Ключовите думи на бъдещето: свързаност, управление и избор
Инженер Мария Топчийска е първата жена, която застава начело на фабриката на Schneider Electric в България.
Тя е работила за производствени предприятия от различни сектори в страната и чужбина и притежава ценен опит като МТМ и лийн обучител.
В продължение на няколко години Мария Топчийска е външен консултант на Schneider Electric, а от две години и част от екипа на компанията като мениджър „Индустриализация и поддръжка“.
Именно тя ръководи процеса за превръщането и сертифицирането на пловдивския завод като Smart Factory, което стана факт в края на 2019 г.
Вижте какво каза тя в интервю за Profit.bg:
Г-жо Топчийска, вие ръководихте процеса по превръщането и сертифицирането на пловдивския завод на Schneider Electric в Smart Factory, което стана факт в края на 2019 г. Кое беше най-голямото предизвикателство пред вас?
Сама по себе си такава трансформация представлява предизвикателство. Всичко в нея е от значение – технологиите, хората, цялата последователност на изпълнение на проекта. По-интересното за мен е кой е ключовият фактор за успеха.
При нас това беше мотивацията на екипа. Ако хората търсеха това, което е трудно и ги спира, все още нямаше да имаме статута на Smart Factory. Ние често казваме, че иновацията е в ДНК-то на Schneider Electric и това си пролича много ясно в този проект и желанието на екипа за успех в него.
Вие отговаряте за дългосрочната визия за развитието на завода. Какво предстои в тази насока през настоящата година?
Заводът у нас е част от глобалната верига за доставки на Schneider и участваме в множество корпоративни проекти. Новости предстоят и ще предстоят постоянно, защото светът е вече много динамичен. Твърдо оставаме на пътя на постоянните иновации, автоматизацията, разширяването на портфолиото, постигането на още по-висока продуктивност.
В допълнение в наши дни ставаме и все по-публични, защото това е необходимо за успеха на бизнеса. Заводът ще бъде все по-обърнат към публиката и достъпен за посещения, за да може всички плюсове, които ние извлякохме чрез въвеждането на решенията от IoT платформата EcoStruxure, да бъдат разгледани в действие.
Отворихте вратите на Умния дом на Schneider Electric за заснемането на българския филм „Завръщане“. Какви технологии се крият в него?
Умният дом е изцяло в лайфстайл зоната. За разлика от индустрията, той търси елегантност, но съвсем в синхрон с нея залага на свързаност на устройства, киберсигурност и отдалечено управление.
Най-голямото удобство на Умния дом от Schneider, според мен, е в избора, който ви дава – можете да управлявате всичко по отделно, но и заедно под формата на предварително запаметени сценарии; можете да изберете локално управление и дори да нямате интернет и пак да работи през окабелените хардуерни устройства, а можете и изцяло да го командвате от мобилния си телефон.
Вие сте първата жена, която застава начело на фабриката на Schneider Electric в България. Какви умения са нужни, за да оцелее една жена в този предимно мъжки свят?
Същите, които са нужни и на един мъж. Schneider Electric е компания, която се интересува от квалификацията и мотивацията на кандидатите и се стреми към максимално включване. Аз далеч не съм единствената жена в нашия мениджърски екип, това не е екзотика за нас.
Според вас как биха изглеждали нашите домове и офиси след 20 години?
Ключовите думи за бъдещето са свързаност, управление и избор. Всички устройства ще бъдат много по-свързани и това ще ни предоставя много данни и много възможности за управление на средата ни. Съответно с това ще имаме повече възможност да сме ефективни и „зелени“ в личните си пространства.
И също така – избор – ще можем много повече да нагаждаме домашната си обстановка към нуждите, желанията и навиците си. Дори можем да очакваме, че на база събраните данни част от устройствата ще се адаптират сами към нас.
Разбира се, това понякога звучи плашещо, но тук отново е изборът. С времето все повече хора ще избират да „дигитализират“ ежедневието и дома си.