Социалните мрежи, които ни карат да легнем под ножа
Филтрите на Snapchat и Instagram, както и приложенията, които коригират визията ни, ни пренасят във виртуална реалност, установиха учени от университета Джон Хопкинс, като неусетно ни тласкат към скалпела на пластичния хирург в реалния живот.
Потребителите на някои социални мрежи, в частност Tinder, Snapchat и Instagram, се отнасят по-благосклонно към козметичната хирургия и са по-предразположени да се подложат на пластична операция.
Това сочат резултатите от изследване, публикувано в списанието на Американската медицинска асоциация, съобщава Mashable.
Учените пристъпили към изследването си, след като установили, че 55% от пациентите носят на хирурзите снимки, редактирани в мобилни приложения. Тяхната молба била да им бъдат увеличени очите, носът им да стане по-тънък, а устните – по-обемни – точно като на снимката, която носели.
В университета Джон Хопкинс били анкетирани 252 доброволци на възраст 18-25 години. Младите хора отговаряли на въпроси, свързани със социалните мрежи, фоторедакторите, времето, което посвещават на редактирането на снимките си, и т.н.
След това участниците отговоряли на въпроси за самооценката си и вероятността да се обърнат към пластичен хирург.
Анализът на резултатите показал, че хората, увлечени по Facebook или WhatsApp, се отнасят неутрално към хирурзите и промяната на собствената външност. Това не провокира удивление, тъй като посочените социални мрежи са предназначени за обмяна на текстови съобщения с приятели.
На свой ред Instagram, Tinder и Snapchat предлагат публикуване на визията на потребителя пред широка аудитория, по-голямата част от която е непозната. Потребителите на такива платформи са съсредоточени върху това как изглеждат, уточняват учените.
Потвърждаване на самооценката – това е основната мотивация за хората, които решават да се присъединят към, например, Tinder, пишат авторите на изследването.
Вероятно това спомага за по-високия показател на одобрение на пластичната хирургия. При това учените призовават да не се класифицират потребителите по предпочитания на социалните мрежи – с редактиране на своите селфита се занимават всички.
Експертите отбелязват още, че изследването има своите ограничения, например възрастови. Твърде младата аудитория не отразява възрастта на повечето пациенти на пластични хирурзи в САЩ.
Освен това научната работа не говори нищо за възможните временни промени в отношението към хирургията сред потребителите на социалните мрежи.
В същото време учените отбелязват, че получените резултати са достатъчни, за да могат пластичните хирурзи по-добре да разбират мотивацията на своите пациенти.