава такава лента," казва Гарет Джойс, ръководител в Delta.
От Delta твърдят, че вече обработват 99.9% от багажите на своите пътници "перфектно". Други авиокомпании също използват такива RFID и мобилни скенери за хората, които товарят багажа.
Въпреки това, 25 млн. чанти биват изпратени в погрешна посока или се губят всяка година по света. Защо?
При близо половината от багажите, които се отклоняват от правилния път, това се случва заради проблеми с прекачвания, твърдят от Sita. Забавянето на полетите има и странични ефекти – вашата чанта просто не стига навреме до полета, на който трябва да се прехвърлите.
Причината за значителна част от липсващите багажи пък е, че други пътници или служители на летището просто вземат грешната чанта.
Друг допринасящ фактор е сложността на системите за обработка на багажа. На някои летища авиокомпаниите използват собствени хора за багажа, но на други тези служители са независими и работят за много авиокомпании.
Откриването на изгубени багажи и транспортирането им до недоволните клиенти струва много време и пари.
"Предвид факта, че обработката на багажа е считана за доста скучна сфера, всъщност тук се използват доста интересни технологии и има сериозни инвестиции," казва пред BBC Андрю Прайс от Международна асоциация за въздушен транспорт (IATA).
Delta, например, експериментира с машинното обучение за определяне на модели и откриване на слаби места в системата, като конкретни дестинации или видове чанти, които са по-проблематични от други.
Сред другите иновации са приложенията на авиокомпаниите, които информират пасажерите къде се намират чантите им във всеки един момент. Това не се отразява непременно върху това колко добре се обработва един багаж, но пътниците изглежда оценяват това, че получават повече информация.
Европа води с огромна преднина пред останалите континенти по отношение на загубите на багаж, според Sita. Континентът има 7.29 погрешно изпратени или изгубени чанти на 1 000 пътници годишно, в сравнение с 2.85 за Северна Америка и едва 1.77 за Азия.
Разбира се, винаги можете да поемете нещата в свои ръце и да проследявате багажа си с GPS или собствено устройство. То се намира вътре в чантата ви и излъчва местоположението си от всяка точка на света на приложението, което върви с него. Сред производителите на подобни устройства са LugLoc, Trakdot, Tile и Smart Unit.
Какво се случва с багажа, който е изгубен или откраднат? Едва 5% от повредения или изгубен багаж попада в тази категория, според Sita. Чантите, които попаднат в офисите за изгубен багаж на летищата, обикновено се пазят там няколко месеца, след което се унищожават или се изпращат за продажба на търг.
В САЩ Центърът за непотърсен багаж в Алабама предлага багажи за продажба, които е закупил от авиокомпаниите. На уебсайта на центъра пише: "Никога не знаете, какво ще намерите!"
Ако авиоиндустрията обаче подобри работата си, подобни услуги може и да не съществуват в бъдеще.