СуперКредит: Ние пестим пари, време и усилия на клиентите
Когато става въпрос за лични финанси, кредитните посредници са супер полезни от гледна точка на това, че предоставяме една информация на нашите клиенти, която им спестява доста средства, време и усилия, заяви, Светла Стаменова, управител на СуперКредит, по време на панел Лични финанси от 11-ото издание на финансовия и икономически форум Шумът на парите.
Когато клиент реши да ползва ипотечен кредит, ние, като официално лицензиран кредитен посредник към Българска народна банка, имаме официално подписани договори с почти всички банки в България. Съобразно профила на нашия клиент, изготвяме оферти, след което правим един обобщаващ анализ, като по този начин разказваме на клиентите какво могат да спестят от такси и комисионни, които банките предлагат към един ипотечен кредит, както и откъм застраховки.
Това е доста важно, защото ползването на ипотечен кредит е сериозно перо в разходите на домакинствата и много пряко касае личните финанси на хората, посочи Стаменова.
С колегите от бранша се опитваме да наложим кредитна култура в България, защото знаем, че в Западна Европа и в САЩ процентът на клиентите, които ползват посреднически услуги, за да вземат ипотечен или потребителски кредит е между 60 и 90%. В България този процент се движи в порядъка на 20%.
Опитваме се да разкажем на хората какво означава кредитен посредник и как ние можем да бъдем полезни, защото те получават едно експертно мнение и имат информиран избор. Знаем, че отивайки само в тяхната собствена банка, те не винаги постигат най-добрите условия за тяхното финансиране. След като ние им предоставим оферти, доста често се вижда, че заради конкуренцията друга банка би могла да им предостави по-добра лихва, по-добър годишен процент на разходите, различни видове застраховки и точно това е връзката с личните финанси. Виждаме едни разлики, които са доста сериозни и можем да спестим. Понякога тези разлики възлизат на между 10 и 20 000 лв., каза Стаменова.
Силно съветвам клиентите, които купуват имоти с ипотечен кредит, да се обръщат към нас. Услугата е абсолютно безплатна. Договорите, които ние имаме подписани с банките осигуряват нашето заплащане, но за клиента услугата е абсолютно безплатна и му спестява време, пари и усилия.
Тенденции и очаквания за пазара на жилищното кредитиране Предвид кризата около COVID-19 на пазара на жилищното кредитиране се случиха доста интересни, но и неприятни неща, както за клиентите и банките, така и за кредитните посредници, каза Стаменова. Това, което направиха банките, бе една необходима мярка за тях самите. Те увеличиха процента на самоучастието, когато се касае за покупка на имот. От 15% преди сега повечето банки вече предпочитат клиенти, които ще влязат с 20% и по-голямо самоучастие и съответно скъсиха срока на кредитите. Практиката за 10% самоучастие и опцията за дофинансирането му с потребителски кредит бяха преустановени с въвеждането на извънредното положение, допълни Стаменова. Тя намира това за добра тенденция, защото когато един клиент влезе със самоучастие от 20%, той показва своята финансова култура, т.е. той има ангажимента да е спестил тези пари и ще се отнесе сериозно и към обслужването на един ипотечен кредит. Добрата новина е, че след намаляването на сроковете по кредитите до 25 г. банките отново започват да ги възстановяват и вървим към кредити с максимален срок от 30 и даже до 35 г., което е добре за по-младите хора, заяви управителят на СуперКредит. Клиентите продължават да имат интерес към покупка на имот и на имоти на зелено. Това, с което ние успяваме да бъдем полезни, е, че знаем във всеки един момент коя банка как финансира през съответните дати на строителство. Тук сме наистина доста полезни, защото се оказа, че в тези два месеца, в които бяхме затворени вкъщи, доста голяма част от клиентите ни бяха подписали предварителни договори за покупко-продажба на имот с банковото финансиране на Акт 14. Голяма част от клиентите бяха избрали своята банка, но се оказва, че банката, която са избрали, в момента отказва да финансира на Акт 14. Това създаде малко затруднения, защото много бързо трябваше да ориентираме клиентите, които биха могли да се включат с финансиране на този етап. Затова силно препоръчвам да се полазва посредник, защото ние знаем във всеки един момент как можем да бъде полезни, каза още Стаменова. Как да докажем доходи от чужбина, за да теглим кредит в България? До 13 март ние работехме успешно с клиенти, български граждани, които работят в чужбина и доказват доходи от там. Това обаче беше първата рестрикция, която наложиха банките и за съжаление в момента дори и на клиенти със сериозни работодатели и доходи от чужбина банките не предоставят ипотечни кредити, каза Стаменова. Силно се надяваме това нещо да се промени, защото интересът е изключително голям. Специално на нашия сайт постъпват ежедневно многобройни запитвания, които искат да закупят имоти в България, допълни тя.