12 неписани правила, които ресторантите следват
Посещението на ресторант или кафене вече не се прави по уникален или специален повод, за разлика от посещението на опера, например.
Хората водят бизнес преговори, вечерят, празнуват рождени дни или просто се срещат с приятели там.
Ресторантите се превърнаха в неизменна част от живота ни, но някои особености на тяхната работа все още остават загадка за нас.
От Bright Side потърсиха отговори на някои от въпросите, които гостите на ресторанта обикновено задават.
Защо сервитьорите не харесват отделните сметки?
Когато група хора приключи вечерята си в ресторант и дойде време за плащане, се оказва, че всеки иска да плати сметката си отделно. В този момент на лицето на сервитьора се изписват редица противоречиви емоции.
Това нямаше да се случи, ако гостите предварително бяха предупредили сервитьора, че ще се нуждаят от отделни сметки. Защото сега той трябва да си припомни поръчката на всеки гост, да я вкара отново в програмата и да направи няколко транзакции вместо една.
А това отнема много време и увеличава шансовете за грешка. При това някои компютърни системи правят почти невъзможно създаването на отделни сметки.
Защо чиниите са толкова големи, а порциите - толкова малки?
Има няколко причини, поради които ресторантите са склонни да използват големи чинии. Храната в тези чинии изглежда няма да ви задоволи, така че ще се изкушите да си поръчате още. Освен това малките порции, сервирани върху огромни чинии, карат гостите да си мислят, че ядат гурме.
Защо сервират безплатен хляб?
Ако ви сервират безплатен хляб и масло, преди да поръчате, това в никакъв случай не е жест, а по-скоро прагматично решение. Всъщност, ресторантите се интересуват много повече от редовни клиенти, отколкото от еднократни посетители, дори и с по-голяма сметка.
Безплатният хляб демонстрира грижа и гостоприемство, които увеличават лоялността на гостите. Освен това в някои национални кухни хлябът е неразделна част от ястието, например във френската кухня, където се използва за потапяне в соса. И накрая, хлябът дава на персонала допълнително време за приготвяне на поръчаните ястия.
Хлябът, освен това, съдържа въглехидрати, които вдигат нивата на инсулин в кръвта. А работата на инсулина е да ви накара да се почувствате гладни и е по-вероятно да поръчате повече храна.
Защо е толкова скъпо?
Ценовата политика на ресторантите често се критикува. Но цената на ястието трябва да бъде поне 3 пъти по-висока от стойността на продуктите. Останалите 2/3 на теория отиват за заплати, данъци, наем, разходи за амортизация и ако рестораньорите имат достатъчно късмет, остава нетна печалба. Или пък не.
Защо не е разрешено да се сервира една порция в две чинии?
Когато гостите поискат да се сервира една порция в две чинии, можете да сте сигурни, че са разплакали готвача. И не става въпрос за факта, че това носи на ресторанта по-малко пари, въпреки че този фактор също играе определена роля.
Проблемът е, че тази поръчка, особено ако има много гости, дестабилизира работата в кухнята, защото води до допълнителна работа. Освен това половината от порцията в чинията изглежда грозно, така че готвачът трябва да добави гарнитура, салата или нещо друго. Затова много ресторанти начисляват допълнителни такси върху тези поръчки.
Защо бизнес обядът е по-евтин от същите ястия, но поръчани поотделно?
Съществува общоприето схващане, че бизнес обедите се приготвят от съставки, които иначе биха отишли в кошчето за боклук. По този начин ресторантът се опитва да ги оползотвори. За щастие, това не е така.
Ниската цена може лесно да бъде обяснена - компаниите, които организират обедите, търсят възможно най-евтината сделка.
Защо спират да приемат поръчки преди да свърши работното време?
Често се случва да останат 15 минути преди затваряне на ресторанта, но сервитьорът да не приема нови поръчки. Причината е, че готвачите най-вероятно вече са започнали да почистват кухнята. Освен това те искат да се приберат възможно най-скоро след 12-часовата си смяна.
Защо ресторантите предпочитат пари в брой?
Въпреки факта, че е 2020 г., ресторантите не обичат кредитните и дебитни карти. Те зависят от парите в брой за покупка на продукти, плащане на заплати и други, а електронните плащания може да стигнат до банковата сметка на ресторанта до три дни.
Защо да не питате сервитьора за препоръки?
Не молете сервитьора да ви препоръча ястие по негов вкус, дори ако не знаете какво да поръчате. Сервитьорите невинаги опитват ястията от менюто. Освен това те не могат да знаят вашите предпочитания.
Затова в най-добрия случай ще бъдете посъветвани да поръчате или най-популярното ястие, или нещо, което трябва да се продаде възможно най-скоро, преди да се развали. В най-лошия случай има шанс да ви препоръчат най-скъпото ястие в менюто, защото това ще увеличи размера на сметката и следователно бакшиша.
Защо поръчката отнема толкова време?
Понякога времето за изчакване на ястие (което можете да приготвите у дома за 15 минути) може да отнеме 45 минути. Разбира се, това се случва не защото готвачите готвят 3 пъти по-бавно от вас.
Има много поръчки, има и правило, според което ястията трябва да се сервират едновременно. Всъщност, една от основните задачи на кухнята е да координира всички действия по такъв начин, че дори и при пълен ресторант ястията да се приготвят и сервират в правилния ред, макар и с известно закъснение.
Защо не можете да седнете там, където искате?
Всеки иска да седне на определено място и в повечето случаи в ресторанта ще вземат това предвид, но има определени ограничения. Не очаквайте, че в петък вечер двойка ще седне на маса, предназначена за 6 души.
Как успяват да готвят толкова бързо?
Друг интересен въпрос: как готвачите успяват да приготвят запечен джолан или яхния от говеждо месо за 20-30 минути, ако в рецептата пише „печете на слаб огън в продължение на 5 часа“?
Най-често ресторанти предупреждават, че този вид храна трябва да се поръчва предварително, за предпочитане ден преди посещението. Но хитрите използват предварително приготвена храна.
Можете значително да намалите времето за готвене на сложно ястие, ако започнете да го готвите предварително и го замразите или вакуумирате 20 минути преди края на готвенето.