Датска финтек компания стана поредния европейски "еднорог"
Датският стартъп Pleo стана поредната европейска компания "еднорог", след като достигна оценка от 1.7 милиарда долара, предава CNBC.
Финтек компанията, която се занимава с разработка на корпоративен софтуер за управление на разходи и "умни" разплащателни карти, получи частно финансиране на стойност 150 милиона долара.
Инвестицията, която е дело на Bain Capital Ventures и Thrive Capital, превръща Pleo в поредната европейска частна компания, чиято оценка преминава психологическата граница от 1 милиард долара.
70% от приходите на компанията идват от таксите, които се начисляват на нейните корпоративни клиенти всеки път, когато даден потребител използва картата им за някаква покупка. Останалата част е от платени абонаменти.
Пандемията от COVID-19 се оказа печеливша за Pleo, казва съоснователят и изпълнителен директор на компанията Йепе Риндом. По думите му тенденцията за работа от вкъщи е компенсирала спада на бизнес пътуванията. Клиентската база на компанията се е удвоила през 2020 г. до над 17 000.
След последния кръг частни инвестиции представителят на Bain Capital Ventures Кери Гоман ще се присъедини към борда на директорите на Pleo. Преди това тя заемаше ръководни постове в софтуерния разработчик Xero и в американската банка Capital One.
Pleo е една от малкото датски компании "еднорози". Преди да я създадат, нейните основатели са били служители на финтек компанията Tradeshift, която беше базирана в Копенхаген, но по-късно премести централата си в Сан Франциско.
Тя обаче не е единственият представител на финтек сектора, който се присъедява към елитния клуб на фирмите с оценки от по над 1 милиард долара през последните месеци. През януари тази година шведската платформа за дигитални разплащания Klarna достигна оценка от 45.6 милиарда долара.
Британската Checkout.com пък вече струва 15 милиарда долара. Само преди няколко седмици холандският разработчик на финансов софтуер Mollie достигна оценка от 6.5 милиарда долара.
"Според мен дотук видяхме само началото на тази тенденция. Вече има няколко компании, като Wise, Revolut, Adyen и Klarna, които достигнаха двуцифрени оценки в милиарди долари. Ако обаче ги сравните с нивата в банковата индустрия, тези стойности все още са много ниски. Този процес ще отнеме време, може би десетилетия, но в крайна сметка компаниите, които поставят клиентите и технологиите на първо място, ще спечелят битката за финансовия сектор", казва още Риндом.
След последния кръг от финансиране Pleo планира да разшири присъствието си във Великобритания и да засили маркетинговата си кампания. До този момент компанията е набрала 228.8 милиона долара.
Основните ѝ пазари са в Дания, Швеция, Германия, Испания, Великобритания и Ирландия. Тя все още не е излязла на печалба и според Йере Риндом това няма да се случи скоро. Засега фокусът на Pleo остава съсредоточен единствено в Европа, но в бъдеще може да стъпи и на други континенти.
Според изпълнителния ѝ директор САЩ е най-вероятната дестинация, но засега няма конкретно решение в тази посока.
В същото време Pleo разширява и гамата от продукти, които предлага на своите клиенти. В момента се разработва приложение за управление на фактури, както и за планиране на бонусите на служителите. Компанията планира и кредитни продукти в бъдеще, следвайки стъпките на други финтек стартъпи, като Square и Stripe.