През 2027 г. с влак до Скопие, а до 2030 г. на море в Дуръс?
На територията на България, Северна Македония и Албания вече е изградена една трета от железопътната инфраструктура, свързваща Черно и Адриатическо море.
Това заяви генералният директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, цитиран от БГНЕС.
Жп трасето, част от Паневропейски транспортен коридор 8, е с обща дължина около 500 км, а вече са изградени около 150 км от него. От българска страна трябва да се направя 101 км жп път по направление Радомир – Гюешево, който е сложен за изпълнение заради многото тунели и виадукти.
Българският генералният директор на НКЖИ, заедно с генералния директор на „Македонски железници“ Хари Локвенец и Ани Дирмиши, изпълнителен директор на „Албански железници“, подписаха споразумението за тристранно сътрудничество за железопътната връзка, като обсъдиха и проектните готовности на всяка една от страните.
На въпрос на БГНЕС за това какво на практика ще последва от споразумението, тъй като за коридор 8 се говори от дълги години, но реално не е свършено много, инж. Папукчийски увери, че през 2027 г. трябва да бъде готова жп връзката София – Скопие, а до 2030 г. ще можем да ходим на Адриатическо море с влак до Дуръс.
Инициативата е своеобразно продължение на срещата на върха „Три морета“, идва от българска страна и на нея бяха представени стратегиите на трите компании за осъществяването на „Паневропейски транспортен коридор 8”.
Споразумението предвижда обща междуведомствена група между трите администрации, която да подготви всички технически спецификации, които да отговарят на изискванията за оперативна съвместимост.
„Говорим за паневропейски коридор, който е необходимо да отговаря на всички изисквания, за да може да бъде използван от всички европейски оператори на железопътната инфраструктура. След либерализацията на пазара в България имаме 12, а при либерализацията на пазарите в РС Македония и Албания също се очаква да се явят частни превозвачи“, обясни инж. Папукчийски.
През септември месец предстои среща на територията на Албания. Директорът на НКЖИ уточни още, че една от големите трудности е невъзможността да се строи около Охридското езеро, което е поставено под егидата на ЮНЕСКО.
Инж. Папукчийски увери също, че политическото напрежение между София и Скопие няма да се отрази на работата по транспортния коридор. Средствата също има – РС Македония и Албания са осигурили заем от Европейската банка за развитие, а България кандидатства за финансиране по механизма „Свързана Европа“ като страна-членка на съюза.
БГНЕС припомня, че Транспортен Коридор 8 свързва Адриатическо с Черно море. Той преминава през Албания, РС Македония и България. Обхваща пътни и жп трасета, а общата дължина е малко над 1200 км. Около 52% от пътищата и над 55% от железопътната инфраструктура на коридора са на българска територия.
Този коридор (и пътен, и железопътен) е най-късото разстояние между Черно и Адриатическо море. Tpaceтo вĸлючвa вcичĸи дeтaйли нa интepмoдaлния тpaнcпopт, aвтoмaгиcтpaли, жп линии и летища. Kopидopът щe ocигypи eднa oт нaй-бъpзитe пpeĸи вpъзĸи oт Южнa Eвpoпa и Cpeдизeмнoмopиeтo, пpeз Бaлĸaнитe ĸъм Kaвĸaз, peгиoнa нa Цeнтpaлнa Aзия и Дaлeчния изтoĸ.
Kopидop №VIII е eдинcтвeнaтa xopизoнтaлнa вpъзĸa в Eвpoпa c пocoĸa Изтoĸ - Зaпaд, пpecичaщa цeли 5 тpaнcпopтни ĸopидopa нe caмo c peгиoнaлнo и eвpoпeйcĸo знaчeниe, нo и cъc cвeтoвнo. Peaлизиpaнeтo нa пoдoбнa тpaнcпopтнa вpъзĸa би cъĸpaтилo вpeмeтo зa пpeвoзи нa cтoĸи oт Kитaй дo cъpцeтo нa Eвpoпa c цeли 2 ceдмици.
Коридорът е от огромно транспортно значение и би ce пpeвъpнaл в eднa oт ocнoвнитe ocи нa иĸoнoмиĸaтa и pacтeжa мeждy Eвpoпa и Изтoĸa.