Тодор Гигилев, Dreamix: Иновациите осигуряват растеж и пестят ресурс
Успешните проекти за дигитални иновации могат да помогнат на компаниите да увеличат производството и печалбата си, като в същото време спестяват ресурси. В България част от тези процеси се случват изключително успешно, докато други изостават в сравнение с останалите европейски държави. Това коментира изпълнителният директор на Dreamix Тодор Гигилев, който взе участие в технологичния форум Digital Trends, организиран от Profit.bg
"За 15-те години, в които се занимавам със софтуер, аз и моят екип сме разработили много платформи за банки, компании от fintech сектора и индустриалното производство. В тези години съм забелязал, че се прилагат два типа "иновиране". Първият тип е продуктовата иновация и създаването на софтуерен продукт, който се реализира на пазара. В България, за радост, през последните години виждаме все повече и повече хора, които успяват да направят дигитален продукт и да го наложат на световния пазар", каза той.
По думите му, в компаниите, които са подкрепени от фондове за рисково финансиране, вече влизат доста сериозни инвестиции.
Вторият тип иновация, която Гигилев открои, е т. нар. дигитализация - как да направим един процес в компанията дигитален и на базата на това, да го надградим и оптимизираме. Тук иновацията е, че с по-малко ресурси можем да постигнем по-голям оборот, и съответно по-голяма печалба, или пък създаваме изцяло нов процес, който подобрява качеството на това, което правим.
"Иновация чрез дигитализация е когато аз имам 30 човека, които отговарят за дадена операция в моята компания, да оптимизирам този процес и от 30 те да станат трима. Това съм го виждал реално пред очите ми, когато работихме с втората най-голяма компания за частни самолети в света. В началото имаха 20 самолета, а в момента имат над 200. За 9 години, в които работим заедно, сме оптимизирали процесите по фактуриране, управление на флотилията, на планирането и виждаме как те растат, но в същото време екипът не расте пропорционално на броя на извършените полети", обясни Гигилев.
По думите му именно този тип иновации помагат на компаниите на "скалират" своето производство. Той каза още, че използването на вече съществуващо ноу-хау, независимо дали става въпрос за бизнес процеси или за технологии, дава големи предимства, когато става въпрос за оптимизиране чрез иновации. А целият процес се улеснява значително, когато самата компания разполага с подготвени специалисти.
"Това показва и отношението на компанията. Щом тя е наела такива специалисти, значи иновациите са приоритет", коментира Гигилев.
Според него една от основните причини в България иновациите да не се случват на нужното ниво, особено в големите предприятия, е липсата на адекватна държавна подкрепа. Той даде пример с Великобритания, която предлага грантови схеми на предприятията, прилагащи иновации в своите процеси, при улеснени административни процедури.
Той е на мнение, че в България нивото на доверие между държавата и бизнеса все още е ниско, което възпрепятства осигуряването на адекватна и бърза подкрепа за иновативните практики.
"За да правиш иновации, трябва да си бърз. Не става с планиране за две-три години напред и чакане на пари по 6 или 8 месеца, за да бъдат инвестирани", добави Тидир Гигилев.
Той посъветва компаниите, които търсят начини да се дигитализират и да иновират, да се свържат с хора, които са експерти по темата. Според него е важно тези процеси да се случват в България на базата на взаимната помощ и подкрепа.