Бивш шофьор на камион вече е милиардер с помощта и на Amazon
На 12-годишна възраст Масару Уасами започва работа на непълен работен ден в магазин за зеленчуци, решен да помогне на болната си майка в борбата й с туберкулозата.
Само три години по-късно той напуска училище и се разделя с обещаващото бъдеще на бегач на дълги разстояния, за да се отдаде изцяло на бизнеса.
Започва през 1970 г. с един камион, а няколко години по-късно Maruwa Unyu Kikan Co. вече разполага с над 100. Той успява да изгради гигант в сферата на доставките, който в момента отговаря за логистиката на вериги аптеки и супермаркети из цяла Япония.
Днес той е милиардер, което се дължи в немалка степен и на Amazon.com Inc., която избира през 2017 г. неговата компания, за да осъществява своите доставки в Япония в рамките на деня.
“Не можах да заспя,” разказва Уасами пред Bloomberg, спомняйки си за нощта, в която се ражда идеята за неговия бизнес.
По-рано през деня той придружил негов приятел, който трябвало да вземе някаква доставка от фабрика за прежда и настръхнал от некомпетентността на някои от работниците, които се занимавали с колетите. Само няколко месеца по-късно той започнал да доставя селскостопанска продукция със своя камион.
74-годишният Уасами има набито око за “изгодни възможности,” казва Кенджи Канаи, анализатор в Tokai Tokyo Research Institute Co., визирайки периода, в който сключва сделка с Amazon.
Неговото партньорство с най-голямата компания за онлайн търговия на дребно помогна за поскъпването на акциите на Maruwa, чиято цена се удвои през тази година. Усами притежава близо 60% от компанията, като личното му състояние възлиза на 1 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Приходите на компанията би трябвало да продължат да се разрастват в средносрочен и дългосрочен план, тъй като Amazon и базираната в Токио Rakuten Inc. предпочита да работят в по-тясно сътрудничество с куриери, като Maruwa, за доставките в рамките на деня, казва Канай.
Възходът на Amazon и други гиганти в сферата на електронната търговия създаде огромни богатства през последните няколко десетилетия. Основателят на Amazon Джеф Безос е най-богатият човек в света с лично състояние, оценявано на 107.7 млрд. долара, а неговата бивша съпруга Макензи Безос притежава 4% от компанията, които се оценяват на 34.6 млрд. долара.
Основателят на Alibaba Group Holding Ltd. Джак Ма, който се отказа от поста председател на компанията през миналия месец, е най-богатият човек в Китай, докато двамата съоснователи на Flipkart Group станаха милиардери през миналата година, когато Walmart Inc. придоби контролен пакет в индийската компания за електронна търговия.
От Maruwa виждат възможност, след като Yamato Holdings Co. - една от най-големите куриерски компании в Япония, се оттегля от предоставянето на доставки в рамките на деня за Amazon, за да облекчи работата на служителите си.
Това накара Amazon да се обърне към други куриери в опита си да разшири дейността си на четвъртия най-голям пазар за електронна търговия, който все още има място за растеж.
Електронната търговия е допринесла с едва 6.2% от сделките в търговията на дребно за миналата година, в сравнение с 18% за Китай, според данни на Bloomberg Intelligence. Този потенциал е видим и от решението на Blackstone Group Inc. да похарчи над 100 млрд. йени (927 млн. долара), за да придобие дистрибуционни центрове в Япония, информира Nikkei през юли.
“Преди това от години предлагахме на Amazon да осъществяват доставките си в рамките на деня,” казва Уасами. “В крайна сметка, убедихме Amazon, че може да разчита на Maruwa да се справи с работата.”
Нарасналото търсене на доставки ще бъде добре дошло за компании, като Maruwa, но то също така носи по-големи разходи и може да окаже влияние върху служителите.
През 2017 г. Yamato вдигна цените за доставка за първи път от близо три десетилетия вследствие на недостига на работна ръка и скока в доставките от страната на компаниите за електронна търговия. Компанията предложи ново увеличение на цените миналия месец.
Maruwa, която не е договаряла увеличение на цените с Amazon, отхвърля търсенето, което надхвърля нейния капацитет, казва Уасами. Компанията също така обещава конкурентни заплати на шофьорите си, казва той.
Те могат да заработват по 7.2 млн. йени (66 500 долара) годишно, като доставят по над 150 пакета дневно, според уведомление на компанията до регулаторните органи.
Приходите на Maruwa нарастват с 15%, до 85.6 млрд. йени за финансовата година, приключила на 31 март. Логистиката, предоставяна на компаниите за хранителни продукти, остава най-голямия й бизнес, но електронната търговия вече съставлява над една трета от приходите й, в сравнение с 24% през 2017 г.
Въреки успехите и огромното му богатство, Уасами далеч не се чувства удовлетворен, като казва, че продажбите би трябвало да са няколко пъти по-големи, предвид факта, че гради този бизнес близо половин век.
“Не направих най-доброто, на което съм способен,” казва той.