Пазаруваме все по-често онлайн, 79% от домакинствата с достъп до интернет
През 2020 г. 78.9% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 3.8 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 68.0% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 59.4%.
През 2020 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (85.9%), а с най-нисък е Северозападният район - 66.2%.
От домакинствата, живеещи в градовете, 83.8% разполагат с интернет достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 63.4%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96.1% от тях имат достъп до интернет при 75.5% за домакинствата без деца
Използване на интернет
През 2020 г. 69.2% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 56.7% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Най-активни потребители на интернет са лицата с висше образование (93.8%), както и младите хора на възраст между 16 и 24 години – 91.5%.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 58.5% посочват, че извършват телефонни или видеоразговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat), а 54.7% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat и др.).
Относителният дял на лицата, които използват складово пространство в интернет (т.нар. облачни услуги) за съхранение на документи, снимки, музика, видео или други файлове, е 24.2%, като потребители на облачни услуги са 25.7% от мъжете и 22.7% от жените. Най-активни ползватели на този вид услуга са младите хора на възраст между 16 и 24 години - 43.0%.
Взаимодействие с публични институции:
През последните 12 месеца 26.9% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт с цел:
При използването на предлаганите онлайн услуги от публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 27.4 и 26.5%.
Електронна търговия
Делът на лицата, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 15.6%, като 15.4% купуват стоки, а 6.7% - дигитални продукти и услуги.
Най-активни при купуването на стоки и услуги по интернет са лицата с висше образование с относителен дял 31.7%, както и младите хора във възрастовите групи 16 - 24 години (25.5%) и 25 - 34 години (25.4%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 16.2 и 15.0%.
Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са дрехи, обувки и аксесоари (75.3%), а най-купуваните услуги са свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) – 21.1%.
От пазарувалите по интернет през последните три месеца 59.7% купуват стоки и услуги между един и два пъти, а 31.9% правят от три до пет покупки. Общата стойност на онлайн покупките на 31.3% от потребителите е между 100 и 199 лв., 29.9% пазаруват онлайн за по-малко от 100 лв., а при 25.4% стойността е между 200 и 599 лева.