Как Саудитска Арабия привлича туристи чрез блогъри
За да си създаде туристическа индустрия, Саудитска Арабия започна да привлича популярни Instagram блогъри. Получава ли се експериментът?
Макар правителствените мерки за подкрепа на туризма, в това число с покани на популярни блогъри, да са нормална практика, саудитският опит е безпрецедентен, пише изданието Business Insider.
Кралството, в което процъфтява ислямът, е затворено за развлекателния туризъм. Допускат се делови и транзитни пътувания.
Едва след 2010 г. Саудитска Арабия постепенно започна да става по-отворена за новостите, стараейки се да коригира своята репутация.
През декември 2013 г. властите на страната обявиха, че са готови да издават визи за опознавателен туризъм, но само с поклоннически характер. Закостенялото положение на жените в кралството започна да става "по-гъвкаво". Така жените получиха право да карат колело, а след това и автомобил.
21 век донесе на кралството първите кина със западни филми и модата със списанията. Културната сфера продължава да се развива: до 2020 г. се очаква в Саудитска Арабия да се открият първите опери.
Сега властите на кралството отварят вратите си чрез влиянието на социалните мрежи върху туристическата сфера.
„Формула E“
През декември 2018 г. блогърът-пътешественик Гари Арндт прие поканата да посети „Формула Е“ – грандиозно събитие, екологичен аналог на „Формула 1“. Блогърът получи 14-дневна виза Sharek – първата и единствена виза в сферата на развлекателния туризъм, издавана от 2018 г. за посещение на определено спортно състезание.
Гари Арндт разказа, че транспортът, животът и храненето за блогърите са били безплатни, наред с VIP билети за „Формула Е“. Преди началото на състезанието гостуващите по покана на Саудитска Арабия са взели участие във сафари, походи в пустинята по залез слънце и други активности.
"Бяхме настанени в огромни шатри с най-удивителните угощения, които някога съм виждал“, сподели тогава блогърът. Сред поканените инфлуенсъри имало такива от Китай и други страни.
Gateway KSA
В края на 2018 г. няколко инфлуенсъри получават покана да посетят кралството в рамките на културен обмен. Така Еги Лал - блогър с 800 000 последователи, стъпва в Саудитска Арабия.
Тя разказва, че е поразена от местното гостоприемство. Като феминистка, тя настояла да се срещне със саудитските жени. Такава среща й била организирана. Лал остава с положителни впечатления от страната.
Neom Extreme Sports
През октомври 2017 г. Мохамад бин Салман анонсира строителството на мегаполиса Neom на стойност 500 млрд. долара. Градът, наречен от принца „място за мечтатели от цял свят“, по план трябва да обхване територия с размери около 2.7 млн. ха.
Един ден мегаполисът ще бъде разсечен от мрежа от въздушни магистрали за летящи таксита, ще има собствена Луна и ще бъде снабден с технология за „сеене на облаци“ за създаване на изкуствен дъжд.
С цел популяризиране на проекта на събитието Extreme Sports, в Neom са поканени канадските блогъри Дейв Боукил и Дебра Корбейл. Те отказват да отидат в пустинята.
Донякъде решението им е продиктувано от конфликта между Канада и Саудитска Арабия, който възникна миналата година.
„Зима в Тантора“
Принц Мухамад бин Салман активно се е ангажирал с популяризирането на региона Ал-Ула - обект от списъка със световно наследство на ЮНЕСКО, за масов туризъм. През 2018 г. там се организира фестивалът „Зима в Тантора“. Поканени са много блогъри. Всички разходи, естествено, са покрити от Саудитска Арабия.
Поканата обещавала на гостите срещи със световни лидери, предприемачи и меценати. Седмичната екскурзия включвала представления на певеца Андреа Бочели, френския цигулар Рено Капюсон и китайския пианист Лан Лан.
Блогърът Матю Карстен, който има 150 000 последователи в Instagram, отказал поканата, сравнявайки Саудитска Арабия със Северна Корея. Инфлуенсърите, които решават да отидат на фестивала, разказват, че организаторите са им забранили свободно да разглеждат кралството.