Наложеният платеж отстъпва пред картовите плащания в онлайн търговията
Наложеният платеж, който в продължение на години беше най-разпространеният начин за разплащане в онлайн търговията в България, започна да отсъпва пред картовите плащания и другите алтернативни форми за финансов трансфер.
Основната причина за това са промените, предизвикани от пандемията от COVID-19.
Това заяви Евгени Йорданов от платформата за онлайн търговия Cloudcart по време на онлайн събитие, организирано от компанията.
"До 2019 г. 85% от целия генериран оборот в онлайн продажбите е бил чрез наложен платеж, независимо дали директно или през куриерските фирми. На първо място сме в ЕС по този показател. Основната причина е ниското доверие към търговците.
След COVID-19 обаче имаме разместване. В магазините на Cloudcart се използват все повече алтернативни плащания. Наложеният платеж в някои магазини спада до под 50%, при положение че години наред бяха над 80%. Плащанията с карти са основният двигател на този ръст, тъй като при тях няма физически контакт", обясни Йорданов.
Той разказа подробности за бизнес модела на компанията, която е в Топ 3 на най-добрите бизнес инструменти за 2019 г. в областта на онлайн търговията в световен мащаб, според класация на Newsweek.
Cloudcart е платформа за онлайн тръговия, в която всеки търговец, с регистрация за 60 секунди, може да разполага с онлайн магазин, който реално да започне да продава веднага и то напълно безплатно.
"През 2014 г. онлайн продажбите в света бяха на стойност около 1 трилион долара, а през 2019 г. вече се доближават до 4 трилиона долара. Най-голямата част от тези обеми се реализират в Китай.
На второ и трето място са САЩ и Великобритания. В някои държави, като САЩ, електронната търговия е прескочила и преминала посещенията във физическите магазини. Европа не генирира чак толкова големи обеми - 636 милиарда евро за 2019 г.", каза още Йорданов.
По думите му 68% от жителите на Европа пазаруват онлайн. В някои държави, като скандинавските страни, този дял е много висок, докато в други е доста по-нисък. Онлайн продажбите генерират около 5% от брутния вътрешен продукт на ЕС.
Източник: Cloudcart, Statista
Той изнесе и данни за тръговията в България, които показват, че у нас онлайн се продават най-много модни артикули и аксесоари (41%), следвани от спортните стоки (10%), детските и бебешките артикули (6%) и електронните устройства (5%). Най-голямата част от онлайн покупките са в границите между 100 и 500 лева.
Според маркетинговия директор на Cloudcart онлайн търговията в България е силно фрагментирана и се случва през всякакви канали - големите платформи, като ebay и Amazon, както и българските, като eMag, сайтовете за обяви, като OLX, Grabo, Pazaruvaj и др, както и през социалните мрежи, като Facebook, Instagram и YouTube.
Йорданов очерта основните разлики между тези платформи за търговия.
"В социалните мрежи и големите търговски платформи, като eBay и Amazon, присъствието на даден търговец зависи от политиката на компанията - тя може да блокира или трие акаунти по всяко време. Търговецът не разполага със собствен софтуер", обясни Йорданов.
Ако той иска да работи с такъв софтуер и да разработи собствен онлайн магазин, има няколко варианта. Единият от тях е чрез системи с отворен код, като Woo Commerce, Magento, Opencart и др., които обаче изискват експертиза от гледна точка на дизайн и програмиране, преди магазинът да може да започне да продава.
Вторият вариант е чрез разработка на собствен софтуерен продукт, което обаче е скъпо и изисква сериозна първоначална инвестиция.
"Най-евтиният вариант за стартиране е т. нар. SAAS - Software as a Service, или софтуера като услуга. Идеята е да не си купуваш лиценз за ползване на софтуер, а да си плащаш абонамент на месечна база, който ти дава възможност да ползваш продуктите на компанията. Точно в този сегмент са позиционирани и услугите на Cloudcart", обясни Евгени Йорданов.
"В момента в България, според Търговския регистър, има над 450 000 фирми. От тях активни са около 300 000. Гръбнакът на всяка икономика е малкият и среден бизнес, а той се занимава най-вече с търговия. И тези хора имат някакви проблеми, които, от гледна точка на онлайн търговията могат да бъдат обобщени в три групи", допълни той.
Първата е свързана с липсата на време и знания. Хората, занимаващи се със собствен бизнес, са натоварени с твърде много задачи, които не могат да се свършат ефективно от един или двама души.
Вторият проблем са високите разходи за стартиране. Дори при т. нар. open source платформи, цената за създаване, настройване и управление на онлайн магазин може да надхвърли няколко хиляди лева на месец.
А третият проблем, по думите му, е неуспешният маркетинг.
"Много хора не си дават сметка за това колко важен е той за развитието на даден бизнес. Той няма как да е успешен само със създаването на една платформа и качването в нея на няколко продукта. Затова Cloudcart реши да създаде един софтуер, който е на абонаментен принцип - универсална платформа за онлайн търговия с вградени маркетингови инструмент. Фокусът е да помогнем на малките и средните предприятия да развият успешен онлайн бизнес", каза още Йорданов.
Платформата има над 10 000 регистрирани магазина, като от тях повечето продават безплатно, а над 2000 плащат ежемесечно за допълнителни услуги.
Магазините на Cloudcart имат над 310 милиона разгледани продукти, над 3 милиона завършени поръчки и над 190 милиона лева общ оборот. Всяка четвърта онлайн поръчка в България се случва в магазин, създаден на базата на Cloudcart, каза още Йорданов.
Източник: Cloudcart, Statista
Той коментира и ефектите от COVID-19 върху онлайн търговията, цитирайки данни на Българската стартъп асоциация, според които повечето компании очакват спад на оборота с между 40 и 60%.
Най-голямата част от анкетираните отговарят, че очакват загуба на клиенти на локално равнище (близо 70%), а около 60% са тези, които се опасяват и от спад на поръчките за международните пазари. Повече от половината очакват липса на ликвидност, над 40% се притесняват от нарушените вериги за доставка, а 25% прогнозират и загуба на служители.
"Cloudcart успя да вдигне над 2000 нови магазина през март и април. Това позволи на търговците да запазят бизнеса си, тъй като със затварянето на физическите магазини по време на пандемията се отвориха нови възможности. И това продължава да стои като риск в дългосрочен план", каза още Йорданов.