Поведението на българския потребител - по отношение на разплащанията, се промени драстично в последните месеци.

Ние отбелязахме навсякъде - не само в България, един драстичен бум на електронните разплащания, основно в електронната търговия, заяви Ваня Манова, кънтри мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово, по време на панел На пазар през 2020 г. от финансовия и икономически форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg

Ние дълги години налагахме думата "безконтактно плащане" и обучавахме населението и потребителите да плащат безконтактно. По време на тази изолация и опасна ситуация думата безконтактно стана нарицателно за нещо повече от безконтактно плащане, каза още Манова.

Според нея тя вече да съдържа в себе си и смисъла на безопасност и защита от вируса. На практика безконтактните плащания станаха "новото нормално", изтъкна Манова

Това, което ние забелязахме, не само в България, но и на други пазари, е, че някои търговци категорично препоръчваха плащането по безконтактен начин, за да защитят както потребителя, така и своите служители, заяви тя.

Безконтактните плащания нараснаха изключително много и ние осъзнахме необходимостта да вдигнем спешно лимита, който до този момент беше 50 лв. за плащане без ПИН. Така от началото на април в България той беше вдигнат на 100 лв. Това се посрещна изключително позитивно от всички - както от банките и финансовите институции, така и от търговците.

Потребителската кошница в някои сектори рязко нарасна и ние трябваше да осигурим възможност да не се въвежда ПИН и да се ограничи допирът до ПОС терминалите. Никой вече не се съмняваше, както пред години, в безопасността и сигурността на безконтактните плащания, каза още Манова.

Тя също така отбелязва, че много рязко е нараснало ползването и на мобилните портфейли и плащания дори за суми над лимита от 100 лв. ПИН-ът се въвежда на самото мобилно устройство и отново се избягва допир до ПОС терминала.

Това съвпадна по един благоприятен начин с пускането в България на Apple Pay, Garmin Pay, на няколко мобилни портфейла - както от европейски, така и от местни играчи на пазара, с което рязко се увеличи броят на потребителите на трансакциите през мобилни портфейли, посочи Манова.

По данни на Blue Point 17% от българите са пазарували онлайн за първи път по време на тази пандемия, каза още тя. 40% от българите пък са пазарували онлайн неща, които никога преди това не са пазарували и тази тенденция ще се запази, защото не само търговците са намерили решения да преминат онлайн, но и защото потребителят вече си изгради един навик, смята експертът.

Как оцеляват малките играчи по време на процеса на дигитализация?

Много от малките бизнеси, които нямаха онлайн присъствие, трябваше да го реализират. Тук роля имат и маркетплейс платфоормите. Има също така много доставчици на хостинг услуги, които представят възможности за интегриране на потребителска кошница с платежен модул и т.н. с много малки усилия, каза Манова.

MasterCard e картово общество, но ние сме предимно технологична компания и нашата работа е да обединяваме и създаваме различни технологични решения. В повечето случаи ние гледаме да не откриваме топлата вода, а да свързваме точките, за да постигнем едно такова комплексно решение, добави тя.

Манова също така обяви началото на платформа, която дава възможността на малки търговци, които към момента нямат онлайн сайт, да могат да продават своите стоки и услуги и да общуват със своите клиенти през Viber.

Това е платформата VibeMarket, който Mastercard създава заедно с Viber и с платежната институция myPOS, която предоставя възможност за изцяло онлайн онбординг на търговците и стартиране на продажби, в комбинация с електронни разплащания в рамките на няколко часа.

Това е алтернативен канал, защото клиентите също така предпочитат различни канали на разплащане, а Viber e една среда, в която общуваме и е съвсем естествено в нея да е пренесен и нашия финансов живот, казва Манова.

Наскоро една от българските платежни институции пусна възможност за банкови извлечения, справки за салда и трансакции през Viber, така че това е една много положителна тенденция да се използват различни канали и най-доброто за нас е, че ние го създадохме в България, но това е нещо, което много лесно може да започне да работи и в другите държави, посочи тя.

Каква е разплащателната карта на бъдещето? Клиентското изживяване не е само удобство, но включва и чувството за комфорт и сигурност. Плащането през мобилно устройство се базира на технология, която е с най-високо ниво на сигурност и аз го препоръчвам не само защото е най-удобно, но и защото е най-сигурно поради редица причини да се използват мобилните устройства, заяви Манова.

Всички виждаме как на пазара навлязоха много дигитални портфейли. България е един от най-успешните пазари за Revolut и това е така, защото българският потребител е изключително отворен към ползването на мобилни устройства не само за чат, разговор и социални мрежи, но и за финансови услуги. Според проучване на MasterCard от май броят на потребителите, които ползват мобилно банкиране в България, е нараснал с 37%. Друго проучване от първите 14 дни след обявяването на извънредното положение в страната пък сочи, че някои банки достигат 17% увеличение на броя на потребителите, ползващи мобилно банкиране. Когато говорим за традиционни банки и финтек компании, уместната дума не е конкуренция, а сътрудничество, каза Манова. Виждаме много случаи, в които финтек компаниите предоставят своята технология на банката, а пък банката предоставя клиентската база, с която разполага.

Това е най-правилният подход в тази драматично дигитализиращата се среда, според нея. Сътрудничеството и използването на активите в едно такова партньорство води до най-кратко време за достигане до пазара, до най-голям потенциал по отношение на достигането на клиенти и до качество на услугата.

Ръстът на онлайн бизнеса и на онлайн потребителите ще се отрази изключително положително върху финтек сектора и банките, защото те създават тези решения, а потребителите имат набор от възможности, между които да избират. Няма един размер, който да отговаря на всички бизнеси и клиенти и ние подкрепяме изключително много навлизането на нови пазарни участници, които идват и създават конкурентна среда и предоставят безкрайни възможности от услуги, между които всеки да си избере, каза Манова.

Точно нарастването на онлайн бизнеса и претенциите вече на крайните потребители създават на практика една много хубава среда за развитие и сътрудничество на банките и на финтек сектора, според нея. В България имаме един изключителен технологичен ресурс и това създава едни много добри възможности да блеснем, смята Манова, посочвайки, че вече имаме български компании, които се лансират успешно в световен мащаб.