Приключва ли "златната ера" на алкохолните напитки?
През последните няколко години алкохолната индустрия се радваше на буен растеж, благодарение на по-смелите промени в потребителските нагласи и увеличаването на потреблението в сегмента на "бутиковите" напитки.
Продажбите на алкохол в световен мащаб достигнаха трилион и половина долара през 2019 г., пише The Economist.
В луксозния сегмент марки, като Ardbeg - собственост на LVMH, продаваха бутилки уиски за по над 100 долара. Продажбите на шампанско достигнаха рекордни равнища миналата година.
В Западна Европа и САЩ консумацията на алкохол на глава от населението намаляваше през последното десетилетие, но за сметка на това производителите заложиха на нови продукти, а потребителите се преориентираха към по-скъпите и по-качествените марки, което също доведе до ръст в оборотите.
Големите пивоварни, начело с Anheuser-Busch InBev и Heineken, разшириха производството си, погълнаха някои от своите конкуренти на развиващите се пазари и увеличиха значително нормите си на печалба.
Впечатляващо е развитието на градската "хипстър" среда и съпътстващите я крафт бири, домашно произведени напитки и иновативните коктейли. Те до голяма степен помогнаха и за съживяването на "гурме" културата в големите градове.
Пандемията от COVID-19 обаче може да сложи край на тази "златна ера" за питиетата, пише изданието.
Засега ситуацията не е чак толкова катастрофална за алкохолната индустрия, тъй като продажбите на алкохол за домашна употреба по магазините, всъщност, регистрираха ръст в много държави по време на наложената карантина. За много хора това се оказа начин за справяне с изолацията и психическите проблеми, предизвикани от пандемията.
Новата реалност на социално дистанциране и забавянето на икономическия растеж обаче вероятно ще нанесат удар върху производителите на алкохол.
Виното и спиртните напитки, например, разчитат в голяма степен на баровете, ресторантите и нощните клубове. А тяхното бъдеще в момента никак не изглежда "розово", както заради все още строгите мерки срещу разпространението на коронавируса, така и заради нежеланието на милиони хора по света да пътуват и да посещават заведения - нещо, което може да се запази като тенеднция за сравнително дълъг период от време.
Пивоварите вероятно също ще пострадат, най-вече заради срива на икономиката. Подобно развитие се наблюдаваше и по време на финансовата криза от 2008-2009 г., припомня The Economist.
До 2007 г. продажбите на бири и сайдери регистрираха среден годишен ръст от 7%, а през 2009 г. отчетоха спад от 1%. Това важи както за гигантите в индустрията, така и за малките "крафт" производители.
Anheuser-Busch InBev има нетни задължения на стойност 96 милиарда долара и няма как да диверсифицира своя бизнес кой знае колко. За малките пивоварни приходите от продажбите в заведенията също бяха ключови, тъй като само по този начин можеха да генерират достатъчно висока норма на печалба, за да покрият разходите си.
Те не разполагат с достатъчен производствен капацитет, за да предлагат своите продукти в супермаркетите.
Много от тези малки пивовари вероятно ще бъдат придобити от големите имена в бизнеса, докато други просто ще престанат да съществуват.
Другата голяма заплаха за алкохолната индустрия в дългосрочен план, която въобще не е свързана с COVID-19, е демографията. Оказва се, че представителите на т. нар. поколение "Z" (родените в края на XX век и след това) не са такива любители на алкохола, като техните майки, татковци, баби и дядовци.
В Съединените щати, които исторически винаги са били най-големият пазар за алкохолни напитки, се наблюдава трета поредна година на спад в консумацията. Все повече млади американци предпочитат марихуаната пред алкохола. В много щати употребата ѝ вече е напълно законна.
За щастие на алкохолните производители обаче, все пак има и добри новини. Част от оптимизма идва от Китай, където страховете от избухването на пандемията започват да отслабват, а хората, макар и бавно, се завръщат към нормалния си живот.
Електронната търговия също може да се окаже една от "спасителните сламки" за производителите, тъй като директните продажби в домовете биха могли да им предложат един нов, и до този момент не толкова добре разработен, пазарен канал.