Фактът, че българските компании финансират и подкрепят каузите на гражданските организации е много добра новина. Това заяви Свилена Велчева от варненското сдружение Обществен център за околна среда и устойчиво развитие.

Сдружението беше един от победителите в миналогодишното издание на инициативата на Vivacom Регионален грант. Тазгодишното издание, което е седмо по ред, стартира в края на ноември, а проектните предложения ще се приемат до 12 януари 2022 година.

"У нас намалява финансирането от големи външни донори, фондации и т.н., които в началото на демократичните промени подкрепяха гражданските организации. Този "вакуум" започва да се заема от компаниите, което е добре, защото по този начин такива малки, но смислени, иницативи могат да се финасират на местно ниво", казва още Свилена Велчева.

Тя разказа за това как нейната организация се бори за намаляването на найлоновите торбички и пластмасовите отпадъци във Варна. По думите ѝ първата акция на сдружението е организирана още през 1998 година.

"Преди три години се включихме в една национална кампания на Международния ден без найлонови торби (3 юли) и проведохме акция на един от централните пазари във Варна. За първи път решихме да раздадем торбички от плат за многократно използване като алтернатива на найлоновите. Установихме, че има голям интерес, както от страна на потребителите, така и от страна на медиите. Това ни подтикна да започнем да мислим за такива акции ежегодно", разказва още Свилена Велчева.

Втората такава акция е организирана по инициатива на един от доброволците в сдружението без почти никакво финансиране. В рамките на събитието посетителите на същия пазар, които идвали с торби за многократна употреба, са получили като подарък ваучер за книга втора употреба.

"Това беше нашият жест към хората, които опазват околната среда, но и нещо като преход към по-голямата акция, с която участвахме в Регионалния грант и получихме финансиране от Vivacom. Чрез това финансиране проведохме такива акции във всички големи пазари в петте административни райони на Варна. Акцията се проведе в рамките на няколко дни тази година, като акцентът отново беше на 3 юли. Благодарение на финансирането ние закупихме и напечатахме с логото на кампанията множество торбички са многократна употреба, които раздадохме на потребителите, които ползват такива. По този начин им благодарихме, че опазват природата", казва Велчева.

Отпечатан е и специален бюлетин в две лица. Едното е за хората, които пазаруват с найлонови торбички. Неговото лого е "Извади си главата от торбата" и има за цел да ги информира какви са предимствата на това да преминат към изделия за многократна употреба. Второто лице пък е предназначено за хората, които вече ползват такива и е жест на благодарност към тях.

Какво стои зад успехите на българските олимпийци по природни науки?Националните отбори по природни науки са донесли на България общо над 1000 медала


"Повечето хора все още нямат навик да ползват многократна торба за пазаруване. Свикнали са да купуват от търговците. Лошото е, че има тенденция за заменяне на еднократните найлонови торбички с едруги, които са от биополимер или от хартия, но също са за еднократна употреба. Хората си мислят, че по този начин опазват околната среда, което въобще не е така, защото за производстовто на този вид торбички се използва много повече ресурс, отколкото за найлоновите. Единственият им плюс е , че се рециклират по-лесно", обяснява Свилена Велчева.

Тя посъветва организациите които имат добри идеи и каузи да кандидатстват за Регионалния грант на Vivacom, тъй като той осигурява много възможности.

"Въпросът е да имаш идея, в която да вярваш и да имаш човешкия ресурс да я реализираш. Бих посъветвала гражданските организации да кандидатстват, защото има реален шанс да направят нещо полезно. Когато има добра идея, пари винаги ще се намерят", казва още Велчева.

Общият размер на фонда Регионален грант в седмото издание е 60 000 лв. Стойността на гранта, който може да получи всеки проект, е до 5 000 лева. Продължителността на проекта трябва да бъде до една година. Няма ограничение в броя проекти, които една организация може да подаде. В Програмата могат да кандидатстват и организации, които вече са получили финансова подкрепа предходни години. Важното е инициативите да са с образователна или екологична тематика и да са насочени към промяна, полезна за местната общност.

Тази година Програмата се фокусира основно върху две приоритетни области - образование и опазване на околната среда.

Победителите в седмото издание на Vivacom Регионален грант ще бъдат обявени през март 2022 г.

Повече информация и условията за кандидатстване в Регионалния грант ще намерите на сайта https://vivacomfund.bg/regionalgrant/, както и на НПО Портала (www.ngobgb.info), медиен па партньор на Регионалния грант от началото на кампанията.