Близо две години, след като Канада стана първата държава от Г20, легализирала употребата на канабис за развлечение, повечето граждани на страната все още предпочитат покупките на черния пазар, пише Bloomberg.

През четвъртото тримесечие на 2018 г. легалните продажби на марихуана на канадския пазар заемаха дял от 21% от цялото потребление. Официалното отпадане на забраната влезе в сила на 17 октомври същата година.

През първото тримесечие на 2020 г. лицензираните продажби вече възлизат на 1.7 млрд. долара, но въпреки това все още заемат дял от около 46% от общото потребление.

Това означава, че повече от половината купувачи засега предпочитат да се снабдяват на черно.

"Преходът от нелегалните улични продажби към лицензираните магазини се случва, но все още е в началния си етап. Търговската инфраструктура тепърва се развива, а самите търговци постепенно събират все повече и повече данни за предпочитанията и навиците на клиентите", обяснява анализаторът на Cormark Securities Джес Питлак.

Бавният растеж може да се обясни както с по-високите цени на легалния пазар, така и с липсата на достатъчно физически търговски обекти. В големите провинции, като Онтарио, те се намират на стотици километри един от друг.

Според Питлак наличието на достатъчно търговски обекти е ключово за привличането на повече потребители.

"Цените все още са доста по-високи от тези на черния пазар. Ако сте човек, който често употребява марихуана, в момента едва ли има нещо, което да ви мотивира да започнете да пазарувате от лицензираните магазини", смята анализаторът на Canaccord Genuity Мат Ботъмли.

Въпреки това повечето експерти очакват легалната консумация в следващите месеци и години да продължи да нараства експоненциално, особено в сегмента на хранителните продукти със съдържание на канабис.

„Магическите гъби“ с една крачка по-близо до легализацияСлед провеждането на тестове, психоактивната съставка псилоцибин, която се съдържа в „магическите гъби“, е била определена като безопасна

Те се продават в Канада от края на 2019 г. и стават все по-популярни. В момента те генрират 15% от всички продажби на марихуана в страната. Според Мат Ботъмли обаче този дял може да достигне поне до 50 на сто.

Пандемията от COVID-19 повлия негативно на продажбите във физическите търговски обекти, но като цяло канабис индустрията не е пострадала значително, казват още експертите, цитирани от Bloomberg.

Във времето, в което много хора бяха принудени да останат по домовете си, една част от тях, всъщност, са увеличили покупките на марихуана, основно чрез онлайн поръчките. От средата на март до края на април в глобален мащаб продажбите на канабис са достигнали рекордни стойности, показва статистиката.

Според Джес Питлак пандемията е доказала, че секторът, свързан с продажбите на марихуана, е по-устойчив, отколкото се е очаквало.

По думите му фактът, че дори и по време на рецесия продажбите на марихуана остават стабилни, е индикация, че тази индустрия дори може да се окаже едно от "защитените" убежища за инвеститорите по време на криза.