Космонавт или ютюбър? Какви искат да станат децата в САЩ и Китай
Да стъпят на Луната вече не е сред най-големите мечти на децата в САЩ.
Вместо това, те мечтаят да станат влогъри в YouTube, сочи проучване на The Harris Poll , поръчано от Lego, предава Business Insider.
Проучването е проведено сред 3 хил. деца в САЩ, Великобритания и Китай. Децата са отговаряли на въппроса „какви искат да станат като пораснат?”, като са им предоставени пет възможни отговора: влогър/YouTube-ър, преподавател, професионален спортист, музикант или космонавт.
Във Великобритания и САЩ, влогър/YouTube-ър е най-популярният тговор с цели 30% и 29% съответно. Космонавт остана на дъното по популярност с дял от едва 11%. В Китай обаче ситуацията е съвсем различна. Над половината от анкетираните деца (56%) са посочили, че искат да станат космонавти.
Причините за драстичните разлики за някои са неразбираеми, докато за други са съвсем очевидни. Докато в САЩ, някои автори смятат, че повод децата да не се стремят към космоса е това, че страната вече е стъпвала на Луната, то този аргумент изглежда като оправдание. Ако това беше причината, то резултатите трябваше да бъдат точно обратните, тъй като САЩ има традиции.
Друго възможно обяснение, е че китайската образователна система акцентира на космоса, което се предава в мечтите на децата. Всъщност, очевидната причина за избора на децата е реалността. Влогърите в YouTube са новите детски герои, тъй като се радват на многомилионна аудитория и доста стабилни доходи от реклами.
В същото време, YouTube е блокиран в Китай, като част от технологичната студена война между Пекин и Вашингтон. Все пак децата в Китай имат методи да заобикалят тази цензура и да гледат клипове в YouTube. Така или иначе децата в Китай са доста по-малко изложени на явлението YouTube.
В същото време в САЩ, най-успешните влогъри изкарват милиони долари всяка година. Най-богатият ютюбър, според Forbes, е 7-годишният Раян (или неговите родители, зависи от гледната точка) с канала Ryan ToysReview. Според финансовото издание той е спечелил 22 млн. долара през 2018 година.
YouTube културата има толкова голямо влияние в наши дни, че дори доказани звезди от традиционните медии, вече създават свои канали в платформата, просто защото активните потребители вече са там, а не пред телевизора. Така няма нищо странно, че децата в САЩ и Великобритания (и не само) искат да бъдат като идолите си от екрана. В същото време, кой би избрал да полага усилия и да се стреми към нещо толкова сложно и неразбираемо като космоса? С други думи – да си ютюбър е по-лесно и доходоносно, отколкото да се развиваш в науката и евентуално да станеш космонавт.