Защо изборът на имена за компаниите не е лесна работа?
Името на компанията е ключово за нейния успех.
Тази максима е особено важна за прохождащите бизнеси, които тепърва имат за цел да привлекат вниманието на потребителите.
В епохата на интернет задачата по избор на име става още по-сложна, тъй като то трябва да бъде подходящо и за употреба като дигитален домейн. Предлагането на качествена стока или услуга вече не е достатъчно, за да се откроите сред тълпата - клиентите трябва да могат да ви намерят и да ви запомнят.
По тази причина изборът на имена за компаниите се превръща в отделен бизнес, пише BBC.
Във Великобритания, само по време на пандемията, са създадени близо 840 000 нови компании, което представлява ръст от 41% на годишна база. В САЩ броят на новосъздадените фирми през 2020 г. достига 4.4 милиона, което е с 24% повече, в сравнение с 2019 г.
За да помогнат на прохождащите предприемачи в избора на име за техния бизнес, се появяват специализирани сайтове и платформи. Те съдействат на стартъпите не само в избора на подходящо наименование, но и в регистрацията на интернет домейни, страници и профили в социалните мрежи и др.
Сред по-популярните компании, които предлагат подобни услуги, са Alter, BrandBucket, Frozen Lemon, Wix и Zyro.
"Търсенето на имена скочи рязко по време на пандемията. Повечето от новите компании развиват бизнеса си онлайн, но там необходимостта да изпъкнеш сред масата е още по-голяма. В интернет потребителите виждат 100 или 200 сайта, които продават едни и същи неща и ако името ви е интересно и запомнящо се, получавате сериозно предимство пред конкуренцията", обяснява основателят на Alter Девън Пател.
Неговата платформа изисква от потребителите да въведат някоя дума, която е свързана с бизнеса им. След това сайтът дава няколко различни предложения за короративно име. Всяко от тях вече е закупено от Alter като запазена марка и може да бъде придобито срещу съответната сума.
Например, ако напишете "вино" (от англ. - wine), сайтът ви предлага десетина опции за домейни, сред които е searchwine.com на цена от 2099 щатски долара.
Разбира се, има и компании, които предпочитат сами да избират името си. Проблемът е, че дори да измислите подходящо наименование за своя бизнес, то може да се окаже вече запазено от друг човек или компания.
Основателят на Tesla Илън Мъск се сблъска с подобно предизвикателство през 2018 г., когато му се наложи да плати 11 милиона долара за домейна tesla.com, който беше собственост на Стюарт Гросман от Калифорния. Преди това компанията използваше адреса teslamotors.com.
Десетима милиардери вече имат състояние от над 100 млрд. долараДевет от тях са американци
Ако пък имате регистриран домейн, но не го използвате, компании като Alter могат да ви помогнат да го продадете на компания, която има нужда от него.
Другата интересна страна на този бизнес е свързана с фирмите, които искат да сменят своето име. Според професора по маркетинг от Лондонския бизнес университет Симона Боти това може да бъде много рисково начинание.
През април тази година, например, шотландската инвестиционна компания Standard Life Aberdeen реши да смени името си на Abrdn с аргумента, че това ще го направи по "динамично и модерно". Впоследствие обаче решението на компанията стана обект на доста подигравки в социалните мрежи.
Според Боти има два подхода към смяната на името. Единият е научен и се основава на експерименти, тестове и проучвания на потребителските нагласи, а другият се базира просто на "вътрешно усещане".
Тя дава пример с канадската компания Blackberry, която до 2013 г. се наричаше Research in Motion.
"Те проведоха серия от проучвания, за да видят как хората ще реагират на новото име. И в крайна сметка, решиха то да съответства на най-продавания им продукт - мобилния телефон Blackberry", обяснява Боти.
Но въпреки това смяната на името на компанията не помогна за ръста на продажбите ѝ, а Blackberry не успя да стане толкова популярен, колкото устройствата на Apple и Android.
В историята има много примери за компании, които са сменили имената си. Някои от тях са утвърдили успешно новите си "самоличности", а старите им са потънали в забвение.
Едва ли много хора си спомнят, че веригата за бързо хранене Subway се е наричала Pete's Super Submarines в началния си период от 1965 до 1967 г. или че старото име на Pepsi е Brad's Drink.
Сред примерите за известни компании, чиито стари имена почти никой не помни, са Facebook (която се казваше Thefacebook в самото си начало) и Ebay (със старото си име AuctionWeb).
Ребека Батман, която е основател на рекламната агенция RBL, коментира пред BBC, че изборът на име за дадена компания е много по-трудна задача, отколкото си мислят повечето хора.
"Повечето хора дори не могат да си представят колко е трудно да се избере име, което трябва да е лесно за произнасяне и за изписване, да има смисъл, да може да бъде запазено като марка, да е подходящо за интернет домейн и да може да "еволюира" заедно с бизнеса и неговото разрастване", казва Батман.
По думите ѝ едно от най-важните неща за всяка компания, която иска да разширява международното си присъствие, е да се сдобие с .com домейн.
"Той не е жизненоважен, но дава престиж и е разпознаваем навсякъде по света. Със сигурност си струва да се инвестира в подобни неща", смята още маркетинговия експерт.