Мрачната истина зад опашките пред магазините за алкохол в Индия
Когато през миналата седмица някои индийски градове облекчиха мерките срещу разпространението на коронавируса, пред магазините за алкохол из цялата страна се извиха дълги опашки.
В градове като Мумбай, където има много случаи на Covid-19, почитателите на алкохола пренебрегнаха всякакви правила за социално дистанциране, което накара правителството да затвори магазините отново. Полицаите пък усмиряваха с палки по-буйните купувачи. В социалните медии се появи касова бележка на стойност 52 000 рупии (690 долара) от един купувач в Бангалор.
Огромният наплив обаче не е изненадващ. Суровите мерки означаваха, че има натрупано търсене на алкохол. Има данни, че продажбите на алкохол в цял свят скачат, пише BBC.
Продажбата на алкохол в Индия обаче никога не е била лесна. Електронната търговия и доставките по домовете не са разрешени. Много местни власти се обърнаха срещу алкохола, защото забраната му има потенциала да печели гласоподаватели. Всеки от 29-те щата в страната има своя собствена политика за контрол на производството, цените, продажбите и данъците върху алкохола.
Въпреки това Индия е вторият най-голям консуматор на алкохол в количествено изражение, след Китай, според данни на IWSR Drinks Market Analysis. В Индия се изпиват над 663 млн. литра алкохол годишно, или с 11% повече от 2017 г. Консумацията на глава от населението също нараства.
В Индия се изпива повече уиски, от която и да е друга страна в света. Количеството е близо три пъти по-голямо в сравнение със САЩ, която е вторият най-голям консуматор. Близо една на всеки две бутилки уиски, разнасяни по света се продава в Индия. Когато консумацията на алкохол в световен мащаб падна през 2018 г., Индия отчасти допринесе за ръст от 7% в световния пазар на уиски.
Пет южни щата допринасят с над 45% от всичкия алкохол, продаван в Индия. Не е изненадващо, че над 10% от техните приходи идват от данъци върху продажбите на алкохол, според данни на Crisil.
Други шест щата генерират до 10% от приходите си от данъци върху алкохола.
"През април обаче не бе продадена и капка алкохол и предвид лошото състояние на техните приходи, тези щати нямаха търпение да наваксат част от изгубеното като отворят магазините за алкохол". Липсата на приходи от данъците върху алкохола остави почти фалиралите щати, които не разполагат с почти никакви средства.
Нарастващата консумация на алкохол в Индия обаче прикрива една по-мрачна реалност.
Една трета от мъжете в Индия употребяват алкохол, според нови правителствени данни. Над 14% от всички индийци на възраст между 10 и 75 г. пият. Според СЗО 11% от индийците редовно си устройват алкохолни запои, като за сравнение средното ниво в световен мащаб е 16%.
По-притеснителното е, че една трета от употребяващите алкохол пият евтин и съмнителен местен алкохол, което доведе и до смъртни случаи. Около 19% от употребяващите алкохол са зависими от него, според доклада. Около 30 милиона души пък консумират алкохол във "вредни количества".
Според СЗО "неотчетеният" алкохол съставлява повече от една трета от алкохола, консумиран в Индия. Местният алкохол например не се отчита и не се облага с данъци в някои щати. Проучване от 2014 г. установява, че голям брой от хората предпочитат местния или домашния алкохол.
Индийците пият повече от когато и да било. Проучване в 189 страни за периода 1990 - 2017 г. сочи, че консумацията в Индия е нараснала с 38% - от 4.3 литра до 5.9 литра на година.
Алкохолът също така става все по-достъпен за хората.
През 2012 г. една трета от всички смъртни случаи при пътни инциденти са свързани с употребата на алкохол. Близо 10% от мъжете в страна са пристрастени към алкохола, според проучване от 2015-16 г. Над 60% от смъртните случаи вследствие на цироза са свързани с консумацията на алкохол. Тя се очертава като сериозен проблем за общественото здраве. Тя също така се свързва и с домашното насилие. Жените от селските райони са най-големите поддръжници на забраната.
Повишението на цените на алкохола обаче може да не помогне. Според някои проучвания, трябва да се прибегне към комбинация от увеличение на цените и повишение на информираността.
Налагането на забрана пред свободата на избор също няма ефект тъй като води до процъфтяващ черен пазар.
Битката на Индия с алкохола не се очертава да е лесна.