НАСА: Още този век ще добиваме ресурси от Луната
Навръх 50-ата годишнина от мисията до Луната Apollo 11, лидерът на НАСА даде своите прогнози за бъдещето на космическата индустрия. Оказва се, че тя ще стане доходоносен бизнес по-скоро отколкото инвеститорите си мислят.
Администраторът на НАСА Джим Бриденстин посочва, че събирането на редки метали от повърхността на Луната ще стане възможно в рамките на „този век”.
„На Луната може да има тонове метали от групата на платината, редкоземни метали, които са изключително ценни на Земята”, казва Бриденстин пред CNBC.
Редкоземните минерали са един от ключовите моменти в търговската война между САщ и Китай. Над 80% от рекоземните метали в САЩ се внасят от Китай, като ресурсът се слави с изключително високата си цена. Той се използва в производството на мобилни телефони, батерии за електрически коли, военни системи и др.
Събирането на тези ресурси от космоса след няколко десетилетия изглежда реалистична възмножност на фона на големите инвестици, които правят космическите компании и агенции, става ясно от думите на Бриденстин.
Той дава пример с Джеф Безос, Илон Мъск и Ричард Брандъсн, приветсвайки техния прогрес и големите средства, който отделят за космическите си инициативи. Безос, Мъск и Брансън са основатели на космическите компании Blue Origin, SpaceX и Virgin Galactic и Virgin Orbit.
“Милиардери реално инвестират в космоса и проучването му, а НАСА може да извлече ползи оит това. Имаме комерсиални партньори, които исторически преди не са съществували, така че те могат да помогнат за намаляване на разходите. Те правят собствени инвестиции, тъй като искат да имат клиенти, които да не са задължително само НАСА”, казва администраторът на комсическата агенция на САЩ.
НАСА планира да прати хора на Луната през 2024 година в рамките на програмата Artemis. За целта, агенцията е наела компании, сред които Boeing и Lockheed Martin, за изграждането на специална ракета и капсула. В допълнение, SpaceX и Blue Origin, работят над технология, която да може да изпраща карго на Лината. С оглед всичко това, Бриденстин смята, че НАСА ще успее да постигне целите си на цена „под 20 млрд. долара”.
„Имаме провайдъри, който се конкурират на база цена и иновация, така, че смятам, че се намираме в повратен момент и трябва да се възползвам от него”, казва той.
По думите му, НАСА има желанието да бъде клиент на много компании. Космическата агенция увеличава зависимостта си от частния бизнез, което според Бриденстин ще помогне за по-бързото изпращане на хора на Луната.