В разгара на блокадата в Италия, наложена заради коронавируса през април, заводите в цялата страна са затворени.

В Пьомбино Дезе, малко градче на около 30 км от Венеция, огромните машини за рязане на стъкло на Stevanato Group продължават да работят, бълвайки милиони ампули и спринцовки.

Стотици служители носят маски, за да могат да работят денонощно на три смени, седем дни в седмицата, произвеждайки всичко - от патрони за инсулинови писалки до миниатюрни стъклени контейнери и най-вече милиони малки стерилни контейнери, които един ден ще съдържат дози с ваксина срещу COVID-19.

“Всяка събота и неделя, дори и на Великден, аз ходех на работа заедно с нашите служители, за да им покажа, че сме заедно,” казва пред Forbes Франко Стеванато, 46-годишният главен изпълнителен директор на групата и внук на основателя Джовани.

Ваксините, както повечето лекарства, които се инжектират, трябва да бъдат опаковани в стерилно стъкло. Стъклото на практика е непропускливо за газове, като кислорода, докато дори висококачествената пластмаса пропуска въздух.

Производството на тези контейнери е голям бизнес и преди появата на COVID-19 през януари. Миналата година глобалната фармацевтична индустрия е закупила около 12 млрд. стъклени контейнери.

Stevanato Group - 71-годишна семейна компания, е осигурила над 2 млрд. от тях. Компанията също така е най-големият производител в света на патрони за инсулинови писалки.

Ваксината срещу COVID-19, която вероятно ще трябва да се поставя с две отделни инжекции, ще изиска милиарди допълнителни стъклени контейнери. От Stevanato очакват пандемията да повиши търсенето за нейните стъклени контейнери с 20% в следващите две години.

Освен стъклото, което те купуват от компании, като Corning и Schott, Stevanato прави всичко останало. Те проектират контейнерите. Те изработват машините и стерилизират контейнерите.

Компанията работи с медицински регулаторни органи в 150 различни пазара по света. Много от техните клиенти пък използват произведени от Stevanato машини за опаковането на лекарствата, преди те да бъдат изпратени на аптеките и болниците.

Това е солиден, макар и небляскав бизнес. През 2019 г., Stevanato отчита 47 млн. долара нетна печалба при 675 млн. долара продажби. Според Forbes Серджо Стеванато - 77-годишният президент и син на основателя, притежава 68-процентен дял, който се оценява на 1.8 млрд. долара.

Синовете на Серджо - Франко (главен изпълнителен директор) и Марко, ръководят компанията в момента. Всеки от тях има по 16%, които се оценяват на по над 400 млн. долара.

Предстоят големи промени. През юни групата набра 59 млн. долара дългово финансиране, което беше първият случай, в който Stevanato търси външни средства.

Те планират да използват парите, за да разработят носими медицински устройства и машини, които автоматично да ги произвеждат. Семейството планира да регистрира компанията на борсата в следващите три години.

“Банките, с които работим, искат от нас да излезем по-рано на борсата, но аз искам да го направим, когато се чувствам сигурен, независимо от COVID-19,” казва Франко.

Stevanato се подготвя за ваксината срещу COVID-19 от месеци. Компанията е наела над 580 нов служители през първите шест месеца на 2020 г.

В края на юни компанията подписва сделка с норвежката Коалиция за иновации и подготвеност срещу епидемия (CEPI) - организация, подкрепена от фондацията на Бил Гейтс, която помага в разработването на девет различни ваксини срещу COVID-19, за доставката на 100 милиона контейнера от боросиликатно стъкло за до 2 млрд. дози от ваксината.

Боросиликатното стъкло може да издържа на много по-високи температури от други видове стъкло и е по-устойчиво на външни химикали, което го прави предпочитаното стъкло за лекарства, като ваксини.

Stevanato също така подкрепя няколко други сериозни опити за създаване на ваксина, които в момента не може да разкрие, заедно с още 30 други, които са в ранен етап на развитие. Това означава, че компанията има участие в една пета от 176-те ваксини, по които се работи в света.

Ваксините се подлагат на много по-строги регулаторни правила от повечето лекарства и трябва да бъдат съхранявани в контейнери от стерилно стъкло, казва Рос Верклеерен от Corning.

“Състоянието на много от лекарствата се влошава при наличието на кислород. Ще са необходими милиони години, за да може една молекула кислород да премине през стъкло и няколко минути, за да премине през пластмаса,” казва той.

Потайният милиардер зад марката NutellaДжовани Фереро натрупа състояние от 32 млрд. долара благодарение на марки, като Tic Tac, Butterfingers, Nutella и Ferrero Rocher

“Качеството и стерилността са наистина важни, защото ако няма стерилност или пък има проблем с качеството и вие инжектирате нещо в тялото на човек, може да има много сериозни последствия.”

Stevanato Group е основана през 1949 г. в покрайнините на Венеция - град с дългогодишни традиции в производството на стъкло, с цел производството на бутилки за вино и парфюми. Компанията, която първоначално се е казвала Soffieria Stella, се разраства с бума на италианската икономика след Втората световна война.

До 1959 г. компанията има нужда от повече пространство и се мести в Пьомбини Дезе - промишлен град, разположен на място, където се събират пет реки.

Когато производителите на храни преминават към пластмасата през 60-те години, Джовани Стеванато рискува и залага още повече на стъклото, като създава машина, която може да произвежда големи количества стъклени контейнери.

Тя дава възможност на компанията да се прицели в един нов пазар – разрастващата се фармацевтична индустрия. В началото на 70-те години семейството закрива Soffieria Stella, бетонирайки преминаването си към медицинските стъклени опаковки.

“Първите десетилетия бяха много трудни,” казва Франко, най-вече защото семейството избягвало да разчита на външно финансиране. Въпреки това обаче компанията прогресира.


“Създавайки наши собствени машини, ние можехме да произвеждаме межди 50% и 60% повече от нашите конкуренти. Тъй като баща ми инвестираше всичките печалби в компанията, ние можехме да усъвършенстваме нашите технологии по-бързо от останалите. Те купуваха технология от Германия, но ние можехме да произвеждаме два пъти повече от тях със същия брой служители.”

Франко и Марки влизат в семейния бизнес през 1998 г. - две години след смъртта на Джовани. Първата им задача е да отхвърлят редица оферти за придобиване от по-големи конкуренти. Втората – да разширят дейността на компанията в чужбина.

През 2008 г. семейството отваря първия си завод в чужбина в Монтерей, Мексико, като се прицелва в Северноамериканския пазар. Stevanato вече има мрежа от 12 завода на четири континента. През 2016 г. групата навлиза на щатския пазар за първи път чрез придобиването срещу 112 млн. долара на германската компания за пластмасови опаковки Balda, която има два завода в Южна Калифорния.

Едно от предимствата на това да предлагаш сложни и специално проектирани опаковки е, че те са патентовани и включени в процеса по регулаторното одобрение на нови лекарства, което означава, че фармацевтичните компании трябва да използват опаковките на компанията, докато се произвежда продуктът.

Според Аарън Деган, анализатор в сферата на здравеопазването, това на практика гарантира работа за десетилетия напред, защото производителите на лекарства често продължават да използват същите опаковки, дори и след като патентът на лекарството изтече и то стане генерично.