Джей Уей е мъж с много таланти.

31-годишният Уей е не само бивш баскетболист, който е играл професионално в Тайван, но е и основател на успешен стартъп, като се опитва да изгради бизнеса на компанията си в САЩ.

Много хора обаче вероятно го познават от профила му в TikTok — хоби, с което натрупва над 1.7 милиона лоялни последователи за малко повече от година.

Уей счита себе си преди всичко за предприемач, но успехът му в социалните медии плаща сметките му. Той сключва редица доходоносни партньорства с различни марки, които носят на него и на съпругата му Шарън, която участва в неговите видеа, по около 120 000 долара на година.

Профилът на Уей в TikTok набира изключителна популярност през миналата година, след като той прави поредица от видеа, в които иронизира себе си и своята пестеливост. Той е свикнал приятелите му да го определят като „скръндза“ и дори се гордее с това.

“Има една негативна нагласа около думата ‘скръндза’,” казва Уей пред CNBC. “За мен обаче тя винаги е означавала да боравиш разумно с парите си и да не купуваш неща, които не са необходими.”

“Никога не съм бил от хората, които робуват на маркови неща. Нещо, което върши работа, просто върши работа,” допълва той. “Нямам желание да плащам повече пари само заради някакво лого.”

Уей не получава заплата от неговата компания. Вместо това той получава заплащане под формата на собствен капитал. И тъй като неговият стартъп плаща здравните му осигуровки и вноските по електромобила Tesla, докато той пребивава в САЩ, Уей и съпругата му успяват да намалят значително разходите си.

От професионален баскетболист до основател на стартъп

Като малък Уей решил да става изцяло друг вид звезда.

Той започва да участва в баскетболни състезания на 12-годишна възраст. През първите си две години като студент играе в баскетболния отбор на Университета на Сан Диего в по-долна дивизия, след което се мести в Университета на Сан Франциско, където завършва образованието си, докато играе баскетбол в по-горна дивизия.

Тим Кук: Безумното скролване е вредно за психическото ви здравеApple може и да е произвела телефоните или лаптопите на много хора, но главният изпълнителен директор на компанията казва, че е притеснен от времето, което те прекарват пред екраните им

След като се дипломира през 2012 г., Уей не е готов да се впусне “в реалния свят,” затова подписва професионален договор, за да играе баскетбол в Тайван. По негови думи обаче изживяването не било “толкова бляскаво”, колкото си представял.

За разлика от НБА, където играчите печелят милиони долари на година, Уей заработва между 2 000 и 3 000 долара на месец като новобранец. С времето ниското заплащане и тежките тренировки започнали да дават своето отражение и през 2016 г. той решава да спре с баскетбола.

Следващият ход на Уей е да създаде компания - нещо, за което мечтаел още от дете, докато растял в сърцето на Силициевата долина. През 2016 г. той става съосновател на стартъп в сферата на безжичните технологии в Тайван.

До 2020 г. Уей и останалите съоснователи вече искат да разширят бизнеса в чужбина, но считат, че американските заплати са прекалено високи, за да наемат служители там. Тяхното решение е да изпратят в САЩ Уей, който отговаря за бизнес развитието на компанията.

Така в началото на 2020 г. Уей се мести обратно при майка си в същия дом, в който живее като ученик.

“Благословени сме, че майка ми ми позволява да живея тук, без да плащам наем. Тя е страхотен хазяин,” казва той.

За разлика от други хора на неговата възраст (31 г.), които може би нямат търпение да се махнат от родителите си, Уей е щастлив, че дели покрив със своята майка.

“В азиатската култура е често срещано децата да живеят с майките и бащите си,” казва Уей.

“Ние не живеем на техен гръб,” обяснява той. “Искаме да се грижим за нашите родители. Ако в крайна сметка си купя собствена къща, ще взема майка ми с мен.”

Звезда в социалните медии по случайност

Уей, който като цяло е скептично настроен по отношение на социалните медии и не е използвал Facebook от повече от десет години, нямаше да има профил в TikTok, ако не е едно пътуване с със сегашната му съпруга през лятото на 2020 г.

Двамата трябва да шофират в продължение на осем часа от Северна Калифорния до Лас Вегас, когато Шарън предлага да документират пътуването си, като правят вида за TikTok. Уей отначало се колебае, но в крайна сметка се съгласява, когато Шарън му казва, че “никой няма да ги види никога.”

Алгоритмите на TikTok обаче имат други планове.

Видеата се приемат добре и Уей решава да продължи да прави забавни вклипове, изпълнявайки отчасти своя детска мечта да бъде комик. До декември профилът му вече има 5 000 последователи.

Той набира още по-голяма популярност, когато започва да прави смешни видеа за това как пести пари.

Не след дълго започва да получава оферти за осребряване на това съдържание. Първата му сделка е с компания за камери за нощно виждане, която му предлага 600 долара, за да направи спонсорирано видео. “Бяхме шокирани и не вярвахме, че хората ни плащат пари, за да правим креативни видеа.”

По-малко от година по-късно Уей вече има 1.7 милиона последователи в TikTok, както и 600 000 последователи в Instagram и 89 000 в Snapchat. Шарън участва в много от видеата му, но оставя сценариите и монтажа на своя съпруг.

Успехите на Уей в TikTok му осигуряват сделки с известни компании, като eBay и Ford. Уей предпочита да работи с всеки поотделно и е отхвърлял множество предложения от марки, които искат да прави поредици за тях. За него “тази идея за 1 млн. долара обикновено може да бъде приложена само веднъж.”

“Тъй като и двамата работим и живеем непретенциозно, разполагаме с лукса да избираме с кого искаме да работим,” казва Уей. “Не сме подложени на натиск да пускаме съдържание заради самото съдържание и да сключваме сделки с марки заради самите сделки.”

Уей приема сделки само с между една и три компании всеки месец, въпреки че има предложения за повече. Той също така отхвърля предложения от множество агенти и агенции. Според него загубата на между 10% и 30% от плащане в полза на агент за това, че е договорил сделка, не си струва.

Количеството пари, което изкарва всеки месец, варира в зависимост от сделките, които е сключил, но средно възлиза на около 10 000 долара.

Въпреки че има милиони последователи в социалните медии, Уей счита заснемането на видеа за странична работа. От понеделник до петък той се фокусира напълно върху своя стартъп, като дните му започват рано сутрин, а понякога продължават до късно вечер заради часовата разлика с Тайван.

Така за социалните медии му остава време основно през уикенда.

Уей покрива разходите за живот за себе си и съпругата му. Тя също работи, но изпраща голяма част от заплащането си на роднини в Тайван.

Освен че живее без да плаща наем в къщата на майка си, Уей също така има много малко разходи. Той плаща комуналните сметки в къщата, тъй като майка му вече е изплатила ипотечния заем и харчи по около 250 долара на месец за хранителни продукти.

Казва, че не помни кога за последно си е купувал дрехи и че носи обикновено екипите, които е получил като спортист в университета. Наскоро от Университета на Сан Франциско се свързват с него, след като го забелязват в социалните медии и му предоставят още тениски и други дрехи.

Въпреки че може да зарежда своя автомобил Tesla у дома, Уей използва безплатна зарядна станция, която се намира на около километър и половина. Тъй като процесът отнема до 12 часа, той слага тротинетката си в багажника и се връща с нея у дома, след като оставя колата да се зарежда.

Храната е едно от нещата, за които е съгласен да плаща повече, като харчи по около 900 долара на месец, за да се храни навън и да поръчва за дома.

Уей вярва в криптовалутите и избира да инвестира повечето си средства в биткойни и етер, вместо в традиционни инвестиционни продукти. Той купува криптовалути за около 5 000 долара всеки месец и депозира други 2 000 долара в обикновена спестовна сметка.

Уей твърди, че е дългосрочен инвеститор в криптовалути и планира да “не докосва инвестициите си в продължение на 10 години.”

Бъдещето

Уей не смята скоро да напуска работата си, но това не означава, че не се е замислял за бъдеще в развлекателната индустрия. В момента той изгражда своя канал в YouTube и в крайна сметка се надява да се занимава с комедия в по-дълга форма.

През първото полугодие на 2022 г. го чака и друго предизвикателство - бащинството. Уей все още не е определил как бебето ще се отрази на навиците му да пести, но подхожда към следващия етап от живота си със запазеното си чуство за хумор.

“Решихме да имаме бебе, защото искахме нов герой в нашите видеа,” шегува се той. “А най-евтиният начин е като си го направим сами.”