Как COVID-19 промени потреблението в САЩ?
В началото на епидемията от COVID-19 в Съединените щати потребителите масово се втурнаха към супермаркетите и аптеките, за да се запасяват със стоки, сякаш идва Апокалипсиса.
Някои от големите вериги, като Costco и Walmart, бяха толкова претоварени, че се наложи да въведат ограничения за максималния брой клиенти, които да влизат в магазините им.
Днес, с въвеждането на карантината и ограниченията за напускане на дома, които са в сила за над 300 милиона американци, потреблението бележи рязък спад, пише The Economist.
Проучване, базирано на данните от разплащателните сметки на 4 735 души в САЩ, показва как са се променили потребителските им навици в хода на пандемията. Статистиката изключва комуналните услуги, вноските по ипотечни кредити и наемите.
В последната седмица на месец февруари, когато бяха предприети първите мерки за социално дистанциране, се наблюдава скок на потреблението от близо два пъти (с 94%) на седмична база.
Силно се повишават и разходите за самолетин пътувания, което най-вероятно се дължи на факта, че много хора бързаха да се приберат у дома.
Освен за продукти от първа необходимост, в този период се отчита сериозен ръст и на разходите за други потребителски продукти и услуги, включително и за заведения.
източник: The Economist
Към края на месец март обаче, когато ограничителните мерки вече бяха в сила в повечето от големите градове в страната, потребителските разходи бележат спад от 75%, в сравнение с пика от февруари.
Разходите са самолетни пътувания падат с 88%, като в Щатите, в които има въведена по-строга карантина, свиването на потреблението е близо два пъти по-силно.
Отделните потребители обаче реагират по различен начин на кризисната ситуация. Семействата с деца например са похарчили много повече от останалите в първите седмици на пандемията, но впоследствие са свили потреблението си по-силно от останалите.
Най-вероятно това се дължи на факта, че те нямат възможност да излизат навън с децата си, смятат анализаторите, цитирани от The Economist.
Освен това мъжете изглеждат по-малко склонни да променят навиците си на пазаруване заради кризата в сравнение с жените. Те са се "запасявали" по-малко в началото на епидемията, но в по-късната ѝ фаза не са се ограничавали толкова много.
Някои семейства може би са прибегнали до заеми, за да се запасят преди кризата, казват още експертите. В края на февруари се наблюдава ръст на плащанията с кредитни карти с 60% само за седмица.
Към момента "апетитът" за харчене на повечето потребители в САЩ остава нисък. Идексът на потребителското доверие на университета в Мичиган отчете най-силния си спад от 2008 година насам. Но според икономистите в следващите няколко месеца потреблението може да се възстанови с толкова бързи темпове, с колкото е паднало преди това.
Всичко зависи от продължителността на карантината и кривата на разпространение на коронавируса.
Но преди отново да се втурнат към супермаркетите за храна, американците ще трябва да изядат всички консерви, които складираха в края на февруари и началото на март, пише още The Economist.