Как плуването помага на мозъка?
Не е тайна, че аеробните упражнения могат да помогнат за предотвратяването на някои от разрушителните ефекти на стареенето. Все повече проучвания обаче показват, че плуването може би подсилва по един уникален начин мозъка.
Редовното плуване подобрява паметта, когнитивната функция, реакцията на имунната система и настроението. Плуването също така може да помага с възстановяването на пораженията от стреса и да формира нови невронни връзки в мозъка.
Учените обаче все още се опитват да установят как и защо плуването, по-конкретно, създава тези подсилващи мозъка ефекти.
До 60-те години учените смятали, че броят на невроните и синаптичните връзки в човешкия мозък са ограничен брой и че, след като бъдат увредени, тези мозъчни клетки могат да се подменят. Тази идея обаче е отхвърлена, след като учените започват да виждат достатъчно доказателства за зараждането на неврони или неверогенеза при мозъците на възрастни хора и при животни, пише Yahoo, позовавайки се на статия в The Conversation.
Сега вече има ясни доказателства, че аеробните упражнения могат да допринасят за неврогенезата и да играят ключова роля за обръщането на процеса или възстановяването на невроните и техните връзки, както при бозайниците, така и при рибите.
Проучвания показват, че един от ключовите начини, по които се случва това, като реакция на физическите упражнения е чрез увеличените нива на протеин, наречен невротрофичен мозъчен фактор (BDNF). Способността на мозъка да се променя, която този протеин улеснява, подобрява когнитивната функция, в това число научаването на нови неща и паметта.
Проучванията установяват силна връзка между концентрацията на BDNF в мозъка и увеличаването на размерите на хипокамупуса - част от мозъка, свързана с научаването на нови неща и паметта. Увеличените нива на BDNF също така подобряват когнитивното представяне и помагат за намаляването на безпокойството и депресията. Точно обратното, учени наблюдават проблеми с настроението при хора с ниска концентрация на BDNF.
Аеробните упражнения също така спомагат за отделянето на невротрансмитери. Един от тях е серотонинът, който, когато присъства в завишени нива, намалява депресията и безпокойството и подобрява настроението.
Кое обаче е специалното при плуването?
Учените все още не знаят каква е тайната съставка при плуването, но са все по-близо до това да я научат.
Плуването отдавна е признато с ползите, които носи на сърдечно-съдовата система. Тъй като плуването ангажира всички големи мускулни групи, сърцето трябва да работи много усърдно, което увеличава кръвообращението в цялото тяло. Това води до създаването на нови кръвоносно съдове, процес известен като ангиогенеза. По-сериозното кръвообращение може също така да доведе до голямо освобождаване на ендорфини – хормони, които действат като естествено болкоуспокояващо в цялото тяло. Това повишение води до усещането за еуфория, което обикновено последва физическата тренировка.
Повечето изследвания за установяване на това как плуването влияе на мозъка се правят с плъхове. Те са добър лабораторен модел заради генетичното и анатомичното си сходство с хората.
В едно от тези изследвания на плъхове става ясно, че плуването стимулира мозъчните пътища, които потискат възпалението в хипокампуса и забавят апоптозата или мозъчната смърт. Проучването също така показва, че плуването може да помогне за оцеляването на невроните и да намали когнитивните ефекти от стареенето.
Един от по-интригуващите въпроси е как по-точно плуването подсилва краткосрочната и дългосрочната памет. За тази цел учени тренират плъхове да плуват по 60 минути на ден пет дена в седмицата. След това екипът тества паметта на плъховете като ги пуска да плуват във воден лабиринт, в който имало скрита платформа.
Плъховете получили по шест опита да плуват свободно и да открият платформата. След само седем дена плувни тренировки, учените отчита подобрение в краткосрочната и дългосрочната памет, въз основа на намаляването на грешките, които плъховете правели всеки ден. Учените предполагат, че това подобряване на когнитивната функция може да бъде използвано като база за използването на плуването като начин за подобряването способностите за научаване на нови неща и уврежданията на паметта вследствие на невропсихиатрични заболявания при хората.
Макар скокът от проучвания на плъхове до хората да е значителен, изследвания при хората показват сходни резултати, които предполагат, че плуването носи ясни когнитивни ползи на всякаква възраст.
Децата също имат ползи от плуването
Ползите за мозъка от плуването изглежда подобряват способността за научаване на нови неща и при децата.
Учени анализират връзката между физическата активност и това как децата обогатяват речника си. Учените разкриват на деца на възраст 6-12 години имената на непознати предмети. След това тестват точността при разпознаването на тези думи след три различни дейности – оцветяване (почивка), плуване (аеробна дейност) и упражнения подобни на CrossFit (анаеробна дейност) в продължение на три минути.
Те откриват, че точността на децата е много по-висока при думите научени след плуване, отколкото при оцветяване и CrossFit. Това свидетелства за ясни когнитивни ползи от плуването в сравнение с анаеробните упражнения, макар че проучването не сравнява плуването с други аеробни упражнения. Тези резултати просто показват, че плуването дори за кратки периоди от време е от голяма полза за младите, развиващи се мозъци.
Все още се работи по подробностите около продължителността и стила на плуване, но невролозите се приближават все повече до изготвянето на една по-ясна картина.
В продължение на векове човечеството търси извор на младостта. Може да се окаже, че плуването е най-близо до това.