Собствениците на iPhone вече ще могат сами да ремонтират устройствата си
Apple Inc. ще даде възможност на клиентите си да ремонтират сами своите устройства.
Натискът в тази посока се засилвакакто от страна на потребителите, така и на регулаторите, пише CNN.
Американският технологичен гигант разкри подробностите за новата си програма Self Service Repair, в която се предвижда на пазара да бъдат пуснати резервни части за продуктите ѝ. Те ще бъдат достъпни от началото на следващата година, а в помощ на хората, които искат да извършват сами ремонтните дейности, ще бъдат публикувани специални инструкции и ръководства.
На първо време ще бъдат пуснати компоненти, чиято смяна обикновено се налага след определен срок на експлоатация - дисплеи, батерии и модулите на камерите. Потребителите ще могат да си купят над 200 такива компонента, както и инструментите, необходими за работа по устройствата.
В началото програмата ще е достъпна само за смартфоните iPhone 12 и iPhone 13, а на по-късен етап ще обхване и компютрите Mac, които използват собствения процесор на компанията M1.
Засега от Apple не съобщават какви ще са цените на отделните компоненти. Те ще станат ясни на старта на програмата, но от компанията уточняват, че няма да има разлика в ценообразуването за индивидуалните клиенти и официалните сервизи, които в момента извършват оторизираните ремонти на устройствата.
Ходът на Apple идва на фона на засилващия се натиск не само към технологичните компании, но и към всички останали производители на машини - от трактори до болнично оборудване, да дадат повече възможности на потребителите да извършват сами ремонтите, без да се налага да посещават оторизирани сервизи и да плащат за услугите им.
През юли американският президент Джо Байдън дори издаде специална заповед до Федералната търговска комисия, с която производителите да бъдат задължени да осигуряват възможност за самостоятелни ремонти.
Регулаторите във Великобритания и Европа също подготвят подобни законодателни мерки, които ще гарантират достъпа на потребителите до резервни части за устройствата и машините, които използват.
Един от ревностните поддръжници на идеята за ремонтите от типа "направи си сам" е един от съоснователите на Apple Стив Вожняк.
"Днес нямаше да имаме Apple, ако аз и моите връстници не бяхме израснали в един отворен технологичен свят", заяви той по-рано тази година.
В миналото Apple и други компании поддържаха тезата, че политиката за поддръжка само в оторизирани сервизи е въведена с цел да се гарантира качеството на ремонтните дейности. В момента компанията и нейните клиенти могат да ползват услугите на над 2800 оторизирани сервизи в 200 държави по света.
Програмата за самостоятелни ремотни в началото ще бъде достъпна само в Съединените щати, а по-късно ще бъде разпространена и в други държави.