Потайният милиардер зад марката Nutella
Nutella има множество почитатели по света, които подкрепят кафенетата Nutella и дори тематичния хотел в долината Напа в Калифорния.
Никой обаче не обича марката повече от Джовани Фереро - италианския милиардер, който натрупва мултимилиардно състояние от течния шоколад.
Бащата на Фереро създава Nutella през 1964 г., а огромната популярност на продукта в Италия помага на семейството да превърне фамилния магазин за шоколадови изделия в мултимилиарден бизнес, който също така произвежда Ferrero Rocher, дражетата Tic Tac, шоколадите Kinder, шоколадчетата Butterfinger и др, пише Forbes.
Въпреки популярността на продуктите, както Фереро, така и компанията са толкова потайни, че мерките им за сигурност са сравнявани с тези на НАСА.
Представител на Ferrero Group не отговаря на молбата на Business Insider за коментар относно състоянието на Фереро, неговата кариера или личен живот.
Ето какво се знае за потайния милиардер, който оглавява една от най-големите империи за сладкарски изделия в света:
55-годишният Джовани Фереро е най-малкият син на създателя на Nutella Микеле Фереро
Джовани Фереро е роден в Италия през април 1964 г., според индекса на милиардерите на Bloomberg. Той е учил в Европейското училища в Белгия, според Националната италиано-американска фондация.
След това Фереро учи маркетинг в колеж в Пенсилвания.
След като се дипломира, Фереро се присъединява към баща си и брат си в семейния бизнес
Първата му работа в семейната компания е за марката Tic Tac в Белгия, според Forbes.
Ferrero Group е създадена, когато дядото на Фереро - Пиетро Фереро, отваря магазин за шоколадови изделия в Алба, Италия, през 1946 г. Основният продукт на магазина е лешниковото масло на Supercrema, роден от недостига на шоколад по време на войната. Това е и предшественикът на Nutella.
Повече от 70 години по-късно Ferrero Group е втората най-голяма компания за сладкарски изделия в света. Компанията продава продукти за 11.9 млрд. долара за финансовата година до 2018 г., според Bloomberg.
Благодарение на пускането на нови продукти и продобиванията на различни компании, продуктовата гама на Ferrero Group сега включва дражетата Tic Tac; шоколадите Kinder; Baby Ruth, Butterfinger, десертчетата Crunch; Keebler, Famous Amos и бисквитите Little Brownie Bakers; в добавка към основните марки Nutella и Ferrero Rocher.
Джовани и неговият брат Пиетро стават главни изпълнителни директори на компанията през 1997 г.
Пиетро управлявал ежедневната дейност и разработването на продуктите, докато Джовани се концентрирал върху творческия аспект, според Forbes. Петро обаче умира от инфаркт в Южна Африка през 2011 г.
След това Джовани остава единственият главен изпълнителен директор на Ferrero Group, а неговият баща Микеле остава на поста изпълнителен председател.
Микеле Фереро умира през 2015 г. оставяйки компанията в ръцете на Джовани
Джовани Фереро впоследствие заема и поста изпълнителен председател през 2015 г. Той съвместява и двата поста в продължение на две години, след което наема Лапо Чивилети, който става главен изпълнителен директор през 2017 г.
Характерът на Фереро е по-различен от този, който човек би очаквал от бизнесмен милиардер
Джовани е "по-затвореният" от братята Фереро, според The Wall Street Journal. След като го интервюира през 2018 г., Ноа Кирш от Forbes описва Фереро като "слаб, добре облечен и с разоръжаваща усмивка," и създаващ усещането "по-скоро за водещ на телевизионна игра, отколкото на милиардер собственик на завод".
След като оглавява еднолично компанията, Фереро нарушава някои от традициите, спазвани в продължение на десетилетия
След като заема поста изпълнителен председател, Фереро осъществява първите придобивания в историята на компанията и назначава първия главен изпълнителен директор, който не е част от семейството, според Forbes.
Ferrero Group купува британската компания Thorntons за 170 млн. долара през 2015 г., бизнеса със сладкарски изделия на Nestlé в САЩ за 2.8 млрд. долара през 2018 г., и бизнеса с бисквити на Kellogg през 2019 г.
Придобиванията са в рязък контраст с бизнес плана на бащата на Фереро, който се концентрираше върху изграждането на собствени марки.
"Традициите са като лък," пише Фереро в имейл до The Wall Street Journal през 2016 г. "Колкото повече опъваме тетивата, толкова по-далече можем да изстреляме стрелите на модерността и иновациите."
Иновациите на Фереро изглежда се отплащат. Милиардерът е увеличил състоянието си с 9.63 млрд. долара през 2019 г.
Богатството му в момента се оценява на 32 млрд. долара, според Bloomberg, или с 43.1% повече, в сравнение с началото на 2019 г. Това го прави 27-ият най-богат човек в света.
Фереро и неговото семейство притежават еднолично Ferrero Group, според Bloomberg. Само делът на Джовани Фереро се оценява на над 23 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.
Фереро не прекарва цялото си време в работа. Той пише романи в свободното си време. Досега е написал осем, като действието в някои от тях се развива в Африка, според Forbes
Фереро е женен за Паоли Роси, която работи за Европейската комисия.
Размерът на тяхното семейство обаче е неясен. Според Forbes и Reuters те имат две деца, докато според Bloomberg нямат деца.
Семейството живее в Брюксел. Фереро обаче управлява компанията от Люксембург
Бащата на Фереро - Микеле, живееше в Монте Карло и работеше в Италия, като се придвижваше с хеликоптер, според Washington Post, така че е възможно Джовани Фереро да прави същото.
Фереро и едноименната компания са изключително потайни.
Ferrero Group е "една от най-потайните компании в света," написа Джон Хуупър в The Guardian през 2010 г.
За първи път в 65-годишната си история компанията допуска журналисти във фабриката си в Алба, Италия, едва през 2011 г., а председателят й дава първото си интервю за американска медия през 2018 г.
Ferrero Group преди това забраняваше обиколките на своите фабрики, страхувайки се от "промишлен шпионаж," тъй като оборудването и рецептата на Nutella са строго пазени тайни. Ръководител, пожелал анонимност, дори сравнява мерките за сигурност в компанията с тези на НАСА, според The Guardian.
Бащата на Фереро се държеше по сходен начин, криейки личния си живот от пресата и носейки тъмни очила, когато се появяваше на публични места, пише Washington Post.