Как сривът на турската лира може да засегнe почитателите на Nutella?
Турция в момента се бори със срив в стойността на валутата си, което оскъпява производството на много неща, в това число и на лешници.
Това, от своя страна, би могло да доведе до недостиг в глобалната верига на доставки, който би засегнал купувачи, като производителя на Nutella - Ferrero.
Турция е най-големият производител на лешници в света.
Според публикация в Wall Street Journal (WSJ) решението на турския президент Реджеп Ердоган да понижи лихвите в страната и последвалият срив в стойността на турската лира е оказал ефект над производителите на лешници. Фермери в страната твърдят, че вече е по-скъпо закупуването на вносни продукти, като изкуствени торове и семена, използвани за производството на лешници.
По тази причина някои фермери произвеждат по-малко ядки, което би могло да доведе до недостиг, според WSJ.
"Светът е изправен пред недостиг на лешници," казва Турган Зюлфикар - консултант, който съветва турски компании, които искат да навлязат на щатския пазар.
"Ако сте почитатели на Nutella, по-добре да се запасите при следващото си посещение до магазина," казва той.
Производителят на Nutella - Ferrero, купува около една трета от износа на лешници на Турция. В нейните продукти Kinder Bueno и Ferrero Rocher също се използват лешници като основна съставка.
От Ferrero не са реагирали веднага на запитване за коментар от страна на Insider. От компанията не са коментирали и пред WSJ.
По-високите разходи на фермерите, в крайна сметка, биха могли да доведат до по-високи цени за потребителите или да насочат купувачите към други пазари, откъдето да се снабдяват с лешници.
Базираната в Италия компания Ferrero вече търси начини да намали зависимостта си от Турция, но макар Италия да е вторият най-голям производител в лешници в света, Турция си остава лидер с огромна преднина на този пазар.