Светът се напълни с диаманти, които никой не иска
Едно от най-големите диамантени хранилища в света е скрито в неугледна офис сграда в покрайнините на Габороне, столицата на Ботсвана.
То е собственост на De Beers - компанията, която добива и продава повечето скъпоценни камъни в южноафриканската държава.
От февруари насам обаче тя не е продала почти нищо. Същото важи и за руските ѝ конкуренти от Alrosa.
Ограниченията заради пандемията от коронавируса, които блокираха световната индустрия, постепенно започват да отпадат, а непродадените диаманти на стойност милиарди долари представляват истинска дилема - как да бъдат продадени, без да се стигне до трусове в цените, пише Bloomberg.
Пандемията буквално унищожи диамантения пазар, твърдят експертите, цитирани от изданието. Магазините са луксозни стоки в развитите държави затвориха врати за повече от два месеца, производителите на бижута от Индия също бяха принудени да стоят вкъщи, а от De Beers трябваше да отменят и аукциона, насрочен за месец март, просто защото участниците нямаше как да пътуват.
Производителите в момента се опитват да спасят пазара и индустрията. Засега те отказват да намаляват цените, като вместо това предпочитат да дадат на купувачите възможност да анулират своите договори. Освен това компаниите, като De Beers и Alrosa, значително съкратиха производството, за да ограничат предлагането.
И въпреки това диамантите продължават да се трупат в хранилищата.
Петте най-големи производители в света в момента притежават запаси на стойност около 3.5 милиарда долара, показват изчисленията на кослутантската компания Gemdax. До края на годината тази сума може да набъбне до 4.5 милиарда долара, или около една трета от общия годишен добив на диаманти в световен мащаб.
"Компаниите се опитаха да ограничат предлагането на сурови диманти, за да защитят цените. Въпросът е как ще успеят да се освободят от натрупаните запаси и в същото време да защитят пазарните си позиции", коментира пред Bloomberg Аниш Агарвал от Gemdax.
След отменения мартенски аукцион De Beers все пак успя да организира такъв през май. Резултатите от него обаче не бяха обявени, както се случва обикновено.
Според източници, близки до компанията, постъпленията от търга са били едва 35 милиона долара. За сравнение, миналата година по същото време компанията е реализирала продажби за 416 милиона долара.
Следващият голям тест за индустрията ще бъде по-късно този месец, когато De Beers ще проведе следващия си аукцион. Компанията ще опита да привлече нови клиенти, като дори ще позволи огледи на диаманти извън Ботсвана. Купувачите ще запазят възможността да се откажат от стоката, която вече са поръчали.
Засега клиентите на De Beers приветстват действията на компанията по време на кризата, въпреки че някои от тях изразиха недоволство от методите ѝ на продажба през последните години.
И докато De Beers и Alrosa отказват да свалят цените, по-малките производители са принудени да го направят, пише още изданието. Много от тях бяха на ръба на оцеляването още преди избухването на пандемията от COVID-19. Сега те предлагат отстъпки, достигащи до 25% от цената, в големите търговски центрове, като Антверпен в Белгия.
Това може допълнително да затрудни големите компании в привличането на купувачи.
"В момента произовдителите на диаманти са подложени на двоен удар, както заради понижението на цените, така и заради срива в продажбите. Ситуацията наподобява тази от 2008 и 2009 г.", казва анализаторът на Societe Generale Сергей Донской.
Контролът върху предлагането винаги е бил проблем в диамантената индустрия, откакто беше прекратен монополът на De Beers. В началото на века компанията беше натрупала запаси от диаманти на стойност 5 млрд. долара, а след финансовата криза и през 2013 г. те отново скочиха до подобни нива.
Всеки път намаляването на тези излишъци и пласирането им на пазара са водили до затруднения за преработващите компании и търговците. Сега те може да се окажат още по-големи, защото секторът на продажбите на дребно беше най-силно засегнат от мерките срещу разпространението на коронавируса.
Миналата седмица от Alrosa обявиха, че запасите им от сурови диаманти могат да достигнат 30 милиона карата до края на годината. Това е почти колкото цялата годишна продукция на компанията.
Не се споменава обаче паричната стойност на тези количества. Целта на Alrosa е да намали запасите си до 15 милиона карата през следващите три години.
Добрата новина е, че на пазара вече се наблюдават известни признаци на възстановяване. Китайските търговци вече отвориха врати, а в Индия преработвателите и бижутерите в региона на Сурат получиха разрешение от властите да възобновят дейността си, макар и само на 50% от капацитета.
В индийските търговски центрове пък е разрешено присъствието на до 10% от служителите.
Според Аниш Агарвал от Gemdax засега е рано да се прогнозира как ще изглежда възстановяването на сектора. Той обаче не смята, че търсенето ще се върне бързо на предкризисните си нива.
Повечето експерти очакват, че натрупването на запаси ще продължи поне до юли или август тази година.