Автомобилната индустрия е на път да остави зад гърба си една трудна година. Глобалните продажби на автомобили падат с 5%, китайският пазар, който доскоро беше основният двигател на растежа, се свива, а печалбите са минимални.

Големите играчи в сектора залагат на електрическите возила и инвестират милиарди в тяхното развитие, но засега цената им остава твърде висока, а повечето купувачи запазват предпочитанията си към конвенционалните двигатели, пише The Wall Street Journal.

Не е изненада, че всички големи компании - от Детройт през Волфсбург до Йокохама, планират съкращения на служители. Само през последната година автомобилната индустрия обяви закриването на над 75 000 работни места.

Но за разлика от подобни ситуации в миналото, съкращенията този път не са продиктувани от петролни шокове, войни за пазарен дял или икономически кризи, а от прогнозата, че скоро електромобилите ще се наложат над двигателите с вътрешно горене и компаниите ще трябва да преструктурират производството си.

Подобни смели теории са защитавани и в миналото, но без особено голям успех. Сега изпълнителните директори твърдят, че нещата са различни, най-вече заради затягането на регулациите върху вредните емисии и техноголичния напредък.

Но към днешна дата електрическите возила все още струват доста повече от бензиновите и дизеловите си аналози, а зарядните станции не се срещат под път и над път. В Съединените щати на всеки осем бензинови пикапа се продава по един електромобил или хибрид.

За индустрията преходът към електрическата мобилност има сериозни плюсове. Електрическите коли се нуждаят от по-малко части и като цяло производството им е по-лесно.

Според данните на Ford Motor производството на един електромобил изисква 30% по-малко труд и 50% по-малко пространство.

Но на практика нито един от ръководителите на големите автопроизводители не знае кога “електрическата революция” ще се превърне в реалност. Може да е през 2025 г., а може и да е през 2050 г. Засега огромното мнозинство от потребителите предпочита да се придържа към старите технологии, пише Джон Стол от WSJ.

Ревът на бензиновите мотори и удобствата на бензиностанциите засега изглеждат по-убедителни от регулаторите и природозащитниците, които предупреждават, че светът ще се разтопи, ако човечеството не се качи на електрически возила.

Строят завод за електромобили у нас за 200 млн. долараКорейско-китайска и италианска фирми ще инвестират 200 млн. долара у нас в изграждането на завод за електромобили, обявиха представители на предприемачите на среща с вицепремиера Марияна Николова, заместник-министъра на икономиката Лъчезар Борисов и шефа на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев

Големият въпрос пред автомобилните гиганти е какво ще правят, ако уволнят специалистите, които знаят как се произвеждат колите, желани от купувачите и ги заменят с продукт, който никой не иска да купува?

Историята е пълна с примери за гениални технологии, които са изпреварили своето време. Емблематичен пример е американската компания Xerox Corp., която изобретява компютърната мишка и лазерния принтер през 70-те години на миналия век, но след това позволява на други играчи (в това число и на Стив Джобс) да ги комерсиализират.

Nokia създава смартфоните и таблетите през 90-те години и установява, че никой (все още) няма желание да си проверява имейла или да слуша музика през телефона.

Най-подходящият момент да заложиш всичко е когато разработиш продукт, без който потребителите не могат да живеят. Или пък ако конкуренцията започва да те изпреварва.

Apple и техният iPhone спечелиха любовта на потребителите, защото телефоните им са забавни за използване, Amazon се превърна в гигант, защото прави живота на хората по-лесен, Tesla Model 3 генирира продажби, защото е ексклузивен, секси и бърз.

Дали обаче това важи и за останалите автомобилни производители?

Те продължават да подклаждат еуфорията около електрическите автомобили, въпреки че засега губят пари от тях.

В началото на това десетилетие от General Motors прогнозираха, че ще имат 500 000 електрически коли на пътя до 2017 г., но не успяха да изпълнят тази цел. От Nissan си поставиха за цел да продаде 1 милион електромобила до 2016 г., но също изостават.

На американския пазар заветната бройка от 1 милион електромобила беше постигната през 2018 г., като всяка продажба беше субсидирана средно със 7 500 долара от държавата. Дори и в Калифорния, която е известна със “зелените” си политики, по-малко от 6% от продадените коли се задвижват с батерии.

В същото време конвенционалните автомобили стават все по-икономични и ефективни, благодарение на турбокомпресорите, по-леките материали и намаляването на обема на двигателите с вътрешно горене. Производителите бяха принудени да изпълнят изискванията на регулаторите и на потребителите.

Нова батерия зарежда електромобилите за 10 минути Технологията е дело на учени от Пенсилвания

И въпреки това изпълнителните директори на водещите автопроизводители се кълнат, че скоро електромобилите ще доминират на световния пазар. През следващите няколко години всички те планират да пуснат на пазара по няколко нови модела, задвижвани от електричество.


Остава да видим кога и потребителите ще се съгласят да участват в “електрическата революция”. Засега ентусиазмът е сравнително хладен.