Авиоиндустрията е в криза, но не и в Китай
Кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19, удари тежко авиационната индустрия.
Китайските авиопревозвачи обаче в момента се намират в много по-добра форма от тези в останалите държави - 1.4-милиардното население на Поднебесната империя е нетърпеливо да пътува, юанът поскъпва, а петролът поевтинява, пише Bloomberg.
Според изданието 9 от 10-те най-добре представящи се акции в сектора за последните три месеца са на китайски компании, като всички, с изключение на Air China на 10-ата позиция, регистрират дфуцифрен ръст за този период.
Единственият представител на друга държава е InterGlobe Aviation, която управлява най-големия индийски превозвач IndiGo. Книжата на компанията са на шесто място в индекса с поскъпване от 13%.
Най-добре представящата се акция пък е тази на нискотарифната китайска авиокомпания Spring Airlines, която е добавила 22% към пазарната си капитализация за периода от началото на юни до началото на септември.
В световен мащаб авиоиндустрията понесе сериозни щети по време на пандемията, след като държавите затвориха границите си, а хората се отказаха от пътешествията и екскурзиите.
Международната асоциация за въздушен транспорт, в която членуват 290 авиокомпании, не очаква пътническият трафик да се възстанови до предкризисните си нива до 2024 г.
Китайските превозвачи не бяха изключение и също пострадаха от кризата, но успяха да се възстановят доста по-бързо, благодарение на огромния вътрешен пазар и на премахването на ограниченията за пътуване вътре в страната, след като разпространението на епидемията беше поставено под контрол.
Междувременно поскъпването на акциите на китайските авиокомпании беше подкрепено и от повишението на юана. С поскъпването на местната валута горивото и обслужването на външните задължения стават по-евтини за тях.
Още повече, че за разлика от повечето авиопревозвачи по света, китайските не използват инструменти за "хеджиране" срещу евентуалното поскъпване на горивата. Така че, когато петролът поевтинява, те могат само да спечелят.
Въпреки възстановяването през последните три месеца, трите водещи авиокомпании в Поднебесната империя - Air China, China Southern Airlines и China Eastern Airlines, вероятно ще приключат второто полугодие на 2020 г. на загуба, пише още Bloomberg.
Общата им загуба за първите шест месеца надхвърли 24 милиарда юана (3.6 милиарда щатски долара) за първите шест месеца на годината.
Нивото на оптимизма обаче продължава да се покачва, независимо от актуалното им финансово състояние. В началото на октомври, когато страната отбелязва националния си празник, се очаква ръст на самолетните пътувания, а за 2021 г. се предвижда ръст на въздушния трафик с 15% спрямо 2019 г.