Как ненужните вещи се превръщат в бизнес за 550 млн. долара?
Снимай, качи, продай. Това звучи като твърде проста идея, но за трима приятели моделът се превръща в многомилионен бизнес.
Сиу Руи Куек, Маркус Тан и Лукас Нгоо са създателите на базраната в Сингапур платформа Carousell, която представлява място, където потребители продават ненужни вещи на други потребители.
Макар и на думи това да не е някаква иновация или нововъведение в света на онлайн търговията, проектът на тримата младежи се радва на завиден интерес, като някои анализатори смятат, че това ще бъде следващият азиатски еднорог с оценка над 1 млрд. долара.
Тримата приятели стартират бизнеса през 2012 г., след като почерпили вдъхновение от стаж в Силициевата долина. Едва за седем години те успяват да привлекат едни от най-реномираните инвеститори, постигайки оценка на стартъпа си от 550 млн. долара, пише CNBC.
„Бяхме вдъхнове от герои, като Джак Дорси, Марк Закърбърг, Дрю Хюстън от Dropbox”, казва Куек, който е изпълнителен директор на компанията.
„Измислихме най-добрия начин (за нас) какво да правим, за да решим собствените си проблеми. Раполагахме с много вещи, които нямаше как лесно да продадем само чрез мобилния си телефон, поради което решихме да разработим такова приложение”, казва той.
След като се завърнали в Сингапур, тримата реализирали идеята си, като първоначално се фокусирали изцяло върху вещи от света на потребителската електроника, като на даден етап добавили категории, сред които дрехи, имоти, коли, дори работни позиции.
Carousell работи като останалите олайн платформи за продажби, позволявайки на потребителите да купува и продават чрез качването на снимка на продукта, заедно с кратко описание.
Моделът наподобява този на добре познати портали, като eBay и Craigslist, които са послужили за вдъхновение на тримата основатели.
Разликата с горепосоченитеплатформи е, че тримата искали още от самото начало платформата да е фокусирана върху мобилната си версия. Те вярвали, че това е по-лесен начин за продажба в интернет, както и че ще отговори на нуждите на потребителите в Азия, където смартфоните вече са по-предпочитаните устройства, отколкото настолните компютри.
„Искахме да използваме iPhone като основен компютър. Мисля, че се разглезихме от приложения, като Instagram. Искахме нещо, което ни е познато, нещо, залагащо предимно на мобилната си версия: снимка, за да продадеш, чат, за да купиш, нещо доста социално”, казва Куек.
Този простичък подход се оказва доста популярен сред потребителите. Само три дни след стартирането на приложението - през август 2012 г., то се изкачило на второ място сред най-популярните безплатни приложение на тема лайфстайл в Сингапур.
По думите на Куек стратегията на бизнеса е да вдъхновят хората по света да започнат да купуват и продават онлайн.
За да реализира тази идея, Carousell разчита на изкуствен интелект, за да ускори процеса по продажба на дадена стока. Разпознаване на изображения, например, автоматично ще идентифицира вещите, предлагайки подходящите категории и тагове.
Платформата иска да намали времето за качване на стока от настоящите 30 секунди до едва 3 секунди.
„Правим доста неща около изкуствения интелект. Искаме да направим продаването дори още по-лесно, като сега трябва просто да направите снимка, като категориите ще бъдат предложени, заглавието на обявата ще бъде предложено, цената ще бъде предложена”, казва Куек.
Фокусът върху технологията се харесва и на инвеститорите. След като получават първоначално грант от университета в размер на 35 хил. долара, за да стартират бизнеса си през 2012 г., Carousell в наши дни може да се похвали с набрани средства в размер на над 700 хил. долара от големи имена, като Rakuten, Golden gate Ventures и 500 Startups.
„Carousell реално е една от най-силните компании за изкуствен интелект тук, в Сингапур”, казва Вини Лауриа, управляващ партньор в Golden Gate Ventures. „Те разполагат с много голям екип, който работи по машинното обучение”, добавя Лаурия.
В наши дни приложението оперира в седем страни – Сингапур, Австралия, Индонезия, Хонконг, Малайзия, Филипините и Тайван. На платфромата са реализирани 250 млн. листвания на стоки и 71 млн. продажби.
Най-новата сделка на компанията с глобалния бизнес за онлайн търговия OLX Group се оценява на 56 млн. долара, което вдига оценката на стартъпа до 550 млн. долара.
Според налаизатори това може да постави Carousell на пътя към оценка от 1 млрд. долара, като по този начин се превърне в десетия еднорог, роден в региона на Югоизточна Азия до този момент.
Тримата основатели обаче не се ласкаят от тези прогнози, а търсят начин как да монетаризират бизнеса си чрез реклами, премиум пакети и абонаментни услуги. През миналата година компанията увеличи приходите и намали загубата си.
През 2018 г. тримата основатели отказаха оферта от 100 млн. долара за техния бизнес, уверени, че ще постигнат успех сами. Засега обаче ги очаква дълъг път.
„Постоянно казвам на екипа, че сме по-малко от 1% готови”, казва Куек, визирайки 400-те души, работещи за компанията.
„След пет-десет години в бъдещето, искаме Carousell да е създал начин на живот, където втората употреба е станала първи избор за потребителите. В това има толкова много смисъл. Спасявате Земята. Пестите пари. Правите пари. Създавате възможности за други хора. Всичко е просто win-win-win“, добавя той.