В Германия има двама нови милиардери, благодарение на първичното публично предлагане на акции (IPO) на един от най-скъпите стартъпи в Европа - компанията за онлайн продажби на автомобили Auto1.

Базираният в Берлин стартъп излезе на борсата на 4 февруари, набирайки 1.8 млрд. долара, за да финансира дейността си, което определи пазарна стойност на компанията от 10.5 млрд. долара.

За основателите Хакан Коч и Кристиан Бертерман IPO-то е голяма победа. Всеки от тях притежава по около 12% от компанията, която през 2019 г. чрез онлайн търгове продава 600 000 автомобила на дилъри и директно на купувачи на коли, използвайки своята марка Autohero.

След първичното публично състоянието на Коч и Бертерман се оценява на по 1.3 млрд. долара.

Листването на борсата донесе сериозни печалби и на акционерите в Auto1, които наливат 2 млрд. долара в стартъпа от основаването му през 2012 г., според Pitchbook. SoftBank Vision Fund на японския милиардер Масайоши Сон, която беше най-голям инвеститор в Auto1 преди IPO-то, сега е най-големият акционер в компанията.

Близо 17-процентият дял на SoftBank се оценява на 1.8 млрд. долара по цената на затваряне на акциите от понеделник, пише Forbes.

Коч и Бертерман, които преди това са били част от успешните стартъп компании Rocket Internet и Groupon, респективно, основават през 2012 г. компания, която впоследствие става Auto1. До 2020 г. те успяват да разраснат бизнеса си дотолкова, че Auto1 става най-скъпата стартъп компания в страната, според консултантската компания GP Bullhound.

Баща и син, продавачи на стари автомобили, забогатяха с $5 млрд. за денТяхната компания все още не е обявила тримесечна печалба, откакто стана публична през 2017 г.

Бизнесът стартира като wirkaufendeinauto.de (Ние купуваме вашата кола) в Германия, след като Бертелман се затруднил с продажбата на два употребявани автомобила на неговата баба, според FT. От тогава Auto1 е купила и продала на дилъри над 2 милиона автомобила в 30 европейски държави, използвайки аукциони и алгоритми, за да определя цената на колите.

Освен че продава коли на дилъри, Auto1 създава през 2017 г. и марката Autohero, за да продава коли директно на купувачи. Компанията ще инвестира 495 млн. долара от приходите от IPO-то в рекламна кампания за марката Autohero и в идеята човек да си купи кола, без да я е виждал.

В момента едва 1% от продажбите на автомобили в Европа се осъществяват онлайн, според проспекта на Auto1.

Auto1 генерира 4.1 млрд. долара продажби през 2019 г., но все още работи на загуба и е изправена пред сериозна конкуренция от страна на сайтове, като Mobile.de и Autoscout24. Инвеститорите обаче изглежда вярват на визията на Коч и Бертерман, като акциите на Auto1 поскъпнаха до 55 евро за брой след листването на компанията, преди да поевтинеят до 50.24 вчера. Те обаче все още се търгуват на цена от около 30% над тази от IPO-то.

Коч и Бертерман не са единствените милиардери, обагодетелствали се от бума в онлайн продажбите на автомобили. Акциите на американския конкурент на Auto1 - Carvana, поскъпнаха с 222% през последната година, увеличавайки личното състояние на основателите й баща и син Ернест Гарсия Втори и Ернест Гарсия Трети, които също вече са милиардери.