Шефът на Coca-Cola: Потребителите няма да приемат дълго по-високите цени
Вълната може да се обърне по отношение на готовността на потребителите да плащат по-високи цени, предупреди главният изпълнителен директор на Coca-Cola Джеймс Куинси.
Компаниите за потребителски стоки повишават постоянно цените, тъй като собствените им производствени разходи нарастват, а засега потребителите изглежда приемат тези увеличения.
Ръководители в McDonald's, Chipotle и в други компании напоследък коментираха, че по-виските цени не са прогонили клиенти, като всъщност продажбите им се увеличават с повишението на цените, информира CNN Business.
Това обаче може скоро да се промени, заяви Куинси по време на разговор с анализатори.
Досега компаниите комфортно повишаваха цените заради специалните обстоятелства, заяви Куинси. Клиентите могат да си позволят тези повишения, защото правителството на САЩ наливаше финансови стимули в икономиката по време на пандемията.
Потребителите също е по-малко вероятно да се съсредоточат върху повишенията в цените на конкретни артикули, след като разходите се увеличават навсякъде.
Тези обстоятелства обаче са временни.
"В крайна сметка, нещата преминават в друга фаза, в която има инфлация и свиване на доходите," казва Куинси. "По-лесно е да се прави ценообразуване в среда на стимули, в която всичко останало върви нагоре. Много по-трудно е, когато има реално свиване на доходите."
А тази фаза вече е тук.
Американците може да очакват много по-малко федерална помощ през 2022 г., в сравнение с първите дни на пандемията и то в период, в който инфлацията достига рекордни стойности. Индексът на потребителските цени в САЩ бележи повишение от 7.5% на годишна база през януари, което е най-високата стойност на инфлацията от февруари 1982 г.
И въпреки че заплащането също нараства, повечето увеличения там са скромни, когато се вземат предвид по-високите цени. За някои работещи реалното заплащане намалява през последните две години заради инфлацията.
Въпреки това, изказването на Куинси не означава, че Coca-Cola избягва повишенията на цените. Компанията вдигна цените през миналата година и може да го направи и тази, ако е необходимо.
Конкурентната PepsiCo също действа внимателно, когато става въпрос за повишение на цените.
"Разработили сме множество сценарии около ценовата еластичност," заяви от своя страна пред анализатори главният финансов директор Хю Джонстън. Ценовата еластичност е свързана с това как е засегнато търсенето, когато цените се променят. "Има планове да реагираме на всеки от тях. Тази година ще бъдем много гъвкави с начина, по който планираме нещата."
За PepsiCo обаче също предстои повишение на цените.