Какво представлява корабът Starship, който ще превозва хора до Марс?
Милиардерът Илон Мъск планира в скоро време да представи финалния прототип на летателния апарат, от който се очаква да превозва хора до Марс.
Компанията SpaceX беше създадена от Мъск именно с дългосрочната цел да превърне човечеството в мултипланетарна цивилизация.
Корабът, който ще е в основата на изпълнението на тази амбициозна задача, се казва Starship (в буквален превод - звезден кораб) и ще може да превозва до 100 души на един курс до Червената планета, пише BBC.
"Историята може да се развие по два основни сценария. Единият е да си останем на Земята завинаги, но тогава, рано или късно, ще настъпи събитие, което ще доведе до изчезването ни като вид.
Алтернативата е да еволюираме до космическа цивилизация, която може да населява други планети. Според мен всеки би се съгласил, че вторият вариант е за предпочитане", заяви Мъск на конференция в Мексико през 2016 г.
Той говори често за мечата си да бъдат построени човешки колонии на Марс. Но за да бъдат устойчиви, те ще трябва да бъдат обитавани от голям брой хора. За да се осъществи подобен проект, човечеството трябва да разполага с подходящи транспортни средства.
Starship е комбинация от ракета носител и космически кораб, създадена с идеята да бъде използвана многократно. Това означава, че основните ѝ елементи няма да бъдат изгаряни или изхвърляни в океана след всеки полет, а ще бъдат възстановявани и инсталирани отново. Този подход би понижил значително и цената на проекта в дългосрочен план.
Какво представлява Starship?
Ракетната част на летателния апарат се казва Super Heavy, а основният модул за пътници и товари носи името Starship. Комбинираната система е с височина от 120 метра, или над два пъти повече от совалките на американската космическа агенция НАСА от края на XX и началото на XXI век.
Със своите стабилизиращи "перки", поставени на носа и върху корпуса, блестящият сив космически кораб напомня на "златните години" на научната фантастика.
В средния отсек се намират резервоарите за гориво. Те захранват двигателите Raptor, намиращи се в задната част, с втечнени метан и кислород. Обемът им е общо 3 400 тона.
Изборът на гориво е нетрадиционен за ракетната индустрия, но предимството на метана е, че осигурява достатъчна тяга, а и може да бъде добиван на Марс чрез синтез на въглеродния диоксид в атмосферата ѝ чрез химичен процес, известен като Реакция на Сабатие. Тя вече се използва на Международната космическа станция за производство на вода, без да се разчита на запаси от Земята.
SpaceX разработва двигателите Raptor в продължение на над едно десетилетие. Те са високоефективни, а изгарянето се случва на етапи, като по този начин се намалява драстично количеството "загубено" гориво.
Презареждането на Starship за обратното пътешествие от Марс до Земята ще зависи от ресурсите на Червената планета, което също ще понижи разходите за пътуването и ще го направи по-устойчиво и ефективно.
Ракетата Super Heavy се задвижва от 28 двигателя Raptor с максимална тяга от 72 меганютона. Това ще позволи изкарването в орбита на товари с маса от 100 до 150 тона. За сравнение, совалките на НАСА бяха с товароносимост от около 30 тона.
Super Heavy ще бъде по-мощна от ракетата Сатурн 5, използвана при изстрелването на мисието Аполо до Луната през 60-те и 70-те години на миналия век.
Как ще изглежда полетът на Starship?
С излитането от стартовата площадка Starship ще започне постепенно да се накланя, достигайки желаната орбита. Когато горната част на космическия кораб премине над атмосферата и се отдели, ракетата Super Heavy ще се приземи безопасно на земната повърхност с помощта на стабилизиращи крила и впоследствие ще може да се използва отново.
Първоначалната идея на Илон Мъск беше "кацането" да се осъществява с помощта на шест метални "крака", по подобие на ракетите Falcon 9 (също разработка на SpaceX), но впоследствие той призна, че е сменил подхода.
Засега се предвижда приземяващата се ракета да бъде "прихваната" от специална ръка, инсталирана на кулата на стартовата площадка. Предстои да стане ясно как точно ще работи този "улавящ" механизъм.
Междувременно, горната част на Starship ще може да остава "паркирана" в орбита около Земята, където ще може да бъде зарадена с нова порция гориво за пътуването ѝ до Марс.
"Ако просто излезете в орбита без да зареждате, имате 150 тона полезен орбитален товар. Ако заредите резервоарите догоре, тези 150 тона могат да стигнат до Марс", обяснява Мъск.
Презареждането ще става чрез скачване на модула с друг Starship, който вече е в орбита. Той ще служи просто като "бензиностанция". Скачването ще става в задната част със същия механизъм, който се използва за монтирането на ракетния.
За какво ще може да се използва Starship?
За пътуването до Марс, което може да отнеме до 9 месеца в едната посока, са предвидени 40 пътнически кабини в близост до товарния отсек в предната част на летателния апарат.
"На теория във всяка от тях ще могат да живеят по 5-6 човека, ако целта е превозването на максимален брой хора. Но вероятно при нормални обстоятелства те ще бъдат обитавани от двама-трима души. Това означава по около 100 души на всеки полет до Марс", смята милиардерът.
В товарния отсек е предвидено и пространство за обща кухня, както и убежище за защита от вредните слънчеви изригвания.
Starship може да изиграе важна роля и в програмата Artemis под ръководството на НАСА. Нейната цел е организирането на постоянно човешко присъствие на Луната.
През 2020 г. SpaceX получи 135 милиона долара от НАСА именно за усъвършенстване на Starship, така че той да бъде подходящ за употреба като пилотиран апарат за кацане на Луната.
Версията, разработена за целите на Artemis, няма да е оборудвана със защитния температурен щит и стабилизиращите крила, необходими за връщането до Земята. Модулът ще се използва само за транспортиране на хора от земната орбита до повърхността на Луната.
Товарната версия на Starship ще разполага с отсек, който се отваря като уста на крокодил и ще позволява изпращането на сателити. Огромният капацитет на летателния апарат ще отвори нови възможности за изследване на Космоса, включително и изпращане в орбита на телескоп, който ще е по-голям от обсерваторията Джеймс Уеб (наследникът на Хъбъл).
Системата ще може да се използва дори и за "бърза връзка" между отдалечени точки на Земята.
Според Мъск в бъдеще Starship ще може да се използва и за превоз на хора до по-далечни дестинации в Слънчевата система, като газовия гигант Юпитер, но това е цел в много по-дълъг времеви хоризонт.
Как ще става връщането на Земята?
Досега инженерите разчитаха основно на парашути за връщането на пилотираните космически мисии или на летателни апарати, които могат да се приземяват на летища (като совалките).
Starship обаче възприема различен подход. В първия етап на приземяването апаратът на SpaceX ще навлезе в атмосферата под ъгъл от около 60 градуса, след което ще се "обърне" в хоризонтална позиция. Целта е забавянето на скоростта да се случва изцяло с помощта на въздушното съпротивление.
Недостатъкът е, че при това положение летателният апарат ще бъде нестабилен. Проблемът се решава с инсталирането на четири стоманени стабилизиращи крила, позиционирани по двойки в предната и в задната част на корпуса. Тяхната работа е да стабилизират модула по същия начин, по който въздушните акробати стабилизират тялото си по време на полет с помощта на своите ръце и крака.
"Това е нещо, което не е правено досега. Ние ще направим контролирано приземяване. Ще се опитаме да създадем съпротивление, тоест нещо, което е точно обратното на летателните апарати", обясни Мъск по време на една от пресконференциите през 2019 г., посветени на напредъка на Starship.
С доближаването до Земята скоростта би трябвало да се забави дотолкова, че да позволи "изправянето" на апарата във вертикална позиция. Във финалния етап двигателите Raptor ще създадат обратна тяга, с помощта на която Starship ще кацне безопасно на повърхността.
Според Мъск този механизъм ще може да се използва на всяка площадка за приземяване, независимо на коя планета се намира тя. В това число и на Марс.
Кога ще излети Starship?
През последните няколко години SpaceX изпробва различни версии на своите прототипи на тестовата площадка в Бока Чика, Тексас.
През декември миналата година беше изстрелян прототипът SN8 (Starship number 8) - първият, който разполагаше със стабилизиращи перки и конусовиден нос. След достигането на височина от 12.5 километра, SN8 успя да се върне в хоризонтална позиция близо до Земята, давайки ценна информация за финалната част от бъдещото приземяване на Starship.
В случая то стана почти "по учебник", но в последния момент апаратът се доближи до стартовата площадка твърде бързо и рязко, което доведе до неговата катастрофа.
Следващата версия SN9 обаче вече е готова за изстрелване и този път екипът на SpaceX е решен да изпълни кацането успешно.
През октомври 2020 г. Илон Мъск заяви, че първият полет до Марс, който няма да бъде пилотиран от хора, ще може да се случи през 2024 г.
Според някои наблюдатели сроковете, които залага ексцентричният милиардер, изглеждат твърде оптимистично, но в същото време той има репутацията на човек, който постига целите си, независимо от това колко са амбициозни.