Airbnb и етиката зад бизнес модела на краткосрочните наеми
Кори Клейн иска да повярва, че Airbnb ще изпълни обещанието си да реализира „позитивен принос към обществото”.
Но 37-годишният адвокат, който живее точно под жилище, отдавано под наем чрез платформата, има своите съмнения, че това ще се случи.
През миналата година технологичният гигант похарчи над 4 млн. долара в опит да попречи на новите регулации в Джърси Сити, Ню Джърси - градът, в който живее Клейн.
Битката, в крайна сметка, беше спечелена от критици, като Кори Клейн, които смятат, че aкo Airbnb остане нерегулиран бизнес, може да провокира скок в наемите и да превърне квартала му в спирка за нискотарифни пътници, отправили се към Ню Йорк, намиращ се от другата страна на реката.
„Не съм се подписвал да живея в хотел”, казва Клейн, който е член на борда на сдружението Hamilton Park Neighborhood Association в Джърси Сити.
„Проблемът е в мащабите. Аз и моите съседи някак си успяхме да се измъкнем от това”, казва той.
Позитивен принос
Airbnb, на чиято интернет платформа за краткосрочни наеми има качени оферти в над 220 държави по света, се сблъсква със сходни проблеми по света - от Барселона, през Берлин, до Бостън.
Същият казус с Airbnb се разгиграва и в България, където се готвят промени в Закона за туризма, които ще пресекат бизнес модела на компанията у нас.
В центъра на законопроекта е поставено изискването поне 50% от съседите да дадат съгласие даден имот да се отдава под наем по краткосрочния модел на Airbnb и други подобни платформи в интернет.
През миналия месец в САЩ Airbnb даде сигнал, че мисли за проблемите на Кори Клейн и всички други като него.
Компанията публикува отворено писмо на своя уебсайт, обещавайки да прави бизнес с поглед към „всички заинтересовани страни“ - включително местните общности, пише BBC.
Сред стъпките, които ще бъдат предприети, попадат вложения от 150 млн. долара за имплементиране на мерки за сигурност, организиране на ден на „заинтересованите страни“, където да се чуе мнението на обществеността, както и фонд от 100 млн. долара, предвиден за инвестиции в местни инициативи през следващите 10 години.
„Нашият ангажимент е да се уверим, че Airbnb има позитивен принос”, казва съоснователят на компанията Натан Блечарцик.
Обещанието на Airbnb попада в дебата сред американския бизнес свят, който се чуди дали дългосрочният подход, целящ главно генериране на печалба за акционерите, не е излязъл извън граници.
Дискусията е част от по-широка тенденция, в която потребители бойкотират дадени стоки или услуги, служители напускат недоволни, а социалните мрежи засипват с критики дадени бизнес практики.
Появата на редица инвеститори активисти, както и атаките към корпоративния свят на кандидатите за президент на Демократическата партия в САЩ Елизабет Уорън и Бърни Сандърс, само наливат масло в огъня.
За разлика от 2008 г., когато възникна глобалната финансова криза, сега компаниите демонстрират по-високо внимание към критиките срещу тях, че преследват печалбата на всяка цена.
Корпоративна подкрепа
През миналата година 181 фирми се подписаха под изявление на влиятелната браншова организация Business Roundtable, потвърждавайки, че корпоративната отговорност се простира отвъд интересите на акционерите.
Темата за капитализма и акционерите беше сред фокусите на тазгодишното издание на Световния икономически форум в Давос, като дискусията беше продължена от отворени писма на популярни инвеститори, като Лари Финк и Рей Далио.
„Виждаме подкрепа от корпорациите, която е забележителна, ако трябва да сравним ситуацията с тази от преди няколко години”, казва професорът по право от New York University Тамара Белинфанти.
Въпреки всичко това, има безкрайно много доказателства, че старите принципи важат и в наши дни. След като САЩ намали корпоративния данък през 2017 г., компаниите използваха свободните средства, за да изкупуват собствени акции, доставяйки по този начин печалба за своите акционери.
През последните години компании, като Amazon, Microsoft и Goldman Sachs, обявиха редица програми, целящи редуциране на замърсяването на околната среда, по-добри придобивки за служителите, засилване на разнообразието и прочее прогресивни инициативи.
Всичко това идва в отговор на разтварящата се ножица между бедни и богати, притесненията около климатичните промени и прочее тенденции, вземащи връх предимно в САЩ и Западна Европа.
Анализаторите обаче не са впечатлени от всичко това, посочвайки, че ако няма мащабна воля за промяна от бизнеса, горепосочените инициативи си остават обещания само на хартия.
Airbnb и IPO
По думите на Натан Блечарцик, Airbnb, която се готви да предложи акциите си публично, създава рамка, която ще помогне да се устои на натиска за фокусиране в краткосрочни печалби.
Например, компанията ще обвърже бонусите за персонала с мерките за сигурност и обществените изслушвания по време на срещи на акционерите.
„Не говорим абстрактно за тези важни проблеми. Всъщност казваме: ето как ще държим себе си отговорни”, казва той.
Според Сара Каплан, професор в University of Toronto, Airbnb трябва да се фокусира върху сигурността на гостите,например, вместо към продажбата на акции на капиталовите пазари.
По думите ѝ намеренията за подобряване на сигурността са в интерес на самата компания, визирайки убийствата, случили се в наети имоти от сайта. „Ако ще правят IPO, трябва да се справят с риска, свързан с техния бизнес”, добавя тя.
Евентуални регулации по света, като тези в Джърси Сити, представляват заплаха за растежа на компанията, която смята, че това ще ѝ коства 10 млрд. долара, сочат изчисления на компанията за проучвания Truvalue Labs.
Акционерите на Airbnb твърдят, че регулациите са „добър знак”, но подценяват този риск, казва Андре Шепли, продуктов мениджър в ESG Integration.
„Устойчивостта е на база резултати, а не на намерения. Докато не започнем да виждаме различни резултати, където рискът е намален... тогава мисля, че гледната точка към инвестиционните тези ще се промени”, казва той.
Но Airbnb не може да си позволи радикални мерки, казва професор Тамара Белинфанти.
Според нея първите акцонери в компанията са инвестирали в нея, защото са виждали ясен начин за измерване на бизнес представянето. От друга страна, ако се премине към IPO, публичните инвеститори ще имат лимитирана възможност да контролират посоката на компанията.
Натан Блечарцик казва, че е наясно, че политиката на фирмата няма да задоволи всички критици.
„Ще има проблеми и предполагам нашият подход е „Нека конфронтираме тези проблеми”, казва той. „Най-лошото нещо, което човек може да направи, е да не се опитва изобщо”, добавя той.