НСНИ: В последните седмици има значимо раздвижване на пазара
Национално Сдружение Недвижими Имоти обединява над 300 компании от сектора и има над 60-70% дял от пазара.
Ние разполагаме с достатъчно много информация и всички колеги се обединяваме около мнението, че като сектор, който е много свързан с макроикономическата обстановка в страната във всеки един момент, преминахме през тежката ситуация, особено през първите 45 дни, и от май месец забелязваме раздвижване, като в последните седмици то е изключително значимо.
Това заяви Добромир Ганев, председател на УС на Национално Сдружение Недвижими Имоти, по време на имотния панел от 11-ото издание на финансовия и икономически форум Шумът на парите, организиран от Profit.bg.
Има промени както на пазара, така и в нагласите на потребителите и при нас като бранш, като желание за надграждане и използване на тази ситуация да направим позитивни неща, каза още Ганев.
Понякога ние звучим твърде оптимистично и сме критикувани за това, че се опитваме като бранш да манипулираме пазара, но всъщност това не е така, подчерта той. Ние обичайно осредняваме пазарните тенденции и поведението на клиентите. Нещо, което се възприема много пряко от конкретния единичен купувач или продавач на пазара.
Всъщност, в това състояние на настоящия пазар ние разглеждаме поне 10 групи продавачи и 10 групи купувачи, а тяхното поведение на пазара е изключително различно и се променя от 13 март досега по различен начин, каза Ганев. В момента, например, има няколко вида купувачи – има такива, които купуват с кеш основно, а тези, които имат затруднения със спестяванията и доходите си, вероятно няма да излязат скоро на този пазар и ще изчакат средносрочно поне до края на тази година.
Друга група купувачи са българите, които сега се връщат от чужбина. Част от тях се връщат поради намаляла работа и доходи или проблеми с пребиваването им. Това е нова група на пазара, която е активна и при покупко-продажбите, и при наемите, според Ганев.
Студентите са една голяма група, която формира изключително голямо търсене в академичните центрове в страната. Много малко от тях имат присъствени занимания и изпити и се предполага, че са освободили голяма част от своите квартири и това оказва натиск надолу на цените. Различни са групите на пазара, както и тяхното поведение към настоящия момент и то се променя. Можем да кажем вече обаче, че пазарът диша по-учестено, обобщи Ганев.
По отношение на тенденцията за ръст в търсенето на къщи извън градовете вследствие на пандемията, Ганев заяви, че се съмнява, че тя ще е дългосрочна и масова, не защото българите нямат желание да го направят, а защото има ограничения във връзка с различните групи на пазара.
Според него е трудно да закупиш подобен имот, който е отдалечен от града и да имаш две деца, които да превозваш с един или два автомобила. Малка част от потенциалните купувачи имат възможност да закупят подобен тип имот.
В момента има една такава психологическа нагласа за стремеж към пространство и възможност за свобода, която беше катализирана като че от пандемията или по-скоро от ограничителните мерки, смята той. Особено в София това е отдавнашен процес, но такава покупка е по възможностите на много малка група от хора. Това са допълнителни разходи, които не всеки може да си позволи, според Ганев. Във връзка с имотния пазар на Черноморието, той каза, че двата града и черноморските общини са един значим обединен пазар с обем от сделки колкото София. Интересното за Варна е, че през първото тримесечие градът е един от трите в страната, които отчетоха ръст в обема на сделките. В следващия период това вероятно ще се коригира. Стара Загора, например, също има 10% ръст, но това вероятно се дължи на някаква инерция, според него. Ганев призова колегите си от бранша да се държат професионално и да използват възможността да повишават постоянно своята квалификация, знания и умения, за да могат да бъдат по-полезни на своите клиенти.
Съветът му към потребителите пък е да използват модела на избор не на оферта, а на свой партньор (брокерска компания или брокер) и да работят с доверености на по-високо ниво, а именно така наречените ексклузивни права.
Той отправи призив и към гилдията да се отнася отговорно към този вид договори и представителите й да използват всички клаузи, които защитават интереса на клиентите.