Защо Макрон иска да върне младите французи във фабриките?
Шестметров, син, надуваем петел тръгва на обиколка из Франция. Заедно с него пътува и група от 15 инженери, 6 камиона и голяма изложбена каравана.
Целта им е да върнат гордостта на местната индустрия, пише Bloomberg.
Инициативата е част от кампанията на президента Еманюел Макрон French Fab Tour (Обиколката на френските фабрики). В случая "Fab" е игра на думи с "fabuleux" (от фр. - "чудесен", "приказен", "невероятен") и "fabriquer" ("произвеждам").
Всеки ден екипът се мести в различен град, като за цялата обиколка ще посети общо 60 локации. Мероприятията включват семинари, игри за ученици, конференции, тестове на компетенции, демонстрации на виртуална реалност и "блиц" интервюта за работа в стила на сайтовете за запознанства.
Целта на Макрон е да убеди младите французи да се върнат във фабриките и заводите.
"Ние работим в сектор, който е пълна противоположност на определението "секси"", казва изпълнителният директор на петролната компания Hafa.
Ограниченото предлагане на трудовия пазар се превръща в основна пречка за растежа на европейската икономика. След като понижи основния лихвен процент до отрицателни стойности и инжектира милиарди евро в европейската финансова система, Европейската централна банка призовава правителствата на държавите от еврозоната да направят всичко възможно, за да върнат хората на трудовия пазар и да ги "въоръжат" с необходимите знания и умения.
Изчисленията на френското правителство сочат, че в местната индустрия има 50 000 незаети позиции. Ако те бъдат запълнени, ще помогнат за създаването на 200 000 допълнителни работни места.
В други европейски държави, като Германия и Холандия, недостигът на кадри се обяснява най-вече с рекордно ниската безработица. Но във Франция тя е сравнително висока (около 9%) и въпреки това 46% от работодателите се оплакват от липсата на квалифициран персонал.
Това е най-високата стойност на този показател за последните 20 години. Дори през 2008 г., когато безработицата в страната беше на ниво от 7.2 на сто, френската индустрия по-лесно намираше служители.
"Най-големият проблем за конкурентоспособността на нашата индустрия идва от трудностите при наемането на персонал. А те се дължат на това, че индустриалният сектор не е атрактивен за младите хора", смята френският министър на икономиката Агнес Пание-Рунаше, която е и един от организаторите на инициативата French Fab Tour.
В град Руан, който е столица на северната провинция Нормандия, гигантският син петел се опитва да привлече вниманието на посетителите на фона на традиционния морски фестивал Армада, който се провежда всяко лято.
През щандовете на French Fab преминават няколкостотин души, докато на метри от тях хиляди се редят на опашка, за да разгледат старите платноходи и модерните военни фрегати.
Това не е първият случай, в който управляващите в Париж използват символа на петела, който по принцип стои върху екипите на френските национални отбори, в подкрепа на бизнеса. През 2013 г. стартира инициативата French Tech, която промотираше френските технологични стартъп компании със символа на червения петел.
Правителството се надява, че червената и синята птица ще "работят" заедно за просперитета на страната. Между тях обаче има известни разлики. Докато червеният, "технологичен" петел стои спокойно, с прибрани крака, "индустриалният" е в движение.
"Този петел тръгва да завоюва нови територии", обснява директорът на държавната инвестиционна банка Bpifrance, която е сред създателите на символа на синия петел.
Много от представителите на бизнеса обаче не са убедени, че индустриалният и технологичният сектор могат да работят заедно. Президентът на Groupe Celec Мишел Фардо смята, че мнозинството от младите таланти предпочитат да се насочат към дигиталните компании под шапката на "червения петел".
Неговата компания произвежда сензори за автоматични водни кранове. Фардо обаче се оплаква, че дори собствените му деца (три на брой) не желаят да продължат развитието си в семейния бизнес.
"Тоталната дигитализация на младото поколение е голямо наказание за нашия бранш", казва още президентът на Groupe Celec.
За да се справи с този проблем, инциативата French Fab се опитва да грабне въображението на младите хора. Организаторите канят цели училищни групи на своите демонстрации, където, с помощта на приложенията за виртуална реалност, младежите могат да се запознаят отблизо с дейността на един инженер по роботика, авиационен техник или разработчик на софтуерни продукти.
Освен това те могат да решават "на терен" тестове за професионална компетентност, както и задачи и пъзели, свързани с модерната индустрия.
За да достигне до повече хора, през август обиколката ще се насочи към морските курорти на Ривиерата. Целта е до края на инициативата през октомври тя да бъде посетена от над половин милион души.
Шефовете на индустриалните компании обаче са на мнение, че липсата на интерес към техническите специалности сред младите хора не се дължи само на дигиталната "мания". По време на форума в Руан бизнес лидерите коментираха и стратегическите грешки, допуснати преди десетилетия.
Според тях във Франция младите хора са били насърчавани да преследват научна кариера, докато в съседна Германия фокусът е бил насочен към професионалното обучение и стажантските програми.
Пол Лесерф, който поема управлението на семейната фирма за производство на отоплителни уреди и климатици Sovimef през 1983 г., твърди, че по онова време е наемал по-лесно квалифицирани служители, които са оставали по-дълго време в компанията.
Днес той е на път да предаде управлението на сестра си, но в същото време се притеснява, че бизнесът ще бъде изправен пред сериозна криза в търсенето на нови кадри.
По време на "блиц" интервютата в рамките на презентацията на French Fab в Руан той е разгледал 12 автобиографии на потенциални бъдещи служители, но още на място е отхвърлил половината поради липса на мотивация или недостатъчна квалификация.
"Преди 40 години ръчният труд беше нещо естествено и индустрията беше навсякъде. Но онова поколение израсна с мисълта, че трябва да осигурят на децата си нещо по-добро", смята Лесерф.
Днес френското правителство се опитва да отклони вниманието на учениците от академичната кариера и да ги насочи към професионалното развитие. Но в същото време и бизнесът трябва да положи усилия и да преосмисли своите очаквания, смята Мартин Чонг Уа Нюмерик, която ръководи държавното бюро по труда в Нормандия.
Според нея компаниите трябва да поемат повече рискове и да наемат хора, които нямат цялата необходима квалификация за търсената позиция, тъй като те могат да бъдат обучавани и в процеса на работа.
"Необходима е много дълбока трансформация, за да създадем бъдещото общество, от което се нуждаем. Трябва ни смяна на манталитета. Нуждаем се от време, но също така сме наясно, че няма време за губене. Бизнесът се нуждае от хора и то веднага", заявява пред Bloomberg Мартин Чонг Уа Нюмерик.
Успехът на "посланиците" на френската индустрия, които обикалят страната под патронажа на Еманюел Макрон, все още е под въпрос. Но проблемите, пред които са изправени френските индустриалци, съвсем не са изолиран случай.
Недостигът на кадри и трудностите при мотивацията на младите хора се наблюдават в почти всички европейски държави, включително и в България.