След година на изолации и локдауни на суперпочитателите на круизните пътувания четири месеца на кораб им се струват доста добре.

Пандемията от COVID-19 бушуваше през юли, когато Viking Ocean Cruises започна да приема резервации за 136-дневен круиз. Местата за заминаването на Коледа 2021 бяха разпродадени за седмици. През декември в разгара на втората вълна, компанията обяви втори круиз за същия период. Той също бе разпродаден бързо.

Компанията нямаше никакви проблеми със запълването на своите два близо идентични кораба с капацитет от 930 пътници, Viking Star и Viking Neptune, въпреки че границите на много от над 20-те държави, в които ще акостират корабите, остават до голяма степен затворени за международни посетители. Единствените непродадени каюти са онези, които са отделени за карантинни нужди. Сега компанията подготвя допълнително околосветско пътуване, което ще започне през 2023 г.

“Опитваме се да предоставим следващата възможност колкото се може по-бързо,” казва Ричард Марнел, изпълнителен вицепрезидент по маркетинга във Viking.

Въпреки тежкото положение на круизната индустрия през последната година, а може би и заради него, най-желаните билети на много круизи са за скъпи , многомесечни пътувания, които са планирани за след година или повече.

Тези резервации, които могат да струват от около 50 000 долара в стандартни стаи до стотици хиляди долари за настаняване в луксозни апартаменти, представляват рядка искрица надежда за индустрията, която понесе над 30 млрд. долара загуби и продължава да бъде обременена с несигурност. От щатските Центрове за контрол и превенция на заболяванията в момента считат круизните пътувания за “много високо рискови” във връзка с COVID-19 и препоръчват пътуващите да ги избягват в световен мащаб; към днешна дата повечето круизни компании са отменили плаванията си до юни и този период дори изглежда оптимистичен, пише Bloomberg.

Viking не е единствената круизна компания с големи планове за сравнително далечното бъдеще. На 27 януари Oceania Cruises започна продажба на билети за своя круиз “Обиколка около света за 180 дни”, насрочен за 2023 г., който обхваща пет континента, в това число и Антарктида. Компанията за луксозни пътувания разпродаде кораб с 684 места за ден.

Друга компания, предлагащи луксозни круизове, Seabourn, разпродаде всички най-луксозни апартаменти за двете си околосветски пътешествия на кораба с 450 места Seabourn Sojourn. Някои двойки са платили до половин милион долара за петмесечните круизи, които започват през 2022 и 2023 г. Търсенето е толкова голямо, че компанията скоро започна да записва чакащи.

Защо сега?

Зад тази тенденция стоят много фактори - от огромното желание за пътуване до изгодните оферти и обещанията за ваксинации на основното ядро по-възрастни почитатели на круизните пътешествия.

Не е задължително световните круизи да обикалят земното кълбо, независимо от името им. Пътуващите обаче, които са в капана на пандемията от март 2020 г., очевидно са оптимистично настроени относно това да видят колкото се може повече от света наведнъж, в това число и трудни за достигане дестинации като Великденските острови, Бора Бора или Сейшелските острови. Най-новото пътешествие на Silversea, което трябва да се осъществи през 2022 г., ще бъде „първият световен круиз експедиция“ и ще продължи 167 дни от Ушуая, Аржентина до Тромсо, Норвегия, което е почти от плюс до полюс.

180-дневен круиз до 33 държави на 4 континента се разпродаде за денСлед година без круизи, туристите са нетърпеливи да се върнат в открито море

Отложеното търсене и “пренареждането на приоритетите в живота” играят роля тук, казва Матю Ъпчърч, председател и главен изпълнителен директор на Virtuoso, консултантска мрежа в сферата на луксозните пътувания. В добавка към околсветските круизи, които обикновено са през зимата и пролетта, той твърди, че по-дългите пътувания от по няколко седмици или месеци привличат по-голям интерес отколкото преди пандемията.

За целия този интерес допринасят и други изгодни предложения. За пътуващите, на които им се е наложило да отменят едно или няколко пътешествия през 2020 г. тези уникални предложения сега са добър начин да използват неизразходваните си средства. През последните 12 месеца круизните компании насърчават клиентите си да не търсят възстановяване на платените средства, като предлагат между 10% и 25% добавена стойност под формата на “бонус кредити,” които при някои компании трябва да бъдат използвани до април 2022 г.

Круизните компании също така увеличават ВИП екстрите, които предлагат на дългосрочните клиенти, като безплатно химическо чистене, Wi-Fi и визови услуги. Те също така организира пищни партита преди отплаване, самолетни билети в бизнес класа и ваучери за хиляди долари разходи на борда.

Безопасност

След пандемията пътниците ще трябва да се борят с някои сериозни притеснения, в това число честотата на избухването на огнища на COVID-19 на корабите, които обещаха да спазват протоколи за безопасност през миналото лято и есен. Марнел от Viking твърди, че пътуващите ще се облагодетелстват от сигурната среда, в която могат да се чувстват комфортно в по-дълги периоди от време. Подобно на други компании, корабите и на Viking са оборудвани с лаборатории за PCR тестове и нови системи за пречистване на въздуха, както и с други подобрения.

Безопасността при слизанията на брега обаче остава под въпрос, особено в страните, в които ваксинацията все още е в начален етап.

Далеч от гарантирани

Везните за много неща трябва да се наклонят в тяхна полза, за да могат круизните компании да осъществят своите планове. Круизът на Viking през декември 2021 г. трябва да премине през 56 пристанища в 27 държави, в това число места в Централна Америка, Хавай, Австралия и Нова Зеландия, Азия, Близкия изток и Средиземно море, като билетите струват между 53 000 и 166 000 долара на човек.

Компанията, както и другите круизни оператори, ще трябва да се справя с постоянно променящите се изисквания за влизане в отделните държави и за поставяне под карантина в свят, който може да не достигне стаден имунитет години наред.

Круизните компании се надяват, че до момента, в който тези далечни пътешествия трябва да започнат, COVID-19 няма да е проблем; ако обаче затворените граници останат по-дълго от очакваното тези пътувания може да се наложи да бъдат отложени, точно както останалата част от круизния календар.

Това, което никой не иска, е повторение на миналата зима. С разпространението на COVID-19, круизи трябваше да бъдат прекратявани внезапно, пътници бяха изпращани у дома с набързо уредени полети или пък оставаха блокирани на корабите. Едно от нещата, които пътниците обаче разбраха е, че “нищо не е гарантирано,” казва Ъпчърч.