Европа иска да бъде лидер на пазара на електрически автомобили
Европа е на път да регистрира най-силния ръст на глобалния пазар на електрически автомобили през 2020 г., на фона на стимулите в много от държавите от Европейския съюз, които насърчават потребителите да изоставят возилата с конвенционални двигатели с вътрешно горене, пише Bloomberg.
Европeйският пазар на електромобили, който е вторият по големина в света след Китай, набира инерция и вече изпреварва с голяма преднина САЩ, които са трети в класацията. Планът на ЕС да постигне нулеви въглеродни емисии до 2050 г. до голяма степен стои в основата на този растеж.
Производителите на автомобили са принудени да се фокусират върху колите, задвижвани от алтернативни горива, тъй като двигателите с вътрешно горене се облагат с все по-високи данъци и такси.
Само за първите девет месеца на 2020 г. продажбите на електромобили и хибриди в Европа вероятно ще нараснат с 35%, прогнозират експертите на Bloomberg. Темповете надвишават значително очакванията за китайския и щатския пазар.
За тази година на Стария континент се очаква ръст на продажбите от 32% и леко забавяне на тези в Китай заради постепенното намаляване на субсидиите, отпускани от правителството в Пекин.
Междувременно водещите европейски автопроизводители инвестират рекордни суми в разработката на нови електрически модели. Анализаторите, цитирани от изданието, смятат, че ключовите фактори, от които зависи запазването на позитивната тенденция, са свързани най-вече с ценовата политика на компаниите и изграждането на достатъчно широка инфраструктура от зарядни станции.
Във Великобритания и Германия компании, като Char.gy и Ubitricity, “интегрират” устройствата за зареждане в съществуващата инфраструктура, наример в стълбовете на уличното осветление, за да ускорят тяхното разпространение.
Ето как се развиват ключовите пазари на електрически автомобили в Европа:
Германия
Най-големият пазар на автомобили на Стария континент безспорно ще попадне във фокуса на вниманието догодина, пише Bloomberg. Канцлерът Ангела Меркел представи плана си за борба с климатичните промени, който включва безпрецедентни стимули за покупката на електрически возила.
Стъпката дава шанс на Германия да изпревари Норвегия, която в момента е лидер по продажби на коли, задвижвани от електричество.
Всеки европеец, който си купи електромобил на стойност до 40 000 евро, ще може да разчита на допълнителна помощ от 6 000 евро от страна на държавата и компанията производител. До 2025 г. общият размер на тези субсидии ще достигне 2.6 млрд. евро, според прогнозите на Bloomberg.
Германските автомобилни компании планират утрояване в броя на предлаганите елетрически модели до общо 150 през 2023 г. Инвестициите в този сегмент се очаква да достигнат 50 млрд. евро до 2024 г.
Германското правителство си поставя за цел през 2025 г. в страната да има над 1 милион зарядни станции.
Франция
Френското правителство също прилага различни мерки и политики за стимулиране на продажбите на електрически возила и за изграждане на допълнителни зарядни станции, в опит да намали въглеродните емисии.
Управляващите в Париж обаче “стъпват внимателно”, защото цената на транспорта беше в основата на протестното движение на т. нар. “жълти жилетки”. Бунтовете започнаха в края на 2018 г. именно заради планираното увеличение на акцизите върху горивата.
Много французи са на мнение, че мерките ще засегнат в най-голяма степен хората с ниски доходи, които не могат да си позвалят покупката на нов автомобил, а още по-малко – електрически.
Компактният модел на Renault Zoe държи първото място по продажби на прохождащия френски пазар на електрически возила. Тази година той държи 43% от всички продадени електромобили в страната, следван от Tesla Model 3 и Nissan Leaf.
На европейско ниво обаче Zoe има 35 000 продадени броя, докато Model 3 вече е с близо 63 000, припомня Bloomberg.
Френското правителство осигурява субсидия от 6000 евро за всеки, който реши да се откаже от стария си автомобил и да се сдобие с такъв, задвижван от електромотор. В района на Париж местните власти предлагат още по-добра оферта, а общата държавна и общинска помощ може да достигне до 14 500 евро за хората с ниски доходи.
Великобритания
Вторият по големина автопазар в Европа в момента изпитва негативите на предстоящия брекзит. Несигурността на купувачите и отливът на инвестиции спъват икономическия растеж на страната, но въпреки това продажбите на електрически автомобили запазват устойчивата си позитивна тенденция.
Към края на ноември те бележат ръст от близо 100% на годишна база до близо 33 000 броя. Но все още делът им в общите продажби на автомобили на Острова е едва 1.5%.
Британските браншови асоциации на автопроизводителите настояват за по-активна държавна помощ в изграждането на мощности за производство на батерии и за разширяване на мрежата от зарядни станции, което би стимулирало търсенето.
Холандия
Холандия, макар и малка като дял от общоевропейската икономика, заема една от водещите позиции на пазара на електромобили. Правителството предлага данъчни облекчения за притежателите на такива возила и планира да ги запази поне през следващите пет години.
Страната планира да се отърве изцяло от двигателите с вътрешно горене до 2050 г.
Местните власти също прилагат мерки за стимулиране на продажбите на екологични превозни средства. В Амстердам, например, купувачите на електрически автомобили и бусове могат да получат субсидия от 5 000 евро, а компаниите, които инвестират в електрически автобуси, могат да си върнат до 40 000 евро на бройка, пише Bloomberg.
Скандинавските държави
Очаква се Норвегия да загуби лидерската си позиция на европейския пазар на електромобили през 2020 г. и да я отстъпи на Германия. Но въпреки това тя и останалите държави от скандинавския регион си остават едни от “пионерите” в развитието на този сегмент.
В Норвегия електромобилите са освободени от вносни мита, акцизи, ДДС и пътен данък, а в повечето градове те могат да паркират безплатно и дори им е разрешено да карат в т. нар. “бус лента”, предназначена за обществения транспорт.
В Швеция пък водачите на електрически возила получават бонус от 60 000 крони (5 744 евро) при покупката.
Различният подход на двете държави в поощряването на електрическата мобилност води и до някои неочаквани резултати. В Швеция, например, много хора се възползват от първоначалната еднократна субсидия при покупката, след което продават колата в Норвегия, където самата експлоатация се субсидира доста по-щедро.
В Дания социалдемократическото правителство отложи повишаването на данъците за електрическите автомобили и въведе данъчни облекчения за хората, които се придвижват с такъв тип транспорт до работното си място.
Италия
Италия изостава от останалите водещи европейски държави, когато става въпрос за пазара на електромобили. За първите девет месеца на 2019 г. в страната са продадени по-малко от 8000 такива коли.
За да ускори процеса, правителството в Рим предлага щедри стимули за хората, които искат да се сдобият с електрически автомобил. Еднократната субсидия при покупка достига до 6 000 евро, но въпреки това се оказва недостатъчна, за да убеди италианците да се откажат от конвенционалните моторни превозни средства.
Една от основните причини за това е цената. Най-продаваните компактни модели в Италия се движат между 10 000 и 15 000 евро, докато цената на най-евтините електромобили започва от 30 000 евро.
Анализаторите, цитирани от Bloomberg, очакват продажбите на електромобили на Ботуша да се засилят през 2020 г., когато местният гигант Fiat Chrysler Automobiles ще представи напълно електрическата версия на своя бестселър Fiat 500, както и хибридните модификации на високопроходимите Jeep Renegade и Compass.