За две години и половина могат да се случат много неща. В началото на 2018 година Георг Шефлер става най-богатият човек в Германия, след като акциите на производителя на авточасти Continental AG, собственост на него и на неговата майка, рязко поскъпват.

По онова време общото състояние на семейство Шефлер възлиза на 35 милиарда долара. В момента то е едва около една четвърт от тази сума, пише Bloomberg.

Отчасти това се дължи кризата, предизвикана от пандемията от COVID-19. Тя доведе до затваряне на най-големите автомобилни заводи и до свиване на глобалното търсене на автомобили и авточасти.

От друга страна обаче важна роля играе и трансформацията на индустрията към новото поколение електрически автомобили.

Семейство Шефлер приключваха всяка от последните две години по-бедни отколкото я започваха. По всичко личи, че тази тенденция ще продължи и през 2020 година.

И Георг Шефлер, и майка му Мария-Елизабет Шефлер-Туман са загубили по около 25% от личните си богатства от началото на годината, показва индексът на милиардерите на Bloomberg, който включва 500-те най-богати хора на планетата.

Семейството все още е в клуба на най-заможните бизнесмени, но темповете, с които се свиват техните активи, са едни от най-силните в престижната класация. Те олицетворяват и общата криза, в която се намира автомобилната индустрия.

55-годишният Георг и 78-годишната Мария-Елизабет контролират и индустриалната група Schaeffler AG, която е изправена пред почти същите проблеми като Continental. Книжата и на двете компании загубиха по над 20% от началото на 2020 година.

Подобни резки отклонения по принцип не са характерни за семейните богатства, натрупвани от няколко поредни поколения, най-вече благодарение на диверсификацията. Дори основателите на фамилните бизнес империи да са били сравнително праволинейни в своите планове, техните наследници обикновено ограничават рисковете, насочвайки инвестиции в различни сектори.

Семейство Марс например започва с производството на популярните лакомства Mars, но впоследствие навлиза в сегмента на ветеринарните продукти и в момента те генерират около половината от приходите на компанията. Богатството на фамилията се оценява на над 120 милиарда долара.

В Германия кланът Райман успява да трансформира постъпленията от химическия си бизнес в огромен холдинг, който произвежда всякакви хранителни стоки - от поничките Krispy Kreme до печивата на Panera Bread.

В момента състоянието на семейство Шефлер възлиза на 8.5 милиарда долара, показват данните от индекса на милиардерите.

Загубите обаче не подминават и останалите представители на автомобилния дектор. Сузане Клатен и Щефан Куандт (основните акционери в BMW), както и президентът на Hyundai Motor Group Чун Мон-ку, също са "обеднели" с по 10% от началото на годината.

За колко време се става милиардерОтговорът на този въпрос ни дава проучване на британската компания за спортни залози OLBG


Шефлер обаче и преди са успявали да се възстановят след подобни кризи. След като теглят заем, за да финансират покупката на Continental, те са принудени да искат помощ от правителството след финансовата криза от 2008 година. В периода от 2009 до 2018 година обаче акциите на компанията поскъпват близо 20 пъти.

Съмнително е дали сега компанията ще успее да се възстанови със същите темпове, особено като се има предвид несигурността, която все още тегне над световните пазари. От дъното през март досега обаче книжата на компанията бележат ръст от над 50%.

Георг Шефлер наследява бизнеса на баща си през 1996 година. Той става собственик на 80% от компанията за производство на машинни лагери, която носи неговото име, а майка му притежава останалите 20 на сто. И двамата са членове на надзорните съвети на Continental и Schaeffler.

И докато Георг израства като наследник на индустриална империя, майка му, медик по образование, никога не е предполагала, че ще ѝ се наложи да ръководи бизнес дела.

"Аз се научих да го правя стъпка по стъпка", казва тя в едно свое интервю за Welt am Sonntag.

Сега и двамата са изправени пред ново предизвикателство - да преведат компанията си през трудностите, които заплашват да преобърнат "надолу с главата" цялата автомобилна индустрия.