Италианска милиардерка бетонира контрола си върху империя от супермаркети
Преди близо четири години смъртта на милиардера Бернардо Капроти сложи началото на семейна битка за неговото завещание и контрола над Esselunga - италианската верига супермаркети, която той основава през 1957 г. с Нелсън Рокфелер (преди той да стана губернатор на щата Ню Йорк).
С избирането й за президент на Esselunga на 30 юни, дъщерята на Бернардо - Марина Капротиь затвърди контрола си над оценяваната на 9.3 млрд. долара непублична компания, която доминира в сектора на търговията с храни на дребно в Северна Италия.
Това е сделка, сключена в края на март, която в най-накрая постави 100% от компанията в ръцете на Марина и нейната майка Джулиана Капроти. В завещанието си Бернардо Капроти беше оставил 70% от компанията на Марина и Джулиана - неговата втора съпруга, като останалите 30% бяха завещани на децата му от първия брак Джузепе и Виолета.
След няколого години на преговори и арбитраж, Марина и Джулиана сключват споразумение на 21 май да купят дела на Джузепе и Виолета за 1.85 млрд. евро, което оценява цялата компания на 6.2 млрд. евро.
Те вероятно са милиардерки и преди сделка, но от Forbes изчисляват, че в момента всяка от тях разполага с по около 1.5 млрд. долара, след приспадане на дълга, използван за частичното финансиране на сделката.
Esselunga е една от най-големите хранителни вериги в Италия. Компанията има 159 магазина и приключи 2019 г. с нетна печалба в размер на 276 млн. евро. При смъртта си Бернардно Капроти е разполагал с лично състояние в размер на 2.6 млрд. долара.
От тогава продажбите на компанията са нараснали с близо 8%, подсилени от отварянето на нови магазини на пазари, като Рим и Генуа, които са извън традиционната база на компанията в Северна Италия.
След като COVID-19 затвори магазините в Италия по-рано през годината, Esselunga започна да предлага безплатни онлайн доставки за клиенти над 65 г. и предостави над 600 млн. долара финансиране на своите доставчици, за да си гарантира, че ще може да задоволи нарасналото търсене на хранителни продукти.
Марина Капроти е първият член на фамилията Капроти, който поема управлението на компанията след смъртта на баща й, който я оглавяваше от създаването й през 1957 г.
Историята на компанията прилича повече на история на технологичен стартъп, тъй като Esselunga води началото си от гараж в Милано, след като Бернардо се обажда на американския бизнесмен и политик Нелсън Рокфелер (втория син на Джон Д. Рокфелер), който обмисля да започне бизнес с един от конкурентите на Капроти, и го убеждава да изгради един от първите супермаркети в Италия.
Веригата бързо набира популярност в Северна Италия. Капроти купува дела на Рокфелер в началото на 60-те години, точно след като Esselunga отваря първия си магазин извън Милано, във Флоренция, през 1961 г.
През 1964 г. веригата се разраства до 16 магазина в три града. Десетилетия по-късно, през 90-те години, компанията започва да продава парфюми и видео продукти и да произвежда собствени марки храни.
Дори и преди смъртта на Капроти нямаше сигурност кой ще поеме контрол над компанията, след като той почине. През 2005 г. Капроти предложи да предостави 92% от компания на децата от първия си брак Джузепе и Виолета; шест години след това той промени мнението си и си върна контрол над компанията, с което сложи начало на съдебна битка, която, в крайна сметка, спечели.
След приспадането на данъци Джузепе и Виолета са получили по малко под 800 млн. долара от продажбата на своя 30-процентен дял на Марина и Джулиана.