Мъжът, който стои зад Fortnite, прави най-рисковия залог в кариерата си
През своята кариера Тим Суийни не се е страхувал да се конкурира с гигантите в технологичната индустрия.
Главният изпълнителен директор и основател на Epic Games има способността да си избира правилните битки, докато в същото време подкрепя независимостта на своята компания.
Fortnite - изключително популярната игра на компанията, която наскоро достигна над 15 милиона играчи, създаде цяла вселена от последователи. Epic предизвика установените платформи, като пусна собствен дигитален магазин за видео игри.
Мултумилиардната компания също така разработи Unreal Engine - софтуер, който й позволява да създава собствените си видеоигри и който отдава под лиценз и на други разработчици и аниматори.
Сега 50 годишният Суийни се захваща с най-голямата битка в 30-годишната история на компанията - Epic съди Apple и Google, а делото може да промени бъдещето на дигиталната икономика.
"Недоволството на Epic към Apple, по-конкретно, и до известна степен към Google, се трупа поне от три години. Откакто Fortnite се сдоби с голяма аудитория, ние чувстваме, че няколко неща ни задушават," казва Суийни пред CNN.
Пуснатата през 2017 г. Fortnite бързо се превръща във феномен. При излизането си на пазара Epic таксуваше потребителите 40 долара за свалянето на играта, което е нормална цена.
Скоро след това обаче компанията се насочи към по-рисков бизнес модел, залагайки на това, че ако предлага Fortnite безплатно, но в самата игра може да се правят покупки, ще генерира повече приходи като цяло.
Този залог се отплаща. Въпреки че Epic генерира милиарди от покупките във Fortnite (около 1.3 млрд. долара през 2020 г. и 1.8 млрд. долара през 2019 г., по данни на SuperData), компанията недоволства от това, че трябва да даде дял от тези приходи на притежателите на магазини за приложения, като Apple и Google.
Ако играч свали Fortnite от магазина на Apple - App Store, например, Apple ще получи 30% от всички покупки, които той направи в играта.
Според Суийни това изискване нарушава антимонополните закони, защото принуждава разработчиците да използват платежните системи на Apple и Google.
Затова Epic отдели месеци за разработването на план за битката си срещу Apple, който нарича "Проект Свобода," казва Суини.
Компанията подготвя 60 страници документи по делото, както и пародия на класическата реклама на Apple "1984".
На 13 август Проект Свобода е задействан – план, който има за цел да накара технологичните гиганти да отвърнат.
В блогпост Epic насърчава потребителите на Fortnite да плащат директно на компанията за покупките в играта. Google и Apple набързо премахнаха Fortnite от своите магазини, заявявайки, че компанията е нарушила условията им за ползване.
След това Epic заведе дела срещу всяка от двете компании, в които твърди, че съдът трябва да се намеси и да разпореди на Apple и Google да позволяват на разработчиците да осъществяват продажби в приложенията си без 30-те процента дял от приходите.
"Проблемът на Epic си е създаден изцяло от самите тях и те трябва да си го решат," заявиха в изявление от Apple.
От Google казаха, че имат "последователни практики, които са справедливи спрямо разработчиците" и че Fortnite е нарушила техните правила.
За Суини битката срещу Apple и Google е за нещо повече от 30-процентния дял от приходите.
Според него отворените платформи са от ключово значение за свободните пазари и за бъдещето на комютърните технологии.
Мечти отрано
През 1991 г. 21-годишният тогава Суийни основава Epic, известна тогава като Potomac Computer Systems, като начин да продава копия на видеоигри, които създава сам. Той управлявал компанията от къщата на родителите си в Мериленд.
Суийни твърди, че винаги си е представял Epic като компания, която създава и продава игри и създава и лицензира инструментите, които се използват за разработването им.
Още от самото начало Epic е имала огромни амбиции по отношение на Fortnite. Играта пуска десетки кросоувъри всяка година - от „Отмъстителите“ на Marvel до „Междузвездни войни“. Тя организира големи виртуални концерти и предоставя на геймърите безкрайни лъскави функционалности.
Всичко това обаче оказва влияние на служителите й. Някои от тях се оплакват през 2019 г., че редовно работят по 70 часа на седмица. Оттогава Epic направи промени, в това число наемайки повече хора, изисквайки повече обратна връзка от служителите и предлагайки неограничен платен отпуск и т.н.
Решението на Epic през 2018 г. да започне да продава игри на други компании създаде поредната бизнес възможност, но и поредната битка с установения модел. Пускайки собствен магазин за игри и отрязвайки посредника, Epic се опитваше да пробие на вече процъфтяващия пазар на компютърни игри, на който по онова време доминираше популярният магазин за игри Steam.
Магазинът на Epic набра инерция, привличайки над 160 компютърни потребители и генерирайки над 700 млн. долара покупки през миналата година, но някои критици не са съгласни с ексклузивните сделки, които не позволяват някои игри да се продават в други магазини.
Суийни, от своя страна, защити тази практика, заявявайки, че това е стратегия, която помага на Epic да се конкурира със Steam.
През 2019 г. Epic продиби социалната медия Houseparty, а впоследствие обяви, че ще добави гласов чат към Fortnite през приложението.
Компанията се оценява на 17.3 млрд. долара към 2020 г., което означава, че Суийни е милиардер.
Сред акционерите на Epic са Tencent, която има 39% дял, и Sony, която през 2020 г. се сдоби с 1.4% дял срещу 250 млн. долара, но Суийни остава главен изпълнителен директор и притежава контролния пакет.
Конкурентната Roblox обяви планове за директно листване на борсата, а Unity, която е конкурент на Unreal, стана публична компания през 2020 г. Epic Games обаче не проявява особен интерес към първично публично предлагане на акции (IPO).
"Ние все още сме до голяма степен независима компания, която не се придържа към публичните пазари, на които трябва да отчитаме постоянно нарастваща печалба," казва Суийни. "И всяко нещо, като тази битка (с Apple и Google), от която ще губим пари за година или две, няма да бъде толерирано. Така че ние имаме финансовата независимост да правим това."
Бизнес моделът на Epic й дава гъвкавост, която други технологични компании не могат непременно да се похвалят.
Какво е заложено на карта?
Суийни отказва да каже колко харчи компанията за съдебни разходи, но битката с Apple и Google й отнема "много" от времето на висшето ръководство.
Забраната на Fortnite в магазините за приложения пък струват много на компанията под формата на изгубени проходи. Потребителите на Fortnite са похарчили около 1.2 млрд. долара в световен мащаб за играта в iOS от пускането й на пазара, според Sensor Tower.
Делото на Epic срещу Apple се очаква да влезе в съда през май. Google пък иска заведеното срещу нея дело от Epic да бъде отхвърлено в съда, като изслушването е насрочено за 18 февруари.
Случващото се изплаши и някои разработчици, които се опасяват, че Apple може да премахне от магазина си всички приложения, създадени с Unreal Engine, за което тя за кратко се закани през август.
Epic също така излага пазарния дял на Fortnite в iOS и Android, тъй като потребителите могат да се насочат към други игри по време на съдебния спор. На устройствата с Android Fortnite може да се свали от уебсайта на Epic и от магазини за приложения, различни от Google Play Store. На устройствата на Apple обаче играта вече не може да се сваля по никакъв начин.
Завръщане в съда
За Epic Games и Суийни рисковете си заслужават. Той се страхува от едно дистопично бъдеще, в което технологичните платформи са доминирани от няколко компании, а най-успешните приложения са клонирани от тези компании, за да максимизират печалбите си.
При най-добрия сценарий за Epic съдът може да забрани на Apple и Google да комбинират платежните си услуги с магазините си за приложения, позволявайки на разработчиците да се плаща директно, твърдят правни експерти.
Ако обаче Epic изгуби, поне ще стане ясно какви са ограниченията на антимонополния закон, така че хора с подобни оплаквания ще могат да се обърнат към Конгреса за реформа в анитпомонополното законодателство, казва пред CNN Business Джон Бергмайер от организацията Public Knowledge.
Що се отнася до Суийни, той е оптимист, че Epic може да промени индустрията.