Втората вълна на пандемията води авиоиндустрията към катастрофа
Само преди месец авиокомпаниите по света започнаха постепенно да възстановяват полетите си, успоредно с разхлабването на мерките против разпространението на COVID-19, въведени по време на пандемията.
Хората, макар и плахо, започнаха да проявяват отново интерес към пътуванията след месеците, прекарани вкъщи.
Но точно когато туристическият сезон трябваше да навлезе в периода, който обикновено е в разгара на туристическия сезон по това време на годината, надеждите на индустрията поне за частично възстановяване на щетите рязко се изпариха.
Причина за това са новите огнища на епидемията в Азия, задълбочаващата се здравна криза в Съединените щати и връщането на част от ограниченията за пътуване в някои от европейските държави, пише Bloomberg.
По всичко личи, че авиацията трябва да се примири с факта, че полетите в следващите няколко години ще са далеч по-малко, отколкото преди кризата, а оптимизмът за бързото възстановяване ще трябва да отстъпи пред реалността.
Влошаването на ситуацията в летните месеци накара авиокопманиите да преразгледат своите планове, а за много от тях фалитът вече е много вероятен. Не е ясно и колко време ще бъде необходимо, за да се възстанови поне частично обемът на дългите трансгранични пътувания.
Според прогнозите на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) трафикът едва ли ще се върне на предкризисните си нива преди 2024 г.
"Условията се влошават. Авиокомпаниите трябва да покриват своите разходи, но търсенето и приходите не се повишават толкова бързо, колкото се очакваше. В момента те разчитат единствено на своите резерви", казва главният икономист на IATA Брайън Пиърс.
Дори и краткосрочното планиране е затруднено, както се видя през последните седмици, след като Великобритания внезапно взе решение да въведе отново задължителната 14-дневна карантина за пристигащите от Испания заради ръста на новите случаи на COVID-19 в Каталуния.
TUI, която е най-големият туроператор в света, отмени всички резервации на британските туристи в Испания поне до средата на август.
В Азиатско-тихоокеанския регион - един от първите, в които международните полети бяха възстановени след първата вълна на пандемията, също се въвеждат нови мерки за ограничаване на разпространението на заразата. Пътуванията между Австралия и Нова Зеландия остават ограничени заради новия бум на заразата в Мелбърн и щата Виктория.
Филипините забраниха всички пътувания зад граница, които не са наложителни само месец, след като те бяха разрешени, а Хонконг изисква от всички пристигащи отрицателен PCR тест за коронавирус.
В Съединените щати, където частичното възстановяване на въздушния трафик вече беше в ход от няколко седмици, ръстът на новозаразените в много от големите градове накара местните власти да въведат отново част от противоепидемичните мерки.
Изпълнителният директор на United Airlines Скот Кирби прогнозира, че приходите на неговата компания вероятно ще останат наполовина на тези от преди пандемията, докато не бъде намерена масова ваксина против болестта.
Досегашните прогнози на IATA сочеха, че авиоиндустрията ще генерира рекордни загуби от 100 млрд. долара през 2020 и 2021 г. - три пъти повече от тези, реализирани след кризата от 2008 г. Брайън Пиърс обаче коментира пред Bloomberg, че тези очаквания ще трябва да бъдат ревизирани в низходяща посока.
За много от превозвачите лятото е единственият период от годината, в който те работят на печалба. Но сега по всичко личи, че въздушният трафик няма да може да се възстанови до края на летния туристически сезон.
А това означава, че вълната от фалити и съкращения е неизбежна, пише още изданието. Сривът в бизнес пътуванията, които са един от най-печелившите сегменти за авиокомпанията, допълнително влошава ситуацията.
От началото на годината 34 авиокомпании са подали заявления за защита от фалит, докато през 2019 г. броят им е бил 27. Засега той остава доста по-нисък от 63-те превозвача, които банкрутираха по време на кризата от 2008 г., но по всяка вероятност тепърва ще се увеличава.
Донякъде фалитите бяха отложени заради рязкото свиване на разходите, тъй като флотилиите на повечето компании бяха "заземени" по време на пандемията. Освен това в много държави бяха приложени стимулиращи програми за запазване на работните места.
Експертите от индустрията обаче очакват "часът на истината" да настъпи през септември, защото тогава авиокомпаниите правят равносметка за постъпленията от летния сезон и взимат решения за бъдещите си планове.
Един от най-кошмарните сценарии за сектора би била евентуалната нова вълна на инфекциите през есента и зимата в северното полукълбо.
Мащабите на кризата са най-видими в статистиката за "пенсионираните" самолети. От началото на тази година 980 самолета са излезли от употреба за постоянно, като според прогнозите на браншовите асоциации общият им брой за 2020 и 2021 г. ще бъде над 5 000.