Как ще изглеждат безмитните магазини след пандемията?
Хайнан е тропически остров, който се намира на 450 километра югозападно от Хонконг.
В миналото той е привлекателна дестинация за китайските туристи с ниски доходи, които не могат да си позволят екскурзия на Хаваите.
В днешно време на острова пристигат туристи с далеч по-големи финансови възможности. Магазините за облекла на Gucci и бижута на Tiffany в моловете на Хайнан не изглеждат по-различно от тези на Пето авеню в Ню Йорк или на Авени Мотен в Париж.
Разликите започват, след като стоките бъдат платени на касата. Вместо да си вземат покупките директно от магазина, клиентите от континенталната част на Китай, които идват да пазаруват в Хайнан, могат да си вземат нещата от летището, когато си тръгват или те да им бъдат изпратени до дома директно по пощата.
Причината е, че Хайнан има статут на специална безмитна зона и пазаруването там може да излезе с до 30% по-евтино, пише The Economist.
В миналото безмитните магазини се свързваха основно с натоварения трафик по летищата. След избухването на пандемията от COVID-19 обаче тълпите от туристи изчезнаха от летищните терминали, в резултат на което търговските обекти там пострадаха сериозно.
След като през 2019 г. достигнаха рекорден обем от 86 милиарда долара, миналата година те се сринаха с две трети, показват данните на консултантската компания Generation Research. Според прогнозите на експертите те няма да могат да достигнат предкризисните си нива преди втората половина на настоящото десетилетие.
Международните пътници харчат най-много в подобни обекти, но броят им намаля значително през последната година. Китайците пък по традиция са сред хората, които харчат най-много за безмитни покупки, но те вече избягват държавите, в които COVID-19 се разпространява активно.
Някой ден туристите отново ще се завърнат по летищата, но след като излязем от настоящата криза, безмитното пазаруване ще изглежда по много по-различен начин - фокусирано основно върху луксозните стоки, по-слабо свързано с туризма и много по-близо до Азия.
Допреди пандемията от COVID-19 продажбите на различни стоки с отстъпка за чужденци бяха сред малкото сектори на традиционното пазаруване във физически обекти, които все още се радваха на някакъв растеж. Тази традиция датира още от времето, когато на круизните кораби започват да се продават алкохол и цигари, освободени от държавни акцизи.
През 1950 г. Ирландия прилага същия принцип и в пътническата авиация. С разрастването на масовия туризъм, летищата по света се превърнаха в своеобразни безмитни молове.
До 2019 г. те реализираха среден годишен ръст на продажбите от 8%, което е два пъти повече от останалите сектори в търговията на дребно. В тези магазини се продаваха най-различни неща - от коняк и слънчеви очила до дамски чанти и кубински пури.
От края на 80-те години на миналия век до наши дни продажбите в тези търговски обекти са нараснали 8 пъти. Някои маркетолози дори наричаха безмитните магазини "Осмият континент".
COVID-19 обаче рязко охлади този ентусиазъм, а бизнес моделът на duty free магазините ускори своя процес на трансформация, който (както и в много други сектори) беше започнал още преди пандемията.
Едно от нещата, които първи започнаха да се променят, беше асортиментът в тези магазини. Продажбите на алкохол и цигари следват устойчива тенденция на спад през последните години. Модните марки пък присъстват все по-често на безмитните щандове. Луксозните облекла, парфюми и козметични продукти генерират две трети от продажбите им.
Втората промяна е свързана с локациите на магазините - те все по-често могат да бъдат открити извън летищните терминали. Това също е тенденция, която започна още преди пандемията, но разпространението на COVID-19 и сривът на туризма със сигурност ще я ускорят.
Туристическите курорти, особено в Азия, вече разполагат със специализирани "безмитни зони", в които на купувачите се предлагат големи отстъпки, при условие че след това изпратят покупките си директно у дома.
На много места в Китай през последните няколко месеца "изникнаха" подобни търговски центрове. Те привличат местните туристи, които предпочитат сигурността на вътрешните пътувания и не искат да рискуват с екскурзии зад граница.
В Хайнан, например, лимитът на покупките, за които не се изисква плащане на мито, беше утроен до 100 000 юана (15 500 долара).
Общата тенденция е все по-голяма част от тези обекти да се придвижват на изток. Още през 2011 г. Източна Азия изпревари Европа като най-големия регионален пазар на дребно. Безмитният магазин в Сеул, който се намира на два часа път със самолет от Пекин, е най-големият летищен търговски обект в света.
Продажбите на компании, като Prada и Hermès, бележат ръст от над 40% през 2020 г., който се дължи най-вече на бума на безмитната търговия в Хайнан. Продажбите в специалната търговска зона за миналата година се удвояват спрямо 2019 г. и достигат 5 милиарда долара.
Според прогнозите, цитирани от The Economist, тази сума може да нарасне петкратно в следващото десетилетие.
Китайските купувачи се превърнаха в ключов двигател на световния пазар за луксозни стоки, но до този момент повечето водещи марки не обръщаха сериозно внимание на вътрешните локации, като Хайнан. Над две трети от покупките на часовници, чанти, облекла и други предмети на лукса от страна на китайските граждани се извършваха зад граница.
Управляващата Комунистическа партия в Пекин обаче иска да промени тази тенденция. Данъчните облекчения за заможните потребители са част от усилията в тази посока. Ако обаче китайците започнат да пазаруват по-често у дома, това ще означава свиване на бизнеса в някои от големите търговски центрове на летищата в западните държави.
Това е основната причина, поради която производителите и търговците на луксозни стоки гледат с все по-голям интерес към места като Хайнан. Швейцарската компания Dufry, която е един от най-големите оператори на безмитни магазини в света, продаде част от своите акции на Alibaba с надеждата, че китайският ттехнологичен гигант може да засили пазарното ѝ присъствие в Поднебесната империя. Френската Lagardère Travel Retail наскоро отвори втория си магазин на острова.
По всяка вероятност летищата и в бъдеще ще останат ключови за търогвията с луксозни стоки и ще продължат да привличат заможните клиенти. Хората, които скучаят, чакайки своя полет, ще продължат да купуват най-различни неща от тъговски обекти в терминалите.
Но в бъдеще индустрията ще трябва да се промени и, както казва директорът на Dufry Джулиян Диаз Гонзалез, "да се премести по-близо до своите клиенти". А това означава, че след кризата безмитните магазини със сигурност няма да изглеждат по начина, по който ги помним от близкото минало.