Пет начина, по които Google ограничава конкуренцията
Регулаторите в САЩ разследват Google за нарушаване на конкуренцията, като обект на проверката е рекламният бизнес на компанията, генериращ 116 млрд. долара на година.
Правосъдните институции на 50 американски щати са сезирани след оплавания от конкуренти, законодатели и потребителски групи, че най-големият търговец на онлайн реклама използва нечестни практики. Google, от своя страна, отрича тези обвинения.
Технологичният рекламен бизнес е пренаселена територия, като Google се конкурира със стотици компании, включително имена като Adobe, Amazon, AT&T, Comcast, News Corp и Verizo, посочва говорителят на компанията Джош Цайц, добавяйки, че издатели и рекламодатели работят заедно, за да отговорят на различните нужди, създавайки, както конкуренция, така и иновации.
„Нашите инструменти и платформи правят лесен изборът на рекламодатели и издатели от всякакви размери с какво искат да работят в тази отворена, взаимосвръзана система за реклама”, посочва вицепрезидентът на Google Сиси Хсиао чрез публикация в блога на компанията.
Защо все пак Google е обект на разследване от страна на щастските власти?
Reuters представя пет проблемни момента в бизнес модела на компанията, обяснени от десет директори от индустрията, като повечето споделят притесненията си с молба за анонимност.
Търсене и YouTube
Около 80% от приходите от реклама на Google и повечето от печалбите идват от рекламите в търсачката YouTube, Gmail и другите интернет услуги, които компанията притежава. Конкуренти посочват, че Google контролира тези активи по начин, по който ограничава конкуренцията в рекламата.
Така например, единствената система за купуване на реклама в YouTube - най-големия портал в света за споделане на видео и стрийминг на съдържание, е инструмент на Google. Услуги, като Facebook, прилагат сходен контрол, частично за да ограничат прекалено широкото споделяне на потребителски данни.
Но с увеличаващата се доминация на YouTube в сферата на онлайн видеоклиповете, конкурентните инструменти за позициониране на рекламни послания в клипове и стриймове губят привлекателността си, тъй като предлагат достъп до прекалено малка аудитория.
„Невероятно трудно е да се конкурираш със сайтове, които са мополисти в търсенето и видеоклиповете”, казва Браян О’Кели, основател и бивш изпълнителен директор на технологичната компания AppNexus в интервю от юни.
Придобивания
Останалите 20% от рекламните приходи на Google идват от така наречения „дисплей бизнес”. Компанията подкрепи операциите си, като придоби бизнеси за дистрибуция на инструменти, като DoubleClick за 3.1 млрд. долара през 2008 година и AbMob за 750 млн. долара през 2010 година, и такива, осигуряващи обслужване на купувачи, като Invite Media за 81 млн. долара през 2010 година.
Комбинацията от сделки дава на Google безпрецедентно позициониране по отношение на това как рекламните послания се разпространяват из уебсайтовете и мобилните приложения по света. Въпреки че щатските регулатори са одобрили придобиванията, резултатът е, че Google са станали прекалено силни на рекламния пазар, посочва конкурент.
За да привлекат големи клиенти от Google, по-малките фирми казват, че трябва да инвестират в диверсификация и да разработят пълен пакет от услуги. Но влагането в системи, които да конкурират конгломерата Google, е скъпо начинание, особено в ерата на нови регулация за защита на поверителността на информацията.
Комбиниране
Разнообразието от инструменти за реклама на Google позволява на компанията да ги комбинира по начин, който конкурентите просто няма как да предложат.
Например собствениците на сайтовете и приложения, заедно наричани издатели, през годините са станали зависими от услугата DoubleClick на Google. Въпреки че е безплатна за ползване от издатели, тя е единствената система, която позволява получаването на оферти в реално време в рамките на пазара на Google – нещо познато в индустрията като AdX.
Популярният маркетплейс, където издатели и купувачи на реклама се срещат, е мястото, от което Google прибира най-високи такси.
Конкурентите посочват, че когато използват този инструмент, рекламодателите получават ключови потребителски данни безплатно, ранен достъп до опции за покупка и евентуални други ползи, ако използват за сделката Ad X.
Пакетите на Google за купувачи и продавачи, предлагани с цел засилване на трафика в AdX, се разглежда като нарушаване на конкуренцията от конкурентите.
Преглед в последния момент
Google позволява на издателите, използващи DoubleClick, да продават реклама на разнообразни пазари, не само AdX.
Но от много години AdX предлага едно конкретно предимство – системата позволява на клиентите да изместят конкуриращите се рекламодатели, които се опитват да поръчат реклама чрез други системи, различни от тази на Google.
Този „преглед в последния момент” е един от поводите конкурентите да посочват, че Google фаворитизира себе си. През миналата седмица компанията обяви, че ще премахне тази опция от своята нова система за продажби.
Браузърът Chrome
Редица конкуренти се притесняват, че Google може да използва своя интернет брузър Chrome, който има 50% пазарен дял в САЩ, за да ограничава повечето системи за реклама, различни от тяхната, от това да изграждат профили на потребителите, докато сърфират в мрежата.
Системата отново дава предимство на Google, тъй като повечето потребители, използващи Chrome, се логват в акаунти за услуги на компанията, докато сърфират в интернет.
Това позволява следене на потребителите, което не е възможно за останалите фирми, които не предлагат директни услуги за потребители.